Påfyllning av förråd, långt avstånd

Skriv svar
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Påfyllning av förråd, långt avstånd

Inlägg av LasseL »

Har skickat nedanstående till pelletsleverantören, och ställer nu samma frågor här:

---
I det hus vi snart flyttar till ska vi nu bygga ett bulkförråd för pellets. Enda lösningen är tyvärr att placera det i bortre änden av källaren, i förhållande till där bulkbilen för pellets kan komma till.

ALTERNATIV 1: Vi tänker oss att dra bulkpåfyllningsrör invändigt genom källaren. Rörlängd från påfyllningskoppling till in i pelletsförrådet blir nära 10 meter. Det kommer att krävas någon 45-gradersböj på vägen. Slanglängd från bulkbil till påfyllningskoppling blir mycket liten, några få meter.

ALTERNATIV 2: Ett drygt 20 meter långt bulkpåfyllningsrör monteras utvändigt runt huset. En 90-gradersböj krävs då. Slanglängd från bulkbil till påfyllningskoppling blir även då mycket liten, några få meter.

ALTERNATIV 3: Påfyllningskopplingen placeras på väggen där bulkförrådet finns. Då krävs att bulkbilen använder runt 20 meter slang, eventuellt något mer. Bulkpåfyllningsröret blir då bara cirka en meter. Eventuellt krävs en böj på röret utvändigt för att kopplingen ska bli lätt åtkomlig för chauffören.

FRÅGA 1: Kan det finnas nackdelar/risker med alternativ 1 eller 2 med rörlängder på 10 eller 20 meter?
FRÅGA 2: Alternativ 3 ser vi som sämre eftersom slangen måste dras över en uteplats och planteringar (fördelen är mindre installationskostnad), men bortsett från det, blir det dyrare om fyllningen måste göras med över 20 m slang? Hur mycket i så fall?
FRÅGA 3: Hur bedömer ni påverkan på pelletskvaliteten avseende sönderdelning/smul in i förrådet mellan de olika alternativen? Är det stora skillnader?

Tacksam för snabbt svar på frågorna då vi står i begrepp att börja bygga förrådet.
---

Fråga 2 kan ni förstås hoppa över.

Men en fråga till till forumet
Fråga 4:Finns det bulkpåfyllningsrör utan flänsar? Det skulle förenkla eftersom vi måste ta hål i ett par-tre betongstensväggar i alternativ 1.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Påfyllning av förråd, långt avstånd

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle rekommendera alt. 1 utan tvekan. Så kort slang + släta rör som möjligt för att skona pelletsen.
Svetsa ihop rören eller svetsa på flänsar med elsvets på plats. Det räcker att röret någon meter genom ytterväggen är galvat.

Sedan fylls en lämplig plastpåse med mineralull som trycks in i anslutningskopplingen som isolering för att undvika kondens.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Påfyllning av förråd, långt avstånd

Inlägg av LasseL »

Tack för svar med bra tips! Svetsning har vi dock svårt att klara. Finns andra rör på marknaden som skulle kunna användas? Som man t ex kunde skarva med någon slags "krage" som går runt båda rören (som jag sett att man kan göra med rör till pelletsskruvar). Eller rör liknande dammsugarrör som kan skjutas in i varandra en liten bit?
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Påfyllning av förråd, långt avstånd

Inlägg av Stegatorparn »

Finns ju rostfria avloppsrör ø110 mm utv med muff och gummipackning om man kan förhindra att dom glider isär. Kan vara lite knöligt med övergången från anslutningskopplingens rör ø102 mm utv till avloppsröret.
http://www.blucher.se/sv/product-view/p ... -med-muff/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Påfyllning av förråd, långt avstånd

Inlägg av LasseL »

Tack för nytt tips som nog kunde varit användbart. Men nu har jag hittat flänslösa bulkrör hos Furab. Framgår inte direkt av deras hemsida att de har det i sortimentet men vid förfrågan fick jag klart besked om det. Sammanfogas med skarvhylsor.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Påfyllning av förråd, långt avstånd

Inlägg av nissetib »

Jag har också långt till mitt förråd. Där lastbilen kan stå har jag strax under 35m. Dessutom blir det en 180 graders sväng med slangen, men då i ganska så stor slinga.Visst blir det en del spån men jag har aldrig haft problem med brännaren för det. Det tuggar i sig allt spån också.

Jag har ju också pellvac mellan mitt stora förråd och förrådet i pannrummet. Jag har en askcyklon så det tar ju det finkorniga dammet.

Så för min del funkar det perfekt....Hoppas det kommer göra det för Dig också, oavsett val.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar