Bra pelletspris!

Miki_s
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 03 nov, 2015 19:44

Bra pelletspris!

Inlägg av Miki_s »

Tja! Är ganska nybliven villaägare och har nyligen gått över från olja till pellets. Ska snart lägga min första beställning på pellets (småsäck) och undrar vart man hittar billigast och bra pellets? Och är det vid någon årstid det är billigast att köpa som tex på våren? Såg att Bauhaus hade ett erbjudande på 30:-/säcken för några veckor sedan, vilket verkar vara otroligt bra pris.

Alla tips uppskattas. Bor i Tranås (norra Småland)
IR655
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 09 nov, 2015 16:18
Ort: Nyköping

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av IR655 »

Jag köpte från bioheat.se i bulk, men dom har pallar också. Pelletsen är från Neova.
Pellx 20kw (Gordic), Effecta Woody Panna, 1500l tank (2x750l), Luft-vatten och solfångare sammankopplat på något magiskt sätt.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av thomasx »

Varmavillan via Villaägarna.se, om du är medlem där, bli det annars ;) Logga in på varmavillan via Villaägarna så får du rabatt och klart bästa priset på pellets.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av danei »

Nackdelen är ju villägarnas politiska arbete som de påstår att medlemmarna står bakom. Majoriteten av medlemmarna verkar ju vara med för att få rabatt snarare än att de håller med om deras lobby verksamhet.
Miki_s
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 03 nov, 2015 19:44

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av Miki_s »

Har tyvärr fått samma uppfattning:)

Hittade stockhorva pellets för 2195:- för 1 pall hemlevererat. Vilket verkar vara riktigt bra, 4 pall för 8400:- plus en trisslott på köpet;)
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av thomasx »

Förstår inte varför villaägarnas politiska arbete skulle vara negativt. Det är ju en av grundstenarna i en gemensam organisation av detta slag och de jobbar för förbättrade och mer rättvisa förhållanden och villkor för villaägare. Hur du sedan kan påstå att majoriteten är med bara för rabatter vore intressant att få veta, jag är det då inte! Men berätta gärna!
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av danei »

Det är enbart min uppfattning, bland annat baserat på deras reklam och inlägg här.
Att de lobbar för rättvisa förhållanden vet jag inte om jag håller med om. Men det är ju subjektivt. Jag är dock säker på att de flesta inte är med för att de stödjer lobbyverksamheten, även om det är vad man hävdar.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av thomasx »

Villaägarna har ca 300 000 medlemmar, inte ens 1% av dem skriver inlägg här i egenskap av medlem, och antagligen inte ens bråkdelen av en promille om varför de är medlemmar...

Men vad är det du menar är negativt med villaägarnas politiska arbete?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av thomasx »

När jag kollade stockhorva skulle de ha närmare 2600/ton, jag betalar nu 2295/ton ink frakt. Sedan framgick det inte på deras hemsida något om kvaliteten, de skriver att det är den bästa, men också att de har två olika, varav en basic som är billigare och av "enklare kvalitet" eller vad de kallade det, men inte ett ord om vilken kvalitet det innebär på någon av sorterna, vad jag kunde se. Man får väl anta lägre energivärde och högre ask- och fukthalt för den enklare. Huruvida det lönar sig att köpa den eller inte kan man ju fundera över. Jag tyckte i alla fall inte det kändes helt seriöst att inte ange pelletskvaliteten och dessutom någon form av ospecad 2a-sortering.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av nyman »

Nej blandar sig SE in i reaktionär politisk propaganda får de behålla sin pellets för min del.
Nu säljer ju HMAB pellets som är mycket bättre ungefär till samma pris så än mindre anledning att fundera på SE pellets.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av danei »

Det är inte negativt med politiska organisationer, men när man raggar medlemmar med ekonomiska förmåner är jag inte lika positiv.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av thomasx »

Jag får intrycket att du inte alls förstått vad Villaägarna är. Det är en ideell organisation skapad av oss villaägare för oss villaägare, det är definitivt INTE en politisk organisatin. En politisk organisation är någonting HELT ANNAT. Organisationen Villaägarna gör vad den kan för att skapa bättre förutsättningar för oss villaägare, på alla plan. Det innebär så klart att vi använder vår storlek till att skapa förmånliga avtal med leverantörer likväl som att försöka påverka beslutsfattare. Ensam är inte alltid så stark.

Det finns många fördelar med att vara medlem i villaägarna, självklart är det något man berättar om när man försöker värva medlemmar.

Men jag har fortfarande inte förstått vad det är som du tycker är negativt med det politiska arbete som organisationen utför.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Miki_s
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 03 nov, 2015 19:44

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av Miki_s »

Får jag fråga vart du köper för 2250:-/ton thomasx?:)
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av thomasx »

2295 ink. frakt betalar jag hos villavarme.se inloggad via Villaägarna.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
ersson999
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 11 dec, 2015 11:05

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av ersson999 »

Hej jag använder Hmab/härjeåns pellets.
Det fungerar kanon bra och är varken dammigt eller något spån och fungerar bäst i min brännare.
Just nu beställer jag det från http://www.pelletsportalen.se/
Men nu så är det en återförsäljare där jag bor som säljer en pall för 1650 ink moms, exakt samma pellets så har börjat beställa därifrån.
Kan absolut rekommendera 6mm som jag använder mest, eldade förut med sca 6mm men den är det mer damm och spån i :D
Skriv svar