Problem med pellistore

Skriv svar
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Problem med pellistore

Inlägg av kurreburre »

Hejsan

Jag har ett problem med mitt pellistore. När givaren lyser orange och signalerar för pellets så startar inte motorn. Diod d2 i styrboxen blinkar. Jag har bytt säkringen.
En gång startade motorn ”lite grann” i ca 2 sek, sen har jag provat, men det har inte hänt igen. Det har inte luktat bränd elektronik eller nåt sånt.

Hälsningar


Pär
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med pellistore

Inlägg av Icecap »

Pellistore har i grunden en mycket enkel styrning.

Den kapacitiva sensorn ska dra ett relä och motorn starta.
Det bör finnas något tidrelä så att motorn fortsätter köra en kort stund efter att sensorn är "nöjd".

Jag har dock aldrig pillat med pellistore men känner till det via mina kontakter med Janfire.

Det verkar som att signalen från sensorn inte kommer fram från sensorn eller tas emot av resten av styrningen.
Jag hade mätt på nätdelen och signalen från sensorn.

Om de två värden är OK hade jag kollat på den mottagande del av styrningen men då jag inte vet hur den är kopplat är det allt jag kan komma med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Re: Problem med pellistore

Inlägg av kurreburre »

Hejsan Icecap

Tack för svaret. Jag får gå ner i pannrummet och kolla en gång till. Tyvärr är elektronik inte min kärnkompetens, mer programmering, men jag skall kolla en gång till annars får det bli service killen :-).

Pär
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Problem med pellistore

Inlägg av Psycho Dave »

Skrev som jag skrev i den andra tråden, kan ju vara startkondensatorn på motorn.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med pellistore

Inlägg av Icecap »

Psycho Dave's svar kan vara värd att tänka på. OM motorn har driftkondensator (som t.ex. motorn som driver den stora skruv har) torkar de ut över tid. När kondensatorn torkar ut minskar kapacitansen och då den kapacitans ger en fasvridning som ger startmoment kan motorn helt enkelt ha svårt att starta.

Ofta är det så att när motorn väl varvar brukar den hålla farten skapligt fastän kondensatorn är svag men starten "i motlut" brukar drabbas ganska allvarligt.

MEN om det är kondensatorn som är "trött" kan man ofta höra motorn brumma lite (eller mycket) när den ska köra - så du måste kolla noga.

Det framgår inte var i landet du håller hus, det kan ju vara att någon med extertis är i faggorna och kan kasta ett öga på det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pedon
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 15 jan, 2019 18:03

Re: Problem med pellistore

Inlägg av Pedon »

Hej.
På mitt Pellistore förråd så lyser givare när det lilla förrådet på Pellistoren är fullt. Kontrollera att givaren fungerar som den skall. Det kanske kan vara en massa spån som gör att givaren säger att det är fullt.
Janfire Integral. Janfire NH. Pellistore.
kurreburre
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44

Re: Problem med pellistore

Inlägg av kurreburre »

Hejsan allihopa

Tack för era svar. Jag hade över vår service tekniker och problemet visade sig vara att vi bytt får 8mm pellets till 6mm och att de rann annorlunda till påsen där externskruven ansluter. Vår service tekniker gjorde påsen större och då flöt de fram bättre. Jag skall fråga honom närmare när jag träffar honom.
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Skriv svar