Bra pelletspris!

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av danei »

thomasx skrev:Jag får intrycket att du inte alls förstått vad Villaägarna är.
Även politiska partier är ideellaorganisationer. Jobbar man politiskt så är det per definition en politisk organisation, och det gör absolut villaägarna. Och i den debatten drar man i allmänhet upp antalet medlemmar för att lägga tyngd bakom ina ord, trotts att man främst lockar medlemmar med hjälp av rabatter. Det är mycket av den politiska lobbyingen som villaägarna står bakom som jag inte håller med om, därför vill jag inte bli medlem. Men majoriteten bryr sig nog inte om mer än sin egen plånbok.

Jag tycker att man bör vara medveten om vad organisationen står för innan man blir medlem.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av thomasx »

Du anser alltså att alla stora svenska företag är politiska organisationer?

Du skrev "Nackdelen är ju villägarnas politiska arbete", att du inte delar deras åsikter har jag förstått, men varför är deras politiska arbete en nackdel, menar du? Ska inga organisationer få arbeta med politiska frågor? För mig är det en demokratisk självklarhet att folk som delar något får organisera sig och jobba för sin sak, på alla nivåer.

Villaägarnas rekrytering baserar sig på en massa olika delar som de bidrar med till medlemmarna, rabatter är en, rådgivning inom olika områden, t.ex. juridiskt, är en andra, möjligheten att påverka politiska beslut en tredje, osv.

Om man inte delar det föreningen, som är dess medlemmar, står för, ska man så klart inte vara med. Om man inte vill vara med för att föreningen fixar rabatter åt sina medlemmar, ska man så klart inte vara med, osv. Jag tycker bara det är konstigt att säga att det är negativt att en föreningen jobbar för sina medlemmars intresse.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av PSAB »

thomasx skrev:När jag kollade stockhorva skulle de ha närmare 2600/ton, jag betalar nu 2295/ton ink frakt. Sedan framgick det inte på deras hemsida något om kvaliteten, de skriver att det är den bästa, men också att de har två olika, varav en basic som är billigare och av "enklare kvalitet" eller vad de kallade det, men inte ett ord om vilken kvalitet det innebär på någon av sorterna, vad jag kunde se. Man får väl anta lägre energivärde och högre ask- och fukthalt för den enklare. Huruvida det lönar sig att köpa den eller inte kan man ju fundera över. Jag tyckte i alla fall inte det kändes helt seriöst att inte ange pelletskvaliteten och dessutom någon form av ospecad 2a-sortering.
Har aldrig hört talas om två kvaliteter hos Stockhorvan, Om de inte har några testkörnings rester men det säljs typ aldrig
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av thomasx »

Då har du inte ens läst deras hemsida...
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av Cicaro »

Byggmax i Roslagen (kanske samma i hela landet) tar 34,95 per säck nu. Lägligt för vi hade inte fyllt på sen innan jul och nu rinner det ju nästan 2 säckar om dagen när det är -20 ute. :cyclopsani:

Vi fick in 24 säckar i bilen igår men orkade bara åka en gång. Får ta en sväng någon kväll i veckan. :roll:
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av danei »

thomasx: Villaägarna är uttalat en lobbyorganisation och ser sig själva som en naturlig remissinstans. Att det är en politisk organisation är ingen tveksamhet. Det är inget fel med det, men när många går med för att få rabatter och sedan används för att via att många står bakom deras åsikter blir det fel. Jag är ganska säker på att det finns många medlemmar som inte håller med dem politiskt. Råden att gå med som förekommer här riktar enbart in sig på rabatterna, och uppenbarligen är det lönsamt att gå med för många pelletseldare, men att då påstå att de står bakom villaägarnas åsikter stämmer ju inte riktigt. Men det är ju just det de gör.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av Haseld »

Cicaro skrev: Byggmax i Roslagen (kanske samma i hela landet) tar 34,95 per säck nu.


Tyvärr är det inte så i hela landet. Gäller nog bara på de orter där det också finns
Bauhaus eller någon annan som också säljer extremt billigt.
Ordinarie byggmaxpris är 39,95 Och då vill det också till, att det är nära! 24 säckar är inte ens
en halv pall, det blir många resor om man vill ha en lite större mängd, lägg till bränslekostnaden
också.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av Cicaro »

Japp jag vet att resan kostar. Men vi har inte plats för att förvara pallar med pellets (om man inte ställer dem på gräsmattan) så vi köper bara lösa säckar. Däremot var igår första gången som vi åkte och köpte pellets. Annars brukar vi alltid fylla bakluckan när vi är till mataffären.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av DLS »

Haseld skrev:Cicaro skrev: Byggmax i Roslagen (kanske samma i hela landet) tar 34,95 per säck nu.


Tyvärr är det inte så i hela landet. Gäller nog bara på de orter där det också finns
Bauhaus eller någon annan som också säljer extremt billigt.
Ordinarie byggmaxpris är 39,95 Och då vill det också till, att det är nära! 24 säckar är inte ens
en halv pall, det blir många resor om man vill ha en lite större mängd, lägg till bränslekostnaden
också.
På byggmax:s hemsida så står det 34.95kr o väljer jag katrineholm som inte har nått bauhaus i närheten så kostar det i alla fall 34.95kr :)
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det finns ju andra konkurrenter än Bauhaus..
Man anpassar sig helt enkelt efter den lokala marknaden.
Det ordinarie priset för tillfället verkar vara 39,95.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av Haseld »

DLS: Det är som jag skrev tidigare: har nu loggat in mej igen på Byggmax.
välj mellan Sundsvall och Hudiksvall så ser du skillnaden !! Priset varierar mellan 34,95 och 39,95.
Men är det nära, är det väl bara att åka och köpa.
Själv brukar jag köpa på hösten hos en lokal återförsäljare, det var bara238,- dyrare per pall räknat(vid 34,95)
Då får jag det hemkörd och inställd under tak i garaget utan fraktkostnad, när man köper några pall åt gången.
Men han kör nog inte till Vingåker eller Katrineholm :lol:
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av AndersAA »

Både Bauhaus och Byggmax verkar ta 34,95 på västkusten nu.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av Roli »

Japp, var och köpte 16 säckar på byggmax idag för 34:95/st.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av msh16 »

Billig vinter det här. Först HMAB pellets. Sedan Bauhaus för 29.95 och nu kan man fylla på med byggmaxpellets för 34.95. Den politiska extremistpelletsen från Stora Enso har inte en chans. :D
Tack för tipsen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bra pelletspris!

Inlägg av Roli »

Jag fyllde en släpkärra med pellets (60 säckar) när Bauhaus hade sitt låga pris men handlade på Byggmax och fick deras lägsta prisgaranti avdrag förutom Bauhaus priset så där blev det ett riktigt bra pelletspris.....
dvs 26,35 per säck !!!
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar