Pellistore med dåligt flås

Skriv svar
Rävhed
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 21:40
Ort: Stockholm

Pellistore med dåligt flås

Inlägg av Rävhed »

Jag är ägare till ett Pellistore-förråd sedan 1,5 år. Ett problem som uppstått under de senaste månaderna är att luftkuddarna har svårt att trycka kvarvarande pellets över skruven. Som jag minns funktionen när förrådet var nytt så trycktes pellets från sidorna och bildade en "ås" över skruven. När "åsen" var färdig stängde kompressorn av. Nu står kopressorn och jobbar under flera minuter, men endast enstaka pellets trillar ner i skruven. Har någon haft liknande problem?
Jag märker att det läcker luft lite här och var, dels i sömmarna, dels i slangarnas infästning, hur tätt kan ett sådant här system behöva vara? Kan pellets i botten på förrådet packats för hårt för vad kompressorn orkar med? Vid inspektion verkar mängden spån i botten vara ganska liten. Tacksam för ev argument att ta till i kontakt med leverantören.
Janfire Integral, Pellistore-förråd
138 kvm, byggår 1944, två plan + källare, tillbyggd övervåning -01
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet är pumpen ganska liten, detta betyder att läckor kan betyda mycket ringare funktion.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hoppet
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 28 okt, 2006 09:36

Inlägg av Hoppet »

jag hade problem med mitt....
det är bara 2 års garanti på pellistore så om du haft den tillräckligt länge så skruva upp den och kolla.

min hade "kompressorn" spruckit så den läckte luft där.

Om man enns kan kalla det kompressor.
det är en sån där man pumpar luftmadrasser som ligger där i lådan med frigolitbitar runt.

Pumpen heter bravo 200/220 och har slutat tillverkas tyvär...

Bild
Stor erylpanna med en Janfire Flex-a -05
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.
Rävhed
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 21:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Rävhed »

Installatören har varit här och bedömt att det dåliga flåset beror på att kompressorn inte fungerar normalt. Ny har beställts på garantin.
Janfire Integral, Pellistore-förråd
138 kvm, byggår 1944, två plan + källare, tillbyggd övervåning -01
Rävhed
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 21:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Rävhed »

Senaste händelseutvecklingen är följande: Installatören har varit här med garantikompressor i näven. Ingen kompressorn installerades dock. Montören hade nämligen fått syn på att han hade glömt att sätta fast skruven inne i förrådet, när han gjorde installationen. Så frun fick hälsning att jag skulle se till att tömma förrådet (dammigt) och ringa honom därefter.
Det verkar vara en bra idé att sätta fast skruven, men jag är fortfarande orolig att det här inte löser allt. Och att jag står utan garanti på komressorn i höst när det börjar bli lite med pellets pånytt (2 år gammal i maj).
Janfire Integral, Pellistore-förråd
138 kvm, byggår 1944, två plan + källare, tillbyggd övervåning -01
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Pellistore med dåligt flås

Inlägg av nilimaa »

Någon som hittat en bra lösning på pumpen utan att köpa helt ny airbox? Jag har samma pump som gett sig. Provade ge den ström ifrån vägguttag. Pumpen låter som fan men ingen luft kommer. Trött på att kratta pellets på externskruven och inte sugen på 2500kr för ny airbox. Men det kanske är enda sättet?
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Skriv svar