6 kontra 8 mm

teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

6 kontra 8 mm

Inlägg av teufel »

I brist på 8mm pellets har jag fått köra med 6mm över helgen i vår panna.
Vi testar nämligen 6mm som strömedel i hästboxarna i stallet, med gott resultat.

Men vad finns det för för/nackdel att köra med 6mm i en vanlig brännare till en panna?
Det var samma pris för bägge sorterna nämligen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av Eldvin »

Hej! Min erfarenhet av 6mm var att jag fick öka luften för att det skulle brinna riktigt.Vilket gjorde att jag fick ett kraftigt luftöverskott som sänker verkningsgraden och ökar så väl förbrukning samt slitage på utrustningen. 6mm pelletsen är ju i första hand avsedd för kaminer som har en mindre rosteryta. Möjligen att villabrännare med mindre rosteryta kan fungera bättre, Värmebaronen ,Pelda eller lilla Nymon som exempel.Men det är endast en teori då jag ej provat skälv i dessa brännare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av psau »

Har oxå testat 6mm pellets vid något tillfälle och min teori är att de mindre pelletsarna lägger sig tätare i rostret och hindrar luften att strömma genom, man måste då höja luften lite för att få ok värden men det som händer är att sekundärförbränningen får för mycket syre och det blir ett luftöverskott istället.

Med 8mm bildas det lagom kanaler genom eldhärden för att det ska bli en bra förbränning.

Någon som har en annan teori?

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av Eldvin »

Din teori verkar fullt möjlig . För det var ju exakt så som jag upplevde det.Så det hade vart väldigt intressant att prova 6:orna i olika brännare, då samma fenomen upplevs i vissa pellets kaminer fast tvärt om . :D
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av teufel »

Spelar det nån roll i det här fallet om man har under- eller sidomatad brännare?

Har undermatad nämligen, och jag märkte inget av det ni nämner.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av Becker »

Har eldat 6mm fungerar utmärkt, men skruven matar 6mm lättare. Så jag sänkte matning, tills den matade lika mycket, väg hur mycket 8mm som brännaren dra under en viss tid, och sänk matningen tills den drar lika mycket 6mm.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av Haseld »

Har eldat 6 mm i alla tider, eftersom det rekommenderades för Katlan när jag var ny och grön på
pelletseldning. Har fungerat bra, så därför har jag fortsatt med det. Provade en gång med 8 mm
och tyckte att brännaren gick ojämnare, gick tillbaka sen till 6 mm.

Med Iwabon är det dock lite annorlunda, har haft samma problem som många andra med
"Tänder ej på första försöket" och "Gengaspuffar" m.m. Vet ej om det har så mycket med
pelletsdiameter att göra, de flesta eldar tydligen med 8 mm och har de problem också.

Har löst detta nu på mitt sätt, men Beckers rad: "Har eldat 6mm fungerar utmärkt,
men skruven matar 6mm lättare." får mig att hoppa in i tråden.

Huvudorsaken för ovannämda problem är utan tvekan den ojämna pelletsmatningen!!

Blir inte matningen bättre/jämnare med 8 mm pellets???? Hade tänkt prova det men eftersom
jag i höstas köpte 8 pall 6 mm, får det vänta ett tag.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av teufel »

Jag har just nu problem med att min externskruv stannar och låter "Bzzzz" tills man lossar motor+växel och vrider runt skruven för hand ett halvt varv - se inlägg i Ecotec-gruppen.

Sedan nån månad har jag kört 8 mm igen.
Frågan är om det skulle kunna bli enklare för motorn med 6mm, eller om det är nåt annat fel?
Jag hör ju dunkande från skruven, när den vrider loss pellets som har fastnat nånstans, det hörde jag aldrig med 6mm.
Eller om det är spån längst ner i skruven som är problemet - jag har aldrig öppnat och tömt där, för jag vet inte hur man gör. Har en MAFA-skruv+behållare.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av Roli »

Vet att det finns beskrivet på forumet hur man rensar sitt Mafa förråd från spån, sök så skall du finna...

Har själv haft lite beskrivningar angående detta. Kommer dock inte för stunden på exakt var men hinner inte söka för stunden. Återkom om du inte hittar var.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av teufel »

En liten uppdatering:
Bzzz:et berodde på trasig kondensator till skruvmotorn, och inte på igensatt skruv.
Det finns säkert en hel del spån längst nere i skruven också, men jag väntar tills sommaren med att öppna skruven, ifall jag inte får igen det. :)

Har nu kört 8 och 6 mm om vart annat, utan problem. Som nån sa, 6 mm matas lättare av skruven. Det är sällan man hör "DUNK!" när skruven drar sönder en pelletsstav som har fastnat, vilket kan vara problem med 8 mm - i alla fall med vissa hårda sorter.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av nyman »

Beställde fel i sista minuten när Bauhaus hade fri hemkörning
Min skruv, 1,6 meter standard VikingBio skruv i 45 graders vinkel ger, med normalpellets 270g/min.
Nu med felköpt 6mm pellets ger skruven 168 g/min
Någon skillnad i matningens jämnhet finns inte.

Var till Bauhaus idag för att köpa mer pellets till priset 29:95. All 8mm slut, massor av 6mm fanns kvar så gubbarna har hamstrat 8mm. Får se i morgon om priserbjudandet tar slut som de sade på Byggmax.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av Haseld »

Det blir 37,8% mindre !! Långtifrån vad Stora Enso vill lura pelletseldarna med :evil:
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av CPMS »

Ni har väl läst vad "experten" i Stora Enso's nyhetsbrev säger? :lol:

"Några ord med experten om 6 mm pellets

Mats Larsson har arbetat med uppvärmning sedan mitten av 90-talet och varit en stor förespråkare av biobränslen i över 25 år. Han driver företaget Biosystem i Bergslagen AB som bygger uppvärmningssystem för både privata och offentliga kunder. Företaget är baserat i Dalarna, men Mats är känd som expert på uppvärmning med bioenergi och reser ofta runt i Sverige för att utbilda energiansvariga om biobränslen.

Mats rekommenderar starkt 6 mm pellets i stället för 8 mm. ”6 mm pellets brinner optimalt eftersom de är mindre – det är 2 mm kortare avstånd till kärnan”, förklarar han. ”Resultat är mindre aska och mer värme. Därtill är 6 mm pellets bättre för pannsystemet i stort då mindre pellets innebär mindre slitage. De är också lättare att transportera eftersom det ryms mer pellets på samma volym.”

Enligt Mats erfarenheter fungerar all teknisk utrustning bättre med 6 mm pellets. ”Dessutom behöver man vanligen minska matningen med ungefär 10–12 procent efter att man bytt från 8 mm till 6 mm då skruvarna matar en större volym”, tillägger han."
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av nyman »

Till bionordicbrännaren är det nog inga problem annat än jag fick öka matningen kraftigt. Till ecoflexen tror jag inte på 6mm. Måste komma luft genom glödbädden och då är det bra om pelletsarna har lite storlek. Får bli till våren med 6mm där. Det var ju i alla fall billigt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av Haseld »

CPMS skrev:Ni har väl läst vad "experten" i Stora Enso's nyhetsbrev säger? :lol:
:puker: :pukel: Jag är numera förskonade från Stora Ensos vilseledande mail :puker: :pukel:
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar