Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Skriv svar
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Inlägg av homann »

Jag har ett avlångt bulkförråd, det är ca 3,6 m långt med utmatningsskruv längs hela botten.

Nu senast så fylldes det på dåligt, pelletsen fyllde inte upp på motstående sida. Ny leverantör. Han fick inte in 3 ton.

Skall man be dom öka trycket lite, eller går det att bygga någon sorts ränna så pelletsen åker bort? Har inget sådant nu.

Är inte så känslig för spån, sållar ut det mesta i bottenskruven.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Inlägg av CPMS »

Prova med ränna, mitt förråd är 2,4m långt och jag har en hängränna som sitter i inmatningsröret och den fylls alltid full från bortre änden. Min ränna slutar ungefär 60cm från bortre väggen och jag har satt dit en extra plyfa på väggen för visst blästrar man väggen ganska bra.

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Inlägg av rod02 »

Hos mig är det närmst ytterväggen det fyller sämst. Ca 1M rör och ingen ränna. Minns inte måtten, men längsta sidan mot yttervägg ca 3M. Djup något mindre.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Inlägg av Taxen »

På mitt förra hus hade jag ett avlångt förråd med en ränna av plåt som gick hela vägen till bortre vägg.Tog en bit regel som jag formade efter rännans botten så den kunde vila där.Fäste regel på vägg och ränna i regel.Har du något dämpande så sätt det på väggen.Får du inte in hela längden ränna så kan du kapa och skarva med ett sån förband som tillhör.Se till att göra ren rännan innan nästa fyllning så det glider lätt fram.Nu vet jag inte hur långt in ditt inkommande rör går in i förrådet men det bästa är om röret kan ligga en bit in i rännan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Re: Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Inlägg av homann »

OK, tack för tipsen. Påfyllningsöret slutar utanför förrådet. :) Eller egentligen i väggen till förrådet, sen är det inget mer.

Kanske börja med att sätta dit 50 cm plåtrör bara? Vad för typ av rör rekommenderas? Plaströr går väl bort fortfarande? Om röret blir för långt, så fyller det nog dåligt vid inkommande vägg istället.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Inlägg av CPMS »

Ta ett plåtrör som passar utanpå fyllningsröret och sticker in en decimeter innanför väggen, då blir det ingen kant mellan rören och du kan fästa rännan i röret med en slangklammer. Se bilden på min behållare.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Re: Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Inlägg av homann »

Går inte, påfyllningsröret sticker inte in så jag har inget att trä på. Men om jag lägger dikt an kanske.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Inlägg av CPMS »

Bara du undviker att det blir någon kant som pelletsen mals sönder mot bör det fungera.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dålig fyllning - högre tryck eller ränna?

Inlägg av rod02 »

Jag gissar att det är rätt bra fart på pelletsen. Hur långt når det med 2M höjd? Min gissning 3M.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar