Fylla upp bulkförrråd

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Fylla upp bulkförrråd

Inlägg av skalman65 »

Har på nytt åter börja spåna på ett enklare sätt att ta in pellets,
nu har jag det ganska enkelt då jag bara kan hälla ner pellets i bulkförrådet via en kort ramp (använder idag småsäckar)direkt från släpet.

Finns ju ett antal ganska otroliga projekt här på forumet, med varianter av att blåsa/suga in pelletsen.

Men då bulkförrådet är åtkomligt direkt från garageplan är jag inne på att i steg ett fortsätta med att hälla ner pelletsen från en storsäck.

Detta genom att köpa in en motorlyft som man monterar på personbilssläp,
därigenom så kan jag lyfta upp storsäcken ca 1 m över pelletsintaget, (bra fallhöjd).

På säcken monterar man en storsäckstömmare som man sedan förlänger med slang för att låta pelletsen rinna ner i förrådet.


Tankarna går lite åt att på sikt försöka koppla på luft i någon form för att kunna fylla upp förrådet mera fullt, och det kan vara bra med slangar som skulle fungera även för det.

Skulle detta kunna fungera tror ni, samt vilket typ av slang ska välja, bättre med en grövre ....
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Fylla upp bulkförrråd

Inlägg av nissetib »

För att lättare förstå och komma med förslag så är en bild/bilder att föredra.
Det finns ju både för och nackdelar med luft. Det kommer att bli en del damm så är bulkförrådet ett ett slutet förråd så blir det dammigt.
Men måste ju också ha en avluftning, om förrådet är slutet..

Har du ett "tak" på förrådet skulle man ju kunna ha ett antal fast anslutna slangar som du kopplar storsäckstömmaren till och när det är fullt bara flytta till nästa...

Som Du märker så är ju en bild mycket lättare för att se hur dina förutsättningar är.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar