stora enso pellets...

Skriv svar
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Asterix »

Har som en del andra kört med SE i minst 3 år nu, i princip utan problem.
Jag fick faktiskt en skruv, som satte sig fast i pannan, men det gjorde mig inte speciellt upprörd, mest lättad, då jag trodde pannan pajjat (av sig själv). Har hittat en liknande skruv i ett paket Mamma Scans Köttbullar, det tyckte jag nog var lite värre. :-)

Det antyds här i tråden att det finns billigare pellets, var/vad är det?
Jag är endast intresserad av "hemkört", det räcker fint att bära säckarna från pallen till förrådet.
Biomatic 20+
hansdj
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 10:50
Ort: NORRAHAMMAR

Re: stora enso pellets...

Inlägg av hansdj »

Beställde 6 pallar i tisdags kl 07.50, men har fortfarande inte fått någon info om när leverans kommer att ske. Tidigare år har pallarna kommit inom några dagar. Jag bor i Jönköpings kommun.
CTC 1100 + Janfire NH Mody. Villa på 154 m2 varav biarea på 51 m2 som är delvis uppvärmd.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

tack för lite svar :)

Har ett sågverk här i närheten som säljer pellets som jag tänkte prova nästa gång jag köper pellets.. Okome pellets, ligger just i Okome inte så långt ifrån Ullared, ingen som har erfarenhet av deras? eller hört något om deras?

själv köpte jag för några år sedan pellets av en bekant som jobbade med pelletspressen på ett litet sågverk i smålandsskogarna. Det var roligt att själv komma dit och vara med och tillverka pelletsen och fylla säckarna för att sen lasta på bilen och köra hem den..

Tror dom körde ett tag med den maskinen men fick nog sen förbud för att hela maskineriet stod alldeles för nära spånfickan. så brandsäkerheten var inte uppfylld.

vet sen inte hur det gick med det där. men då fick jag i alla fall pelletsen extremt billigt, gav inte mer än 1200 för en pall.. och den fungerade mycket bättre än Deromes .

Då hade jag en ecotec A4 som jag upplevde som MYCKET mer känslig för vilken pellets det var. och vilka inställningar jag hade på brännaren ..

Så mycket kanske handlar om vilken brännare man kör med.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Roli »

Lustigt hur man upplever sin brännare. Kör själv EcoTec Bioline dvs = EcoTec A4 och upplever inte den som speciellt känslig för vad man matar in för pellets.
Så det måste nog finnas fler parametrar som påverkar, kanske panna och skorsten kan vara med och "styra".

Däremot min gamla A3:a, från samma tillverkare, den var mer känslig då den inte gick att justera speciellt mycket. Det var bara matningen som gick att ändra i två eller tre steg (om jag minns rätt). Och fläkten körde alltid på högsta fart....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

Ja säkert är det mer parametrar som spelar in.

Jag körde min brännare i en extrem dålig ctc elcombipanna, med egentligen bara ett rakt rör ut i skorstenen.

inga turbulatorer eller bafflar.

Jag gjorde en egen baffel för att kunna hålla kvar rökgaserna längre tid i pannan vilket gjorde en hel del på förbrukningen.

Men jag hade en hel del koks/kol ? i brännarkoppen, men mer med vissa sorter. Och fick alltid finlira på inställningarna ganska mycket så fort jag bytte sort.

fick i alla fall rensa koppen från koks var 7e till 9e dag .. för att den inte skulle bli igensatt.
men det kan ju som sagt ha mycket med pannan också att göra.
Överlag krävde den brännaren i den pannan jag hade en del underhåll med rengöring titt som tätt.. och efter vinter säsongen en hel demontering av brännaren där allt rengjordes och smörjdes upp ..

men det var ju kanske inte rent pellets betingat mer att det var en del rörliga delar och så som mådde bra av lite rundsmörjning :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: stora enso pellets...

Inlägg av mt4base »

rod02:
Ber om ursäkt för mitt uttalande om pris där. Jag har inte gjort nån större översikt av pelletspriser. Jag betalade 2045 per pall när jag köpte från SE nu. Har precis för mig att jag sett priser på 1800 per pall nånstans. Kanske här på forumet? Dock slog det mig att det kanske inte är hemkört? Svårt att svara på den frågan faktiskt.

Sen det här med "bra och dålig" pellets...
Den tillverkas väl på ganska samma sätt som jag förstått. Så länge det inte ligger halva järnvägsrälsar i påsarna med pellets så handlar det kanske mer om hur anläggningen är inställd, vilken brännare som används och massa andra saker. Hur många ställer in sin anläggning med rökgasinstrument för varje ny sändning? Hur många gör det alls? Nu har jag lyckligen möjlighet att låna rökgasinstrument om jag vill. Har gjort det nångång men som jag ser så ändrar sig inte förbränningen märkvärt i min anläggning så länge jag sköter sotningen, askar och är vänligt mot manickerna i pannrummet.

Utan att ha NÅGON EGEN erfarenhet kan man dra slutsatsen att vissa rörbrännare är känsligare för olika pelletssorter än det skrot till brännare jag själv blivit påprackad. Då kanske det är bättre att finna en sort, justera så bra det går, kanske låna ett instrument och justera och köra den sorten sen. Ok, om det skiljer några spänn men om man sparar TID och massa besvär. Jag kan tänka mig att betala en slant för att slippa komma hem till ett ISKALLT hus mitt i vintern. Om då det märke på pellets som funkar bäst kostar en slant mer, säg 150/pall, borde det väl vara värt det? Mycket fokus på pelletspris men mindre på funktion ibland känns det.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Jakob »

Hej.

Jag tror inte man behöver fokusera så mycket på hur rostret ser ut - utan hur styrningen funkar.

Det finns rörbrännare med dålig styrning - samt de där man kan justera alla parametrar.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Kan ju vara så att då man får SE-leveransen från en terminal i en hamnstad, där terminalen ligger i hamnen att man då får den ryska pelletsen, vilket jag har fått enligt lastbilschaufören. Att det är så har ju också SE själva berättat och att det var problem med den ryska pelletsen. Man gör pellets av enorma berg spån som har legat länge och därmed blivit kemiskt förändrad. Detta var skälet till askkakan. Det är denna pellets som jag har beskrivit och de problem den uppvisat. Allt har varit dokumenterat i text och foto, så ingen kan tvivlas på det om man är öppen och saklig. Metalbitarna och cementbitarna var 7 cm långa (såg ut som granatsplitter med skarpa kanter) och kunde lätt ha gått igenom mitt Pellistores väggar. Varför välja en sådan pellets då man på marknaden kan få kvalitetspellets billigare och som ger absolut inga problem vid hantering och bränning. Varför bo i pannrummet då man kan gå dit sällan...Var och en läser och tror på vad han läser men detta är fakta och kan vara till hjälp för den kvalitetsmedvetne köparen, som vill ha en enkel och stabil förbränning. Pris och kvalitet är alltid kopplade men det finns pellets som både har hög kvalitet och rätt pris!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det som slår mig är att vi jämnför två helt olika pellets från SE. Den svenska med den ryska. Detta kan ju mycket väl förklara att vi har olika upplevelse av samma leverantör, och inte förstår varandras problem då vi inte upplevt dem själv. Jag har eldat pellets i 10 år och har bara med en leverantör, SE upplevt enorma problem som direkt försvann då en annan leverantör fick ta över leveranserna. Är väl förtrogen med min anläggning så pelletden var enda orsaken. Det är sant att jag skrivit mycket om denna ryska SE pellets då jag tycker inte en sådan kvalitet hör hemma på den svenska marknaden, då den förosakar så mycket merarbete för användaren och priset är detsamma som för en kvalitetspellets. Jag undanber mig helt att bli kopplad och jämnförd med andra aktörer på forumet nu eller då, utan det jag skriver är förankrat i sakliga iacktagelser och också informella kontakter på SE.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Psycho Dave »

rod02 skrev:Bilen som tippar är min favorit. En stor liggande behållare.
Beror på om pelletsen är omblåst eller inte. De åker ju ut med bilen och ett släp, efter ett tag så blåser de över pelletsen från släpet till bilen och då kan det bli mycket spån.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Jakob »

Ja men så funkar väl bilen med "kulor" också? Fast där blir det ännu värre då man alltid får "schlumpen" i kulan när man ska ha 3 ton?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: stora enso pellets...

Inlägg av rod02 »

Tippbilen blåser med markant mindre tryck.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Asterix »

Ulf Rasmusson skrev:...... Varför välja en sådan pellets då man på marknaden kan få kvalitetspellets billigare och som ger absolut inga problem vid hantering och bränning.....
Har man sagt A, så får man......
Var hittar du kvalitetspellets för (under) 1990:- / pall vid hemkörning av 4 pallar?
(Jag räknade med Villaägarrabatten på 5%, som jag antar att alla nyttjar....)
Biomatic 20+
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Så sant så....jag har skrivit detta tidigare.....Fågelfors 1930 kr per pall vid hämtning. Dock inget problem då jag bor nära och tar en pall åt gången...köper via Bauhaus som tar 1950 kr per pall. Betalar med kort och har då ytterligare 1%.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Jonas O »

Och handlar man för 10.000kr på Bauhaus så är det alltid fri hemkörning inom en viss radie.

(oavsett vad man handlar)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar