PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Hmm Är det så att du räknar med fel volym per ton?
Jag använder 650 kg/kubikmeter dvs den uppgift som tillverkaren anger.
Stugsittaren skrev:eller är det så att du inte får så mycket som du betalar för????


Det är inte lätt att kolla....... Någon form av kröning på lastbilsvågarna borde det väl vara...

Stugsittaren skrev: Eller vad kan det vara som gör att det inte stämmer? Att du skulle räkna fel på volymen tror jag inte. :shock:


Det kanske inte väger 650 kg/kubikmeter utan mer :?
Stugsittaren skrev:Kan det vara så att det packas hårdare när det blåses in med högt tryck?
Kan vara en del i sanningen. Jag vet inte vad det är som gäller när man anger vikten per volymenhet. Om det "bara" är uppstjälpt eller blåst volym som kontrollväges??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Per S
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 22:05
Ort: Norrland

Eget förråd

Inlägg av Per S »

Funderar på att bygga ett eget förråd på ca: 8 kubik.
Regelvirke av två tum fyra och väggar av kryssfaner.
En plexiskiva som nivåglugg och en lucka som man kan hoppa in i.

Några tips på utveckling av iden tas tacksamt emot.

se länk

http://www.hockeysnack.com/user/files/5/8kubik.jpg
Per S
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hade satt luckan högre upp så att du kan gå in även när det är halvfullt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

man kan ju annars göra en 2 delad lucka, så kan man öppna övre halvan när förrådet är ganska fullt. Men nackdelen blir väl kanske att få det helt tätt.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

inkognito skrev:man kan ju annars göra en 2 delad lucka, så kan man öppna övre halvan när förrådet är ganska fullt. Men nackdelen blir väl kanske att få det helt tätt.
det går ju att ha en större tätlucka över dom små som man sätter dit när farbror bulk ska komma o blåsa :wink:
Thermia Biomatic 20+
John
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 15:59
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av John »

Om ni bygger egna förråd ska ni tänka på detta: Gör ni ett helt kvadratiskt förråd (fyra lika långa väggar) sprider ni trycket lika på alla väggar. Mitt pannrum tillät inte detta så jag fick göra ett långsmalt förråd med den påföljd att trycket på långväggarna blev nästan för stort, dom började bukta ut. Lösta detta genom att ett stag mellan långväggarna. Satte staget i mitten både höjd och längdmässigt. Nu har jag inga buktande väggar längre.
John
KMP PX 21 CTC Total-1982 3 ton bulkförråd
Arvidsjaur Norrbottens län
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

John skrev:Om ni bygger egna förråd ska ni tänka på detta: Gör ni ett helt kvadratiskt förråd (fyra lika långa väggar) sprider ni trycket lika på alla väggar. Mitt pannrum tillät inte detta så jag fick göra ett långsmalt förråd med den påföljd att trycket på långväggarna blev nästan för stort, dom började bukta ut. Lösta detta genom att ett stag mellan långväggarna. Satte staget i mitten både höjd och längdmässigt. Nu har jag inga buktande väggar längre.
John
Det är höjden, på förrådsväggen, som är den parameter som ger belastningen, inte om förrådet är kvadratiskt eller rektangulärt.....

Ju högre vägg desto tätare mellan reglarna alt. större dimension.

Om sedan förrådsväggen sitter fast ordentligt i topp och botten så gör det inget om den "buktar ut" lite. Virke tål en hel del innan det "går av". Lite "utbuktning" skall man ha annars har man överdimensionerat för mycket..... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Länk till färdiga förråd ... :wink:
http://www.novator.se/bioenergy/BE0503/60-61.pdf

Om du har trångt eller mindre utrymme så hittade jag
detta förråd ... smart du får in det via dörrar mm.
Från en tysk sida , vet ej priset
http://www.tankschutz-alfringhaus.de/im ... chinfo.pdf
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:Om sedan förrådsväggen sitter fast ordentligt i topp och botten så gör det inget om den "buktar ut" lite. Virke tål en hel del innan det "går av". Lite "utbuktning" skall man ha annars har man överdimensionerat för mycket..... :wink:
Med tanke på sönderblåsningsrisken hade jag ändå satsat på mutterstänger (10-12mm) rakt igenom förrådet och långsidans reglar för att hålla i det lång loppet. Billig förstärkning. Långa sammankopplingsmuttrar finns i alla dimensioner om man inte svetsar ihop.

Ett annat sätt att förstärka är att sätta bandjärn mellan reglarna. En byggare gav mig tipset att vrida banden åt olika håll kring regeln så de inte vrider regeln utan låser varandra.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:
Roli skrev:Om sedan förrådsväggen sitter fast ordentligt i topp och botten så gör det inget om den "buktar ut" lite. Virke tål en hel del innan det "går av". Lite "utbuktning" skall man ha annars har man överdimensionerat för mycket..... :wink:
Med tanke på sönderblåsningsrisken hade jag ändå satsat på mutterstänger (10-12mm) rakt igenom förrådet och långsidans reglar för att hålla i det lång loppet. Billig förstärkning. Långa sammankopplingsmuttrar finns i alla dimensioner om man inte svetsar ihop.

Ett annat sätt att förstärka är att sätta bandjärn mellan reglarna. En byggare gav mig tipset att vrida banden åt olika håll kring regeln så de inte vrider regeln utan låser varandra.
Tipset är ju inte helt fel, men jag har klarat mig utan. Vill man sedan förstärka sitt förråd så varför inte.

Kan ju bli lite jobbigt att göra hål för bandjärn och sedan täta dessa.

Hur menar du när du säger vrida banden så att de låser varandra? Har mer än två band per regel?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Dra ett par lastband med spännare runt förrådet, borde väl gå lika bra, både billigare och lättare att efterjustera...plus att man får större anläggningsyta mot reglarna....

Måste väl vara bra ? ;)

Mvh
Bamyl
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Det lär väl inte hindra utbuktning av väggarna precis? Och hur menar du med anläggningsyta mot reglarna?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
sarrow
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 20:32

Inlägg av sarrow »

nån som har byggt ett typ som pelliflex förråd på egen hand ? Vad har ni för erfarenheter av dessa förråd?
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Har skummat igenom tråden men inte hittat nån som skriver nåt om hur man ska ha koll på nivån/förbrukning.....

Ett mycket enkelt och billigt tips är att man kopplar en drifttidsmätare på styrningen till externskruven, som helt enkelt talar om hur länge skruven tagit pellets ur förrådet.
När man fått dit timräknaren låter man skruven gå 1h och samlar upp det i en behållare av lämpligt slag.
Väg det du fått och du kommer att ha ganska bra koll på hur mycket pellets som har gått åt, och hur mycket du har kvar....

Kan mycket väl redan ha skrivits om detta, men jag är helgrön här och har inte läst allt än

:wink:
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Eller ett dyrare tips; köp Biomatic 20+. Kör skruven 6 min och multiplicera med 10 och knappa in nuffrorna i pannan som håller koll på detta.
Klart!
:lol:
Någon som funderat på att valla väggarna i förrådet för att på så vis få bättre "glid" på pelletsen :shock:

Heja Gunde!
The sky isn´t the limit- ground is
Skriv svar