PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Skriv svar
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Inlägg av Micke »

Material:
Trästomme av 95X45 mm träreglar
Väggar och golv i 12 och 15 mm vattenfast plywood.


Utvändiga mått
Längd: 2 550 mm
Bredd: 1 525 mm
Höjd: 1 900 mm

Volym: 5,6 m3, ca 3,5 ton
Fyllnadsvolym: 5,0 - 5,6 m3


Bild

Bild

Innan påfyllning sänks bottenskivorna till bottenläget för maximal fyllnadsvolym.

Efterhand när pelletsen förbrukas bildas en krater runt matarskruven, som i andra fall måste fyllas igen (skottas) för hand.

Genom att, med de båda vevhandtagens hjälp, stegvis höja de båda bottenskivorna, erhålls en rasvinkel som fyller igen kratern. Pelliflex kan därigenom tömmas till ungefär 5% kvarvarande volym utan att man behöver öppna förrådet och skotta pellets.

Enkelt och bekvämt! Pris: 12 500 kr http://www.pelliflex.com/
Senast redigerad av Micke den ons 16 mar, 2005 20:48, redigerad totalt 3 gång.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Bild

Inomhusförråd för träpellets för fyllning från bulkbil. Rymmer cirka 6 m3 eller cirka 3,2 ton pellets med dimensionerna 2 x 2 x 2 m. Damm som bildas vid påfyllning leds utomhus. Standardanslutning i botten för skruvtransportör eller liknande. Kan även placeras utomhus om tak och fasader monteras. Komplett monteringssats för normalmontage där alla komponenter följer med. Kräver ingen ombyggnad eller förstärkning av normalt källargolv. Pris ca: 9800kr http://www.trapelletsforrad.com/
Senast redigerad av Micke den tis 06 feb, 2007 23:36, redigerad totalt 3 gång.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Pellistore

Bild

PelliStore PCS (Pellets Comfort Solution)
Pelletsförvaring, som ger Dig möjlighet att enkelt ta emot pellets i lösvikt (bulk). Pellets levereras av en tankbil 1-2 gånger per år (normalvilla), och frammatningen till pelletsbrännaren från tanken sköts helt automatiskt. PelliStore finns i två storlekar, tar lite plats och tömmes nästan helt och hållet på pellets genom att luftkuddar pressar pelletsen mot utmatningsskruven när nivån närmar sig slutet. PelliStore PCS ryms på nästan samma golvyta som en standard 3m3 oljetank. Placeringen av PelliStore PCS är flexibel. Du kan välja att placera förrådet nära pannan eller på längre avstånd, alternativt utomhus. Rådgör alltid med ett Pelletsvärmeproffs™.
För den som själv bygger sitt pelletsförråd finns PelliStore bottenskruv med utmatningsautomatik att köpa separat.

Specifikation för PelliStore:
# Enkel montering och tydliga monteringsanvisningar
# Bottenskruv
# Styrautomatik
# Bulkkoppling för flexibel placering
# Avluftningsrör för flexibel placering
# Automatisk luftpump
# Inspektionslucka med kraftig dragkedja
# 1-fas, 230V
# Behållaren är tillverkad i kraftig off-shoreduk och är
# dammtät Reglerbar höjd 1900 - 2000 mm
Tillbehör:
# Förlängda inblåsnings- och avluftningsrör

Pris 17.900kr Hemsida:www.janfire.com
Senast redigerad av Micke den tis 06 feb, 2007 23:44, redigerad totalt 8 gång.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Eller varför inte en sj-pall och sen sätter
man på några kragar :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kutterspan skrev:En bra sak att tänka på när man bygger förråd (om man har möjlighet) är att bygga så pelletsen glider längs förrådets sidor ner i skruven. Alternativet är att lägga skruven ovanpå förrådets botten, men då måste pelletsen istället 'rasa nedför sig själv', vilket får till följd att förrådet tömmer sig sämre. Jag kanske ska rita en bild på hur jag menar.. :roll:
:idea:
Jag vill påstå att det har ingen betydelse om man har "lutande" väggar/botten mot skruven eller inte, förrådet töms ändå. Fördelen med att ha "plan" botten är att man kan ta emot mer pellets än med Lutande" väggar/botten. Den extra mängd som man får i kan man kalla reserv, måste dock "skottas" in mot skruven för att kunna användas. Man slipper dessutom bygga med lutande botten vilket krånglar till konstruktionen.

Har själv ett pelletsförråd med plan botten ca 1 dm över golvet, detta för att kunna sänka ner skruven så att överkant skruvrör ligger i nivå med botten. Förrådet har varit i drift sedan april -98 och jag har inte haft några som helst problem. Totalt volym ca 9,5-10 kubik. Material i förråd 22 mm golvspånskiva på 45*95 reglar s 400.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Alternativ A och C är egentligen lika. Kör man alt. C utan att göra något i sitt förråd så kommer pelletsen tillslut att lägga sig som botten i alt. A. Dvs du har ett "självtömmande" förråd med reservbränsle. Pelletsen glider förvisso inte på de lutande bottenytan som i A men pelletsens rasvinkel gör att funktionen blir istort sett den samma i C.

Har fungerat perfekt för mig i över sex år. Om man sedan bygger sitt förråd mot en vägg och "hoppar" lutande golvet så blir konstruktionen enklare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ingen som byggt något som inte alls fungerar då? :)

Så man inte gör samma fel...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Långsmalt förråd

Inlägg av Roger »

Hej

Fick tips av min återförsäljare om man har ett rektangulärt (tex 1.5x5 m) förråd med skruven liggande som i ex A så bör man ha tre öppningar i den liggande matningsskruven 1, 2 och 3.

Öppning 2 och 3 byggs så att man har en täckplåt/skiva som kan skjutas för samt dras ut. När det är nästan slut med pellets i öppning 1 dras täckplåten/skivan för öppning 2 ur. Slut i öppning 2 leder till samma sak görs med öppning 3.
Annars uppstår lätt stocknings-problem av pelletsen i matarskruven med tillhörande irritationsmoment.

Någon sm har erfarenhet om detta?

Roger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Min skruv har 3 stycken öppningar och är 2 eller 2,5 meter lång (kommer inte ihåg) och ligger enligt alternativ C enligt tidigare.

Jag har inga "täckskivor" för mina öppningar utan det är "naturens lagar" som bestämmer vilken öppning som gäller. Det har hittills inte gett mig några driftsstörningar (varit i drift sedan -98), man kan dock se i förrådet att pellets tas ur olika öppningar allt eftersom man tömmer förrådet eftersom "kratrarna" flyttar sig fram och tillbaka i pelletsförrådet.

Att jag inte har haft några driftsstörningar kanske kan bero på att jag har plan botten (alt C). Lutande botten (alt A) kanske ger mer tryck på skruven och upphov till stopp som undviks med "rörliga täckplåtar" vad vet jag. Låter dock lite omständigt att ha "rörliga täckplåtar" som måste flyttas samt ge problem när man skall täta sitt förråd så att det inte "läcker" luft när man skall blåsa in pelletsen.

Kom på ytterligare en grej med de rörliga täckplåtarna. Kan det inte vara lite problem att flytta dessa när man kanske har ett antal hundra kg pellets som ligger och trycker på dessa?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lothis
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:27
Ort: Partille/Göteborg

Inlägg av Lothis »

Kör själv med ett förråd av en SJ-pall och ett antal pallkragar. Har bara skruvat fast vinklade sidor för att förbättra "glidningen" lite grann -> Fungerar perfekt. Med 6 st pallkragar rymmer förrådet ca 40 st säcar, dvs 900 liter vilket räcker ett tag! :lol: :lol:

Tog mig ca 2 timmar att bygga detta! :shock: :lol: Mycket enklare kan det inte bli! :wink:
Janfire Flex-A i en CTC Total
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Eur pall

Inlägg av snillet »

Under "hur det ser ut i våra pannrum" http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=68 kan ni se mitt förråd byggt på en EUR pall (120x80). Med kona i botten. Fungerat perfekt hitills. Rymmer ca 765liter pellets vilket på en höft blir runt 530kilo.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Här finns färdiga system för pelletsförvaring. Från 300 liter till 15,7 m3 !!! Eller kanske en silo på 67m3....


http://www.mafa.se/
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Skriv svar