Storsäck m. 8mm pellets genom 110mm hål?

Skriv svar
P-solver
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 13 nov, 2020 13:42

Storsäck m. 8mm pellets genom 110mm hål?

Inlägg av P-solver »

Hej, nu vänder jag mig till er med gedigen erfarenhet av pelletshantering, då jag själv kan anses novis på området :)

I vårt nyinköpta hyreshus med 4 lägenheter så har vi i dagsläget påfyllning via bulktransport som fungerar utan problem.
I pelletsförrådet, som ligger under markplan under trappen till ingången av huset och är i betong, är det byggt lutande sektioner av formplyfa.
Det finns 2 ventilationshål, ett på var sin sida om trappen vid ingången, och min fundering är nu:

- Om jag skulle vilja fylla på med 600 liters säck istället för bulk, går det bygga en "tratt med inbyggd mekanisk åverkan på pelletsen" som jag kan använda för att få pelletsen att passera genom ett 110mm rör?

Jag tänkte mig någon typ av rör under tratten som har en motordriven skruv, alt. någon modell av fläkt som blåser in det i förrådet.
Det rör sig om ett avstånd på kanske 1-2 meter som pelletsen behöver transporteras i röret.

Någon som känns vid om det är möjligt?

Mvh C
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Storsäck m. 8mm pellets genom 110mm hål?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen..

Helt enkelt är det inte. Är behovet bara tillfälligt, eller mer permanent?
Är det bara tillfälligt så är bära småsäck betydligt snabbare och enklare.
Är det mer permanent så finns det ju lösningar med vaccumdrift. Andra forumanvändare har (om du söker i trådarna) testat att använda bl.a. spannmålsblås och lövblås, med olika resultat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Storsäck m. 8mm pellets genom 110mm hål?

Inlägg av teufel »

Min erfarenhet av lövblås är att det är väldigt knepigt att få det att funka, då det måste vara tillräckligt mycket kraft för att blåsa/suga pelletsen, men inte för mycket så att den krossas.^

Har du ett hyreshus låter det som att kostnaden för ett Pellvac-system eller motsvarande kommersiellt system, skulle löna sig hyffsat fort.


/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Storsäck m. 8mm pellets genom 110mm hål?

Inlägg av CPMS »

Köp en beggad Janfire-skruv och vänd på rotationsriktningen så är det mesta klart, en tratt med lämplig diameter svetsas på det gamla "utloppet" så undre struten på storsäcken kan dras över och fästas med en skidrem och vrid gamla "inloppet" så det pekar neråt. Ev gillar inte vinkelväxeln att köras baklänges pga det inte finns trycklager på bägge sidor men då kan man byta plats på gavlarna beroende på skruv.

Har själv funderat på detta och skaffat en skruv för att skruva in pellets från småsäck genom bulkintaget om det skulle behövas.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
P-solver
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 13 nov, 2020 13:42

Re: Storsäck m. 8mm pellets genom 110mm hål?

Inlägg av P-solver »

Här kommer min lösning;

75mm avloppsrör, lite formplyfa och en lövlås/lövsug.

Med 3 meters avloppsrör in i förrådet tar en pall (840kg) ca 2,5 timmar att blåsa in.
Med 1 meters avloppsrör är jag nere på ca: 30 minuter för samma mängd pellets, så det får duga.

På bilderna saknar den lite förstärkande stag, men den var hyffsat stabil ändå, och ryms i skuffen på bilen vilket känns bra också.

Jag kan också nämna att på bilden är lövblåsens "sugande" del kopplat mot röret, vilket efter provkörning byggdes om lite, så att jag inte spred pellets över hela parkeringen...

Bild
Bild
Bild
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Storsäck m. 8mm pellets genom 110mm hål?

Inlägg av Stegatorparn »

Snyggt jobbat! :thumright:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Storsäck m. 8mm pellets genom 110mm hål?

Inlägg av Brynäs »

Riktigt fin grej :thumright: du borde saluföra detta :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar