Skruven äter sig in i lagret

Skriv svar
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Skruven äter sig in i lagret

Inlägg av xrf »

Skruven äter sig in i lagret
********************************
Viking bio brännare
Mafa veckoförråd
Matningsskruv från veckoförrådet , 45 gr lutning
Metallskruv utan kärna i plaströr
Plastslang med nästan lodrät fallriktning ned i brännarens mottagande rör.
Pellets 8 mm bulk

För en vecka sedan bytte jag lagret på stången uppe vid skruvmotorn. Nu har jag kört med skruven och har svårt att få pelletsen att gå mer än nån timma och ibland inte det ens. När den stoppar (ca 0-2 timmar) så ser jag att det ibland:
-Finns inga pellets alls på rostret
-Finns kanske 20-30 pellets på rostret men obrända

Ibland är dock hela fallröret inkl slangen fylld med pellets och under avsvalningsfasen så faller allt ner och bränns men ibland kan det vara så att de ligger kvar i slangen men att det är tomt i metallröret under (?!). Kan inte se att det finns några fickor på slangen så att det skall kunna fastna, kanske att de blir kvar om det är fyllt hela vägen från brännaren och upp och sen när metallrörets pellets trillar ned så följer inte de i slangen med?

Problemet nu är att metallskruven precis som för en vecka sedan har rört sig upp och börjat gnaga på täckringen för skruvmotorns lager. Nu hittade jag det i tid (motorn vägrade att snurra) och innan den äter sig in i lagret och pajar det. Jag vet att när jag monterade det nya lagret så var jag noga med att skruva åt den genomgående stången med en hake på som väl gör att skruven följer med axeln runt. Vet ej om den även förhindrar att skruven kan flytta sig upp till lagret? Hur undviker man annars det? Gissar att om det blir ovanligt mycket motstånd i skruvröret så kan skruven förflytta sig upp och mot lagret? Går det att förhindra? Stången som låser skruven har jag monterad säg två varv från skruvens övre ände.

Nåt är ju fel när det gäller skruvrörelsen och matningen...
Kan tillägga att jag tömt veckoförrådet och tagit bort mjölet nyligen
Skruvens ände är ca 20 mm innanför där plaströret slutar under veckoförrådet.

Börjar känna mig lite uppgiven när jag nu har lagt så många timmar på att få brännaren att gå....:(

Nån med bra tips?
(Lägger gärna in bilder men vet inte hur man gör?)

Tack!!
Jimmy
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven äter sig in i lagret

Inlägg av Stegatorparn »

Jag brukar ladda upp bilder till forumbilder.com och där kopiera en lämplig BBCode-länk med miniatyrbild som klistras in i inlägget.

Har aldrig råkat ut för det som du beskriver, så bilder vore värdefullt.
Använder du låsmutter typ Locking eller låsbricka? Gängorna felfria?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Skruven äter sig in i lagret

Inlägg av xrf »

Undrar om dessa bilder syns ?
Bild Bild Bild Bild Bild
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven äter sig in i lagret

Inlägg av Stegatorparn »

Bra bilder!
Du bör sätta hakskruven i ett skruvstycke och bocka haken så den omfattar spiralen bättre. Då kan man spänna hårdare. Nu verkar den kunna glida utefter spiralen. Kan vara en god idé att kapa ett varv på spiralen och få lite större marginal. Kanske går att hitta en bricka som passar axeln att placera mellan spiral och lager som extra skydd i fall om att.

http://www.wv.fi/folder/KMP_FEEDOAnv_071215_L.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Skruven äter sig in i lagret

Inlägg av xrf »

Jag tackar så mycket för tips och bilaga!!

Vi tänker i samma banor märker jag ang hur man löser problemet :)
Jag skrider till verket inom kort.... 8)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
J25820
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 04 jan, 2019 14:33

Re: Skruven äter sig in i lagret

Inlägg av J25820 »

Hej, jag har precis samma problem, hur gick det?
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Skruven äter sig in i lagret

Inlägg av xrf »

Oj det var länge sen men jag hoppas att du löst ditt bekymmer 325820 :)
Jo jag gjorde som Stegatorparn anvisade och det har löst mitt bekymmer :)
Fantastiskt att kunna få så bra hjälp här på nätet!! :D :D :D :D :D
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Skriv svar