PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Skriv svar
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Måla ?
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Söker efter ordentliga ritningar för att bygga ett bulkförråd, hittar mest tips och bilder på det färdiga resultatet.
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Tror det är ganska svårt att göra ritningar på ett förråd eftersom nästan alla pannrum är unika på ett eller annat sätt.....

Vad ska du använda för material ?
Vilken typ av skruv ?
Volym ?
Manlucka?
Takhöjd ?
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

-David- skrev:Måla ?
Skulle rösta för att slå på lite masonit.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

-David- skrev:Tror det är ganska svårt att göra ritningar på ett förråd eftersom nästan alla pannrum är unika på ett eller annat sätt.....

Vad ska du använda för material ?
Vilken typ av skruv ?
Volym ?
Manlucka?
Takhöjd ?
Kunde ju finnas ritningar som man sen kan anpassa efter egna storlekar. De flesta förråd är väl ändå långsmala.

Ska bygga ett i trä, ca 2.5x1.5 och 2 meter högt. Skruv liggandes i botten (under?) mellan kortsidorna. Och nån sorts av inspektionslucka.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:
Stugsittaren skrev:... Ett annat sätt att förstärka är att sätta bandjärn mellan reglarna. En byggare gav mig tipset att vrida banden åt olika håll kring regeln så de inte vrider regeln utan låser varandra.
Tipset är ju inte helt fel, men jag har klarat mig utan. Vill man sedan förstärka sitt förråd så varför inte. Kan ju bli lite jobbigt att göra hål för bandjärn och sedan täta dessa. Hur menar du när du säger vrida banden så att de låser varandra? Har mer än två band per regel?
Min tanke var att om man vill använda bandjärn kan man (som du var inne på) göra hål i skivorna och dra runt en liggande 2tum*4. Det borde bli en eller två som går igenom förrådet på detta sätt, förutom de som sitter utanpå förrådets kortändor. Det skall väl inte vara så svårt och täta, eller?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Min tanke var att om man vill använda bandjärn kan man (som du var inne på) göra hål i skivorna och dra runt en liggande 2tum*4. Det borde bli en eller två som går igenom förrådet på detta sätt, förutom de som sitter utanpå förrådets kortändor. Det skall väl inte vara så svårt och täta, eller?
Silicon.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
uffe66
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 09:25
Ort: jokkmokk

bulkförråd

Inlägg av uffe66 »

Bygger ett bulkförråd,6 ton,plan botten,undrar om jag måste göra ett "dike" för förrådsröret,eller om man kan lägga det på botten ?
biomatic 20+/ uffe
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: bulkförråd

Inlägg av André »

uffe66 skrev:Bygger ett bulkförråd,6 ton,plan botten,undrar om jag måste göra ett "dike" för förrådsröret,eller om man kan lägga det på botten ?
biomatic 20+/ uffe
Nej det behöver du inte.. :wink:

Jag har plan botten o skruven ligger bara ovan på golvet i förrådet o det blir även lättast att bygga så..

Här finns några bilder på mitt förråsbygge http://www.freewebs.com/andre66/bulkfrrdet.htm

Om förrådet är i källare så regla både väggar o golv, Med trä reglar så använd tjärpapp el plastmatta mellan reglar o betonggolv/väggar så finns ingen risk för fuktvandring till träet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
uffe66
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 09:25
Ort: jokkmokk

Inlägg av uffe66 »

Tack för ditt svar !.lägger underlagspapp mellan virke och betongen,reglar med 2"*6",22mm golvspånskivor,byggsilicon i alla skarvar,undrar även om man ska ha öppningarna rakt uppåt på förrådsröret,eller som en del säger "kl 14-15"?./ uffe
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

uffe66 skrev:Tack för ditt svar !.lägger underlagspapp mellan virke och betongen,reglar med 2"*6",22mm golvspånskivor,byggsilicon i alla skarvar,undrar även om man ska ha öppningarna rakt uppåt på förrådsröret,eller som en del säger "kl 14-15"?./ uffe
Jag har öppningarna rakt uppåt o det har då inte varit nått problem med det.. :D

Jag har 45x45 mm reglar mot källarväggarna o 45x95 till den fristående med cc 600 o det bångnar just inget med 7 ton i förrådet.. 8) Den väggen är 2,2 meter hög o 3,55 meter lång..
Golvet har jag oxå cc 600 men liggande 45x95..

Golvspånskivorna har jag limmat men alla hörn o mellan golv/vägg o tak/vägg är ordentligt siliconade..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Är det någon som har ett pelletsförråd med pelletsen direkt mot källarväggen och golvet? Skulle bara behöva bygga en vägg då (är av naturen lat).
CTC EcoFlex.
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Mitt förra förråd var byggt mot källarvägg och golv. Jag placerade en liggande regel 95x45 på golvet och en i taket, även mot betongväggarna, sedan använde jag en typ av slitsad stålhylsa istället för expanderbult, både snabbt och effektiv sätt att regla mot betong( tycker jag).

Alla reglar som jag använde var 95x45 med ett c-c av 60cm. Utbuktningen blev minimal och krävde inga genomgånde bandjärn eller gängstänger.

Fick dock kitta om förrådet efter andra fyllningen då kittet på ett ställe i taket hade spruckit.
Funderar på om man skulle haft någon typ av hörnprofil invändigt mot betongen för att få en ännu bredare anliggning av kitt.
Jag hade PL400 som kitt då jag tätade mitt förråd invändigt. Ska använda silicon för ännu bättre elasticitet nu till nästa bygge.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om du ska ha pellets direkt mot en källarvägg som oftast består av betong och puts så kräftas det nog att du har bra dränerat och fritt ifrån fukt. Om du ska ha det som ett bulkförråd så bör du ha kraftiga gummimattor emot väggen, annars så blåser du bort allt in till den bärstomme av sten som grunden är uppbyggd på. Det bästa är dock att regla och skruva upp "dom bruna playwood skivorna" som är behandlade och därför får du ej problem med att pelletsen samlas "stockas" i högar och ej rinner ner mot skruven.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om du ska ha pellets direkt mot en källarvägg som oftast består av betong och puts så krävs det nog att du har bra dränerat och fritt ifrån fukt. Om du ska ha det som ett bulkförråd så bör du ha kraftiga gummimattor emot väggen, annars så blåser du bort allt in till den bärstomme av sten som grunden är uppbyggd på. Det bästa är dock att regla och skruva upp "dom bruna playwood skivorna" som är behandlade och därför får du ej problem med att pelletsen samlas "stockas" i högar och ej rinner ner mot skruven.
Skriv svar