Byggmax billigast?

nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av nyman »

Ja fri frakt för en pall pellets till Tjappsåive låter konstigt.
De säljer också Mitsubishi värmepumpar men är inte listade som ÅF så att kunden får 5 års garanti.
Brukar vara gråimport från Finland bakom hos företag som tretti.se och Värmepumpsshopen som säljer billigt men inte får med sig tillverkarens fina garantier.
Deras priser är dock inte billigare än de priser som auktoriserade Polarpumpen och 20grader har.
https://mitsubishivillavarme.se/mitsubi ... orsaljare/
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av rod02 »

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av nyman »

Det visade sig att varmestugan.se var ett rent bedrägeriförsök om man läser på husforum. De som betalade fick ingen leverans.
Byggmax ligger kvar på 47,90. Stängde av brännaren i mitten av Mars och körde på el, samma kostnad.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av FredrikK »

Tips! Just nu verkar många återförsäljare av Scandbio köra sommarkampanj så det kanske är läge att googla runt lite och beställa?

Det billigaste jag hittat för min del som ska ha 6 pallar är 2290kr/pall från Pelletshandlarn i Växjö. Slog till via Scandbios webshop
och nu är det orderbekräftat och klart. Frakt inkluderat i priset vilket ju är trevligt för mig som inte alls bor i närheten av Växjö :lol:
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av Roli »

Byggmax tar nu 39:95 för en säck pellets. I alla fall de nära mig. Kan kanske bero på att Bauhaus har sänkt sitt säckpris till 39:95.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av teufel »

Hur funkar det att köpa från Bauhaus?

Jag tycker det är lite omständigt att köpa från Byggmax då de vill se klart och tydligt hur man har lastat så att de kan räkna säckarna.
Hos andra köper man pallvis och kan lasta hur slarvigt man vill. Man kan även få lasthjälp med gaffeltruck om man har släp som fixar det - men aldrig hos Byggmax.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av nyman »

Du får väl åka till något dyrt ställe och köpa pallvis så är problemet löst.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av Roli »

teufel skrev: mån 12 okt, 2020 16:14 Hur funkar det att köpa från Bauhaus?

Jag tycker det är lite omständigt att köpa från Byggmax då de vill se klart och tydligt hur man har lastat så att de kan räkna säckarna.
Hos andra köper man pallvis och kan lasta hur slarvigt man vill. Man kan även få lasthjälp med gaffeltruck om man har släp som fixar det - men aldrig hos Byggmax.
Aldrig haft några problem med hur säckarna har varit lastade hos byggmax. Dock brukar jag lasta i rader på släpet, dels för att det är lättare att last, få jämn belastning och då blir det även lättare att räkna. Inte för att de gör det speciellt ofta då jag brukar förklara hur jag har lastat mina 56 säckar på släpet.

Det Byggmax som jag brukar handla på har jag vid ett flertal gånger sett hur de har lastat hela pallar (plast inslagna), med truck, på släp. Så varför skulle det inte gå?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pellopall
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 16 nov, 2020 15:54

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av Pellopall »

Billigast är det jag och en kompis som ligger bakom. Import direkt från fabrik med leverans Stor-Stockholm. Kanske admin blir sur men jag hittar fasiken inte fram till "marknadsföring" där det här skulle passa. Iaf 2.399:- per pall (825kg) med leverans StorStockholmsområdet. På blocket!

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... _/92682036


Edit: Nu hittade jag marknadsföringsfliken men jag hoppas det här gråzonsinlägget faller på rätt sida om den knivskarpa eggen.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av teufel »

Inte för att det berör mig (bor på västkusten), men varifrån kommer pelletsen?

Många här på forumet har genom åren haft mycket dåliga erfarenheter av importerad pellets, framför allt från baltstaterna och Ryssland, som har innehållit allsköns dynga såsom impregnerat rivningsvirke, järnvägsslipers, m.m.

Jag välkomnar absolut konkurrens, men bered er på en brant uppförsbacke för att få tillit hos svenska pelletseldare.
Och om någon vill testa så vill man nog testa minst en pall för att se att det garanterat är fritt från spillvirke, metallfragment och annat.

Jag var själv testeldare för ett baltiskt märke för några år sedan. Pelletsen luktade avskyvärt och värmevärdet var så kasst att brännaren stannade då och då. Även folk på utsidan reagerade på röklukten.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Pellopall
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 16 nov, 2020 15:54

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av Pellopall »

Haha, ja det låter ju inget vidare. Har också hört historier om många som kommit över dålig pellets östifrån.

Vi har haft pelletsen på analys och där såg allting bra ut åtminstone. Vi har även fått bra respons från de som redan hunnit testa, så vi håller tummarna här. För vad det är värt så känner min kompis fabriksägaren ifråga. Hade blivit lite dålig stämning om dom la i rester av skitvirke osv.

Det skulle vara jätteintressant om man kunde få skicka någon påse eller två för lite ”provluktning” till en mästernäsa med lång erfarenhet inom produktsegmentet. Vore guld värt för oss!

Kanske nästa lastbil går till västkusten efter luktkontroll!?

:-)

Ingen citering direkt efter det inlägg som avses. Se forumregler. Citering borttagen. /Moderator
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av stereotypen »

Byggmax har nu 42,02kr/säck vid hel pall - iaf enl. hemsidan, vid köp i butik.

Blir ganska billigt
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av bearZ »

Bauhaus 37,95/säck.
Är väl nått svart fredag/helg erbjudande.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av stereotypen »

Gäller säkert endast i butik.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av teufel »

Bauhaus är tillbaka på 47,95 kr/säck, dvs 2493 kr per standardpall. Vissa av Bauhaus pallar är på 48 säckar, så man får se upp vad det är man köper.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar