Dammigt värre

Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dammigt värre

Inlägg av CPMS »

Troligtvis lika stark som alla andra brännare som körs på samma effekt om dom alla är bra inställda. :)

Att min fungerar så pass bra med smul beror nog mycket på att dels är den övermatad och sen har jag ingen skruv som doserar utan två skrapor i matarverket som puttar materialet över kanten och ner i fallröret. Har även ganska stor rosteryta och en bländarplåt som gör att materialet inte så lätt kan blåsa rakt igenom brännaren.

Bäst borde väl brännaren som maler ner pelletsen till spån vara för jag har för mig att det finns/funnits en sådan men den borde väl inte heta pelletsbrännare utan sågspånsbrännare.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dammigt värre

Inlägg av CPMS »

/Roli
Tänkte på dig när jag stod i bulkbehållaren och skottade fram sista slatten.
Kan du inte ta bort den trasiga upplagringen, trä en bit plaströr (typ 15-20cm långt tjockt svart rör som man har till flex-skruvar) som passar ganska bra utanpå din bottenskruv och fästa den i botten? Pelletsmatningen borde fungera utan problem genom rörbiten och är inte skruven allt för vass borde plasten + lite damm/spån "smörja" så det håller ett tag. Endera en kort bit bredvid lagringen eller kanske en längre bit som får täcka lagringen/skarven.
Plaströren till flex-skruvarna brukar ju hålla länge, visserligen centreras nog skruven av pelletsen sen i böjarna går den nog direkt mot plasten.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar