Finns matene kvar - behöver reservdelar

Skriv svar
Jman0811
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 29 dec, 2011 12:34

Finns matene kvar - behöver reservdelar

Inlägg av Jman0811 »

Hej

Är det någon som vet om det går att få tag på reservdelar till skruvmotor. Jag har en motor som sitter i förrådet och som har fått haveri i ett par kugghjul i växeln. Systemet (vertikalskruven) har fungerat toppen men nu har ett hjul gått sönder. På kugghjulet står det DAG 402-4. Jag har provat att Maila Matene men inte fått kontakt (ännu?).

Någon som har något förslag?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Finns matene kvar - behöver reservdelar

Inlägg av Honda »

Jag hade kontakt med Rolf på Matene för ca ett år sedan via epost i samma ärende, ett kugghjul hade tappat en kugg. Han skulle nog ha kunnat skicka en ny motor vill jag minnas, men då det var lite bråttom så valde jag att ersätta den med den mycket kraftigare motorn och växellådan som normalt sitter i en ecotecbrännare istället (som fanns i lager lokalt). Det blev inte så vackert men det fungerar...

De här mellor motorerna verkar ha det problemet att axlarna som sitter inpressade i ena sidan av växelhuset kan lossna och börja rotera i aluminiumhuset. Då blir hålet snabbt för stort och avståndet mellan kugghjulen växer tills de börjar hoppa över och då är det kört. Det är nog en bra idé att öppna dem då och då och smörja axlarna har jag förstått.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Finns matene kvar - behöver reservdelar

Inlägg av mrxswe »

Köpte nya motorer av Rolf för tre veckor sedan
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Ekorrens
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 27 feb, 2020 16:36

Re: Finns matene kvar - behöver reservdelar

Inlägg av Ekorrens »

Försökte köpa bottenskruv av dem förra veckan och fick veta att de inte längre säljer dem.
Janfire Integral -08, Janfire NH -08, Janfire externskruv, veckoförråd för pellets, Aquasol 10m² plan solfångare, Stocksbro/Dalatanken 750 L. Värmer 120m² + 120 m² källare.
Skriv svar