stora enso pellets...

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: stora enso pellets...

Inlägg av manin »

SE har höst kampanj 10% rabattkod STORAENSO10.
Vet inte hur länge galler rabatt.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Carl
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 20:50

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Carl »

Jag köpte 6mm bulkpellets från Stora Enso nu i januari, pellets som ger jättekonstig aska. Eller ja aska, det blir förkolnade pellets istället för aska. Jag tycker det ser ut som att de blåser ur brännkoppen, men jag kan inte ställa ner matning och fläkt mer än jag gjort. Har testat att köra på mycket lägre värden än vanligt.

Beror det på dålig kvalité eller vad är det för fel tro?

Bild

Bild
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Stegatorparn »

Ser ut som koppen har svämmat över med inte helt förbrända pellets.
Brännaren matar förmodligen mer 6 mm än 8 mm pellets.
Återställ fläkt och matning till ursprungsvärdena och minska sedan matningen tills nivån i koppen blir stabil.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Carl
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 20:50

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Carl »

Skulle förtydligat att den oförbrända pelleten var ditlagd som storleksjämförelse.

När jag tittar genom kikhålet så ser det verkligen inte ut som att pellets kan rinna över, men däremot studsar de runt och ser ut att bli blåsta över kanten.

Förra året hade jag också 6 mm pellets från Stora Enso och hade inte alls det här problemet, så nåt verkar annorlunda.
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: stora enso pellets...

Inlägg av nyman »

Ur handboken för Ariteterm Bequem: "Brännaren bör eldas med pellets, 8 mm i diameter."
Hur man då sätter igång och eldar med 6mm pellets avsedda för kontinentens pelletskaminer är helt obegripligt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Carl
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 20:50

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Carl »

"Helt obegripligt" alltså? Utbudet av bulkpellets är inte stort här, så om jag minns rätt var det det som fick mig att prova första gången. Och eftersom det gick bra då tänkte jag att det skulle gå bra nu...

Jag tog ut brännaren igår och såg att jag lurat mig på hur nivån i brännkoppen var, kikhålet ger inte så bra insyn som jag trodde. Nivån var alltså högre än jag trodde och Stegatorparn har förmodligen rätt att det behövs mindre matning.
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Brynäs »

Jag körde med 6mm pellets under pelletskrisen och det gick jättebra att köra som sagt så det enda jag gjorde var att minska matningen till den grad att att förbränningen är ok.
Att det står att man ska använda 8mm spelar ingen roll,eftersom brännaren är undermatad då är det inga problem att köra 6mm också.
Är fläkten ställd väldigt högt och matningen likaså då blir det att koppen blir (full) och det finns risk att pelletsen (blåser) iväg så lite inverkan har
inställningen på fläkten också.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Asterix »

Jag kommer inte ihåg när SE ändrade till att producera endast 6mm pellets, men jag har eldat sådana sen dess, helt utan bekymmer.
Tror nästan nästan jag hade mer problem med 8 mm.

Jag ställde ner matningen en del, efter att ha jämfört densiteten mellan 6 och 8 mm.
Biomatic 20+
Skriv svar