Bulkpellets

Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Bulkpellets

Inlägg av teufel »

Hur är det nuförtiden? Lönar det sig nämnvärt att köpa bulkpellets?
Jag kan idag köpa pallar för 2300:-/st om jag hämtar själv.

Har inget bulkförråd men har gott om utrymme att bygga.

Smulas bulkpellets sönder som 17, som en del säger?
Finns det "böjliga" skruvar man kan köra med för att transportera pelletsen runt hörnen om inte ett bulkförråd kan placeras i rät linje mot veckoförrådet?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bulkpellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag byggde platsbyggt förråd där oljetanken tidigare stod, men vi kör med säckad pellets sedan flera år tillbaka.
Både på grund av att det är billigare att köpa säck, men framför allt för kvalitén på pellets.
Vi hade svåra problem med spån. Typ över 10%.
Det gav stora driftsproblem för vår brännare, och just driftssäkerhet är något jag värderar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Bulkpellets

Inlägg av teufel »

Ja, det är väl all handpåläggning som gör att folk slänger ut pelletsen och kör med värmepumpar istället.¨
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bulkpellets

Inlägg av CPMS »

Bulkpellets blir oftast dyrare än att hämta småsäckar själv men det är ju så behändigt, bara att beställa och betala.
Smul och elände blir det alltid men har man en brännare som klarar av det så är det inte något större problem.

Böjda skruvar finns men det är en ganska stor radie på dom och man ska aldrig börja med en horisontal bit som senare stiger, skruven blir mer fylld horisontalt och sen mal den sönder pelletsen när den går uppåt.

Kanske bättre att köra med två raka skruvar istället men det blir ganska dyrt med motorer och växellådor om man inte hittar något begagnat.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar