PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Flurken skrev:Är det någon som har ett pelletsförråd med pelletsen direkt mot källarväggen och golvet? Skulle bara behöva bygga en vägg då (är av naturen lat).
Min ena långsida på mitt pelletsförråd är putsad isoblock (två lager leca med cellplastisolering emellan). Och det har fungerat bra i över åtta år men så är det också bra dränerat på utsidan, platonmatta med minst 50 cm singel utanför.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
UlfBr
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 08:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av UlfBr »

När jag byggde mitt pelletsförråd i vintras så funderade jag mycket på hur man skulle göra, vilket material som är bäst etc. Det slutatde med att jag använde 12mm plywood och 70x45 reglar med cc 60cm. Mot befintliga vägger ligger endats en 22x70 som fungerar som spikbräda och ger en luftspalt. Pelletsförrådet står där den gamla oljetanken stod.
Samtliga skarvar och hörn är "lappade" med en passande bit plywood. Allt skruvat med konstruktionslim samt efteråt silikonat.

Ett tips är att se till att det finns en luftspalt runt hela förrådet så att luft kan ventilera utrymmet mellan en relativt sätt kall yttervägg. Detta går lätt att fixa om man bara tänker sig för när man sätter upp reglarna.


mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Vad skulle problemet med att förvara pelletsen direkt mot källargolv/ källarvägg vara?
Fukt som tränger in eller kondens.
CTC EcoFlex.
UlfBr
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 08:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av UlfBr »

Jag har fått lära mig att man skall undvika all kontakt mellan källarväggar och organiskt material tex trä. Stor risk för fukt och röta.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
sarrow
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 20:32

Inlägg av sarrow »

Jag har byggt ett förråd som man vevar upp väggarna med vajrar. Nu till problemet plywood skivorna böjer sig, nån som har nåt tips på hur man skulle lösa problemet? Vibrator, förstärkningar ?http://www.pixbox.se/pic_show_id5127061.html
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Skruva fast ett par 10mm plattjärn på undersidan om det går. Ca 40mm breda. Allra bäst är väl några små vinkeljärn eller u-järn.
sarrow
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 20:32

Inlägg av sarrow »

Karla1 skrev:Skruva fast ett par 10mm plattjärn på undersidan om det går. Ca 40mm breda. Allra bäst är väl några små vinkeljärn eller u-järn.
ja det kanske skulle funka, det finns ju iaf plats under. Vad tror ni annars om konstruktionen då? Skulle det fungera om man förstärkte plywooden eller måste man fixa nå vibratorer också?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

sarrow skrev:
Karla1 skrev:Skruva fast ett par 10mm plattjärn på undersidan om det går. Ca 40mm breda. Allra bäst är väl några små vinkeljärn eller u-järn.
ja det kanske skulle funka, det finns ju iaf plats under. Vad tror ni annars om konstruktionen då? Skulle det fungera om man förstärkte plywooden eller måste man fixa nå vibratorer också?
Det borde funka med att enbart förstärka plywooden, Ditt förråd är ju en kopia på det som går köpa vilket jag förmodar fungerar om man betalat
10000:-

Du kan ju skruva vinkeljärn på ovansidan vilka inte behöver va så brutalt grova o ändå bli starkare än plattjärn på undersidan, Slå även fast en U-profil över kanterna på skivan det styvar upp mycket..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
UlfBr
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 08:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av UlfBr »

Hej Sarrow,

Detta var mycket intressant. Jag har tidigare frågat på detta forum efter någon som har praktisk erfarenhet från ett förråd som du har gjort men inte fått några svar.

Jag har har funderat på att göra som du har gjort, men hittills så har jag inte gjort något utan jag har ett plant golv. Min tveksamhet är om man faktiskt orkar lyfta golvet när det ligger pellets i förrådet?
Mitt förråd är mycket likt ditt i storlek och erfarenheten är att jag får börja kratta pellets redan då förrådet började bli halvfullt och då ligger det kanske 500 till 1000kg pellets ovanpå skivan som du skall lyfta upp. Orkar man det?!?!?!

Du verkar ha löst vinchmekanismen på ett mycket elegant sett. SKicka gärna med fler bilder.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
sarrow
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 20:32

Inlägg av sarrow »

UlfBr skrev:Hej Sarrow,

Detta var mycket intressant. Jag har tidigare frågat på detta forum efter någon som har praktisk erfarenhet från ett förråd som du har gjort men inte fått några svar.

Jag har har funderat på att göra som du har gjort, men hittills så har jag inte gjort något utan jag har ett plant golv. Min tveksamhet är om man faktiskt orkar lyfta golvet när det ligger pellets i förrådet?
Mitt förråd är mycket likt ditt i storlek och erfarenheten är att jag får börja kratta pellets redan då förrådet började bli halvfullt och då ligger det kanske 500 till 1000kg pellets ovanpå skivan som du skall lyfta upp. Orkar man det?!?!?!

Du verkar ha löst vinchmekanismen på ett mycket elegant sett. SKicka gärna med fler bilder.

mvh Ulf
Veva orkar man med vajrarna men plywoodarna var ju inte nog starka + att pellets i sig har inte mycket till ras vinkel. Men det räcker ju att man nuddar backen på pelletsen så rasar det ju, så nån typ av vibbar skulle man ju också ha. Annars fungerar det kanon kör båda skruvarna pararellt bara med en dubbel kontakt i brännaren. Jag har försökt byggt enligt dom som säljer dessa för 10.000 kr ( utan skruv ) mitt gick lös på 3000 kr med skruv =) Så man har ju råd o trixa lite innan man kommer upp i dom summorna. Lägger ut lite fler bilder på en gång, kom gärna med fler tips.
monstermataren
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 13 nov, 2006 15:19

Förråd med heltokiga mått.

Inlägg av monstermataren »

Ok, nu har jag läst igenom hela denna tråden och några andra. Så nu känner jag mig mogen att ta upp mitt lilla problem.

Jag har en källare som är en tredjedel av grunden under huset så det är inte så mycket plats. Rummet bredvid pannrummet skulle man kunna använda till förråd, men dörröppningarna begränsar utrymmet man kan bygga på.

Jag mätte området man kan ha förråd på. botten har fyra sidor(!) dom är 150cm, 72cm,229cm och 241cm höjden är 188cm

Jag gjorde en slarvig variant för att räkna ut volymen... tog (150+72)/2 för att få genomsnittlig kortsida, 111cm och (229+241)/2 för att få genomsnittlig långsida 235cm, sedan räknade jag 111x235x188

Det blev nära 4,9 kubikmeter om jag räknade rätt.

Kan det funka att bygga ett sådant pelletsförråd?
Jag läste att någon hade platt botten och en skruv med tre öppningar, det lät lockande.

Och framför allt, finns det några som fraktfritt levererar den volym jag får plats med?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

För att få det fraktfritt erfordras en beställning på minst 3 ton. Ditt förråd på 4,9 m³ kan teoretiskt ta emot strax över 3 ton men det går inte att fylla ett förråd till 100%.

Så endera får du försöka göra ett större förråd om möjligt alternativ betala lite mer per ton. Många leverantörer har en prislista som ger pris öven för 2,5, 2,0 resp 1,5 tons beställningar, lite dyrare men kanske enda alternativet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:För att få det fraktfritt erfordras en beställning på minst 3 ton. Ditt förråd på 4,9 m³ kan teoretiskt ta emot strax över 3 ton men det går inte att fylla ett förråd till 100%.
Om du gör så här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5306
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stratocaster
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 21 sep, 2005 13:37
Ort: Bygdeå

Re: Förråd med heltokiga mått.

Inlägg av Stratocaster »

monstermataren skrev: Och framför allt, finns det några som fraktfritt levererar den volym jag får plats med?
Det kan vara värt att kontrollera vilket påslag leverantören gör om man inte kan ta emot 3 ton. Skelleftekraft lägger på 100 kr om de ska leverera 2 till 3 ton med bulkbil. De lägger på 200 kr på en leverans som är mellan 1 och 2 ton.

Om man inte behöver allt för många leveranser på ett år så blir det faktiskt inte så stora slantar.
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Nån som har ett förråd från www.trapelletsforrad.com som kan rekomendera det?
Verkar smidigt och förhållandevis billigt (nåja).
Skriv svar