Nytt pelletsförråd, vilket alternativ av skruv.

Skriv svar
Vedklyven
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 okt, 2017 18:39

Nytt pelletsförråd, vilket alternativ av skruv.

Inlägg av Vedklyven »

Hejsan mina vänner, har fått tag på en längre skruv, och ska nu börja bygga större förråd för pellets. Men efter jag läst lite här på forumet så verkar det som att det kan bli problem med skruvmatningen om skruven är böjd.. Lägger till två bilder som alternativ. Lövkorgen ska då simulera förrådet, och då e min undran vilket av detta skulle fungera bäst? Antar att alternativ 2 skulle fungera bäst, (om bilderna lägger sig rätt) då den skulle skruva pellets lodrätt och sen viker av 40-45 grader mot brännaren. Några tankar om detta?BildBild
Viadrus u22 70cm, pelletsbrännare kmp 21, ackumulatortank 1300 liter + 750liter
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nytt pelletsförråd, vilket alternativ av skruv.

Inlägg av CPMS »

Tillverkarna av flexskruv säger att man absolut inte ska börja skruven horisontellt och sen svänga uppåt så alt 2 blir nog bra.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt pelletsförråd, vilket alternativ av skruv.

Inlägg av Roli »

Alt. två, dvs skruven börjar vertikalt för att sedan böja av känns som den bästa lösningen när det gäller transport av pellets i själva skruven. Klart mycket bättre än med en skruv som transporterar mycket pellets horisontellt för att sedan böja och tappa i transport. Där blir det en del "krossad" pellets när skruven bara "rör runt" pelletsen i röret eftersom den horisontella delen transporterar mer än vad den vertikala/lutande delen gör.
Men med alternativ två lär det bli problem att tömma förrådet då skruven börjar vertikalt. I allafall om man placerar den enligt bilden, dvs på utsidan av förrådet. I det fallet blir det mycket pellets skottande när man har tömt den del av förrådet som "naturligt" rasar mot skruven och kan transporteras. Det går ju att göra diverse olika lutningar på förrådsgolvet men det är svårt att få ett förråd 100 procentigt bra när det gäller "självtömning".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nytt pelletsförråd, vilket alternativ av skruv.

Inlägg av CPMS »

Ett alternativ är att göra som jag gjort, en rak liggande skruv i botten på behållaren som skruvar ut pelletsen som sen faller ner till den lyftande skruven.
Det jag skulle gjort annorlunda idag är att jag skulle byggt plan botten med ett nerfällt rör med fler öppningar som skruven ligger i.

Finns lite bilder på min anläggning i Pannrumsbilder:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=11615
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Vedklyven
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 okt, 2017 18:39

Re: Nytt pelletsförråd, vilket alternativ av skruv.

Inlägg av Vedklyven »

Ok, jag tackar för för era inputs och inspirerande bilder,jag får återkomma med lite bilder under byggets gång..
Viadrus u22 70cm, pelletsbrännare kmp 21, ackumulatortank 1300 liter + 750liter
Skriv svar