Varierande kvalite Abg pellets

AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av AndersAA »

Hej
Jag har köpt Abg pellets vid olika tillfällen och kan konstatera att pelletsen varierar i färg samt även i längd och friktion i skruven bla. Oftast ljus och fin pellets men nu senast mörkare färg samt riktigt långa pellets upp till 50mm långa. Den har även en strävare struktur som gör att skruven går trögare. Har inte eldat så mycket med den mörkare pelletsen men undrar om mörk färg är dåligt och ljus färg är bra? Vad har ni för erfarenheter?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av danei »

Det går inte att säga att det ena är bättre än det andra. Men variationerna i sig kan vara ett problem om man inte justerat brännaren vid byte. Om man inte har en brännare som anpassar sig automatiskt.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av AndersAA »

Jag läste på Atmos hemsida att mörkare pellets med svarta prickar ska undvikas så jag undrar vad man ska se upp med?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av Brynäs »

Jämför Agrols pellets med typ Vida
Agrol mörk
Vida ljus
Båda är bra pellets
Se upp med pellets som är fuktskadad eller har mer damm om du har en brännare som är känslig
annars så funkar alla minst lika bra.
Har använt Neova,Smålandspellets,Agrol,Fågelfors,Vida,Abg samt Jem o fix pellets som kommer från Polen plus en del som jag inte kommer ihåg namnen på utan att ha haft problem eller behövt ändra på inställningar på brännaren.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av AndersAA »

Tack för det svaret, nu är jag lättad. Man ska inte ta ut problem i förskott. Mvh.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av jolun »

Vet ej om man kan generalisera som jag nu gör. Men jag upplever den mörka pelletsen som mer kompakt och mer hållfast samt mindre spån än den ljusa pelletsen. Men fördelen med ljus pellets mindre sintring än med mörk.

Det skulle kunna vara så att mörk pellets brinner med högre temperatur än ljus därav skillnaden i sintrings fenomenet.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av karlsson-peter »

Mina sista ABG säckar har innehållit mycket spån, en del träflis samt en stor sten, så nog är det varierande
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av jimmy28 »

Körde 20 säckar ABG i våras och de var helt okej. Men de var också mörka och relativt långa. Och kändes hårda och kompakta. Tycker de påminner mycket om Neova.
Påbörjade en pall Stora Enso i söndags i de säckarna va det blandat med ljusa och mörka men de var väldigt korta. De ljusa verkar inte så hårda och "glatta" som de mörka. Fick även ställa ner matningen ganska mycket för att brännaren skulle gå rent jämfört med ABG och Neova.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av karlsson-peter »

Idag blev det 3 st stenar ur en säck.
Ingen mera ABG
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av Roli »

Då tycker jag att du skall klaga hos återförsäljaren, stenar är inte det som man skall hitta i påsen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Man kan ju undra hur sten kan ha hamnat i pelletsen..
Har man hanterat lös pellets med lastmaskin ute på en grusplan före säckandet?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av DLS »

Tråkigt att höra :(
Jag har kört en pall ABG pellets från jem o fix o det var jätte bra pellets utan damm som hade lite lagom fin trädoft :)
Tänkte köpa en pall till snart så får väl hålla utkik efter stenar när man häller ur påsarna.
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av karlsson-peter »

Det är just på Jem & fix ag köpt.
Sista gången hade de en mera fyrkantig förpackning, och den bör inte säljas om det är annan pellets än i den vanliga förpackningen. Den vanliga förpackningen har alltid innehållit fina pellets, mycket lite spån och inget annat, och som DLS skrev en fin trädoft.
Jem & fix rekommenderade mig att kontakta abg vilket jag nyss gjorde, så nu är det bara att avvakta svar.
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
ATF
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 02 dec, 2009 17:48
Ort: mitt i Västergötland

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av ATF »

Det var just den fyrkantiga förpackningen jag köpte på Jem & Fix i Alingsås och som fick mig att avstå från ABG-pellets i framtiden.
Någon annan förpackning har mig veterligen aldrig sålts i Alingsås så jag visste inte ens att det fanns.
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
DLS
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 25 okt, 2012 13:28
Ort: Vingåker

Re: Varierande kvalite Abg pellets

Inlägg av DLS »

Hm, kan inte hitta nån fyrkantig förpackning av ABG pellets på jem o fixs hemsida.
(Bara barlineks pelletsen som är dyrare än ABG hitta jag med fyrkantig förpackning)
Har ni nån bild på den så man vet vad man ska undvika?
Jobbar som: Drifttekniker Katrineholms Kraftvärmeverk
114+114kvm byggt 1976.
Villapanna: Nibe Pellux
Brännare: Janfire Flex
Pellets som jag kör: Hälleforsnäs Pellets
Pellets som jag kört: Booforssjö, Bioenergi, Rindi, ABG pellets, Fågelfors.
Skriv svar