PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Skriv svar
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hej

Nu har Mafa utformat ett nytt pelletsförråd för villor.
Bild
Fortfarande lite dyrt om man jämför med att bygga själv.
Hela taket är en duk som fungerar som avluftning.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
pellepellets
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 13:05
Ort: Ingarö
Kontakt:

Inlägg av pellepellets »

Ja ungefär 30´
Har gjort en beräkning (med gällande priser) hur många ton du måste köpa innan det lönar sig att överhuvudtaget ha ett bulkförråd.
(ja man kan komma undan billigt åxå)
Jag kör nu med MAFAs minsta veckoförråd och med mina förutsättningar kan jag köpa småsäck i 17 år innan kW priset på bulk ger vinst i förhållande till priset på småsäck. (om jag bygger allt själv till en kostnad av 9.000kr)

Jag har en stor lada och baklastare så jag har inte något emot att kånka säckarna 1-2 meter :lol:
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

pellepellets skrev:Ja ungefär 30´
Har gjort en beräkning (med gällande priser) hur många ton du måste köpa innan det lönar sig att överhuvudtaget ha ett bulkförråd.
(ja man kan komma undan billigt åxå)
Jag kör nu med MAFAs minsta veckoförråd och med mina förutsättningar kan jag köpa småsäck i 17 år innan kW priset på bulk ger vinst i förhållande till priset på småsäck. (om jag bygger allt själv till en kostnad av 9.000kr)

Jag har en stor lada och baklastare så jag har inte något emot att kånka säckarna 1-2 meter :lol:
Vet ju inte hur du tänkt bygga ditt föråd för 9000kr ..jag byggde mitt föråd som tar mer än 3.5 ton för 2000kr ..handlade på byggmax ..rätt bra priser där :wink: ..och hur man än vänder och vrider oavsett om man har maskiner och nära till föråd så är det bekvämare och även totalt dammfritt med bulk ..bara att ringa så kommer slangen och helt plötsligt är det fullt i förådet :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
pellepellets
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 13:05
Ort: Ingarö
Kontakt:

Inlägg av pellepellets »

Jag har behov av en skruv till på 5 meter= 6000 plus 2000 i material och en tusing i osorterade utgifter =9000:-

Dammfritt är det med småsäck med.
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Ni som har förråd utomhus, har ni koll på hur man undviker kondens? Om solen värmer upp förrådsväggen blir väl luften varm och kan innehålla mer fukt. Den riskerar att kondensera när luften blir kall på natten. Upplever ni detta som ett problem?

Kan det vara å att pelletsen inte innehåller så mycket fukt att detta blir ett problem eller kommer fukt in via ventilationskanalerna?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

pellepellets skrev:Jag har behov av en skruv till på 5 meter= 6000 plus 2000 i material och en tusing i osorterade utgifter =9000:-

Dammfritt är det med småsäck med.
Varför jag satsade på bulk är ju att jag vill slippa merarbetet som skapas med småsäck. Med småsäck skulle jag måste bära varje säck minst 50 meter, dessutom nedför en trappa ner till källaren. Klart jag kunde ju köpt en baklastare och byggt en lada men det känns som det blivit dyrare än mitt bulkförråd. :roll:
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Kör själv med ett förråd av en SJ-pall och ett antal pallkragar. Har bara skruvat fast vinklade sidor för att förbättra "glidningen" lite grann -> Fungerar perfekt. Med 6 st pallkragar rymmer förrådet ca 40 st säcar, dvs 900 liter vilket räcker ett tag!

Tog mig ca 2 timmar att bygga detta! Mycket enklare kan det inte bli!

???????40st säckar???? med en sj pall och 6kragar? låter otroligt
MK
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 01 dec, 2005 16:08

Inlägg av MK »

spliffan skrev:Kör själv med ett förråd av en SJ-pall och ett antal pallkragar. Har bara skruvat fast vinklade sidor för att förbättra "glidningen" lite grann -> Fungerar perfekt. Med 6 st pallkragar rymmer förrådet ca 40 st säcar, dvs 900 liter vilket räcker ett tag!

Tog mig ca 2 timmar att bygga detta! Mycket enklare kan det inte bli!

???????40st säckar???? med en sj pall och 6kragar? låter otroligt
Kan du beskriva hur konstruktionen ser ut framförallt vid skruven?
//MK
nitram
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 18:42

Inlägg av nitram »

Knutknop skrev:Kanske inte ett tips om Bulkförråd. Snarare en fråga...

När man fyller en oljetank från tankbil finns ett överfyllnadsskydd.
Hur funkar det från en bulkbil med pellets? Blåser dom på tills det tar stopp? :?

/Knut
Hej Knut
Det finns ett över fyllnadskydd att köpa på MAFA så att det inte blir stopp i röret. Chafören blir nog rätt sur anars för hela hans slang blirockso full.

Martin.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

En variant är att mäta så man vet att den beställda mängden får plats. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:En variant är att mäta så man vet att den beställda mängden får plats. :wink:
Jo visst är det en bra variant. Men vill man ha sitt förråd "knökefullt" så blir det svårare. Eftersom man mäter i kubikmeter men beställer i ton. Dessutom så varierar pelletsvikten lite också typ mellan 650 till nästan 700 kg/kubik.

Men det är iallafall ingen risk att det blir för fullt om man räknar mad 650 kg/ton när man beställer
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:Men vill man ha sitt förråd "knökefullt" så blir det svårare. Eftersom man mäter i kubikmeter men beställer i ton.
Visst är det så men jag kan inte tänka mig att ett överfyllnadsskydd är speciellt exakt eller till så stor hjälp för att fylla fullt. Antingen kommer man överens med leverantören att fylla till det är fullt (om de går med på det) eller ser man till att det säkert finns plats för beställd mängd.

Man kanske kan göra markeringar inne i förrådet och använda en skrapa så man kan jämna till pelletsen för att få en bättre uppfattning om hur mycket som kan få plats?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Man kanske kan göra markeringar inne i förrådet och använda en skrapa så man kan jämna till pelletsen för att få en bättre uppfattning om hur mycket som kan få plats?
Har det i mitt förråd, men jag tycker inte att det stämmer.

Om man jämnar till ytan och kollar hur mycket som man skall få in enligt "strecken" på väggen som är ritade dels för kubik och även ton. Så beställer man precis på gränsen efter strecken, men när pelletsbilen har varit där och man tittar in i förrådet så "brukar det" kunna finnas plats för nästan ett ton till.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Hmm Är det så att du räknar med fel volym per ton eller är det så att du inte får så mycket som du betalar för??? Eller vad kan det vara som gör att det inte stämmer? Att du skulle räkna fel på volymen tror jag inte. :shock:

Kan det vara så att det packas hårdare när det blåses in med högt tryck?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Kan det vara så att det packas hårdare när det blåses in med högt tryck?
Det behövs inte va högt tryck de packas ändå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar