Skruven fastnar i avlångt förråd, hur tömmer jag hela?

Skriv svar
Rusticola
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 sep, 2017 18:26

Skruven fastnar i avlångt förråd, hur tömmer jag hela?

Inlägg av Rusticola »

Hej!
Jag har nu försökt tömma mitt avlånga förråd (2,2mx1,2m) i flera år men det slutar alltid med att skruven fastnar och jag får skruva ut den så att den bara tömmer i ena änden av förrådet och sen flytta in den vartefter. Jag har byggt upp lutande plan så att det blir som ett dike i mitten av förrådet och vill alltså att pelletsen ska rinna ner i skruven som ligger i botten på diket. Jag vet att jag kan tömma med bara ett hål/pelletsuttag i mitten av förrådet men då kommer jag få minst 1 av fyra kubik kvar som jag måste skrapa in ngn gng/vecka och det vill jag alltså slippa. Skruven går efter förrådet ca 6 m och stiger i slutet ganska brant (50 grader, går ej att ändra) upp till brännaren, motorn sitter ovanför brännaren "som vanligt". Skruven är en kärnlös 60-mm flex-skruv i ett 90-mm plaströr. Motorn är alldeles tillräckligt stark (90W) med snäckväxel.

Detta har jag testat:

Lös skruv ligger "naken" hela vägen i botten -skruven klättrar upp genom pelletsen och fastnar då den blir för böjd.

Korta rör på 2-3 ställen i botten av "diket" för att hålla fast skruven -skruven matade in mer från förrådet än vad den sen kunde lyfta upp då skruven stiger upp över pelletsbrännaren. Detta gick att tillfälligt lösa genom att borra ett hål som släpper ut lite pellets innan stigningen men måste ju då hälla tillbaka den pelletsen i förrådet igen.

Långt rör i botten av förrådet med 3-4 hål med 10-15 cm radie -samma som ovan.

PEM-slang inne i röret som ligger i förrådet för att det skulle mata in mindre pellets -löste att det inte blir för mycket pallets i stigningen men det blir då stopp inne i de smårör som håller ner skruven i förrådet.

Det sista jag nu testade är PEM-slangen och bräder kors och tvärs över för att hindra trycket uppifrån på skruven men det som händer är att skruven tömmer i änden men trycker upp pellets underifrån så det blir en smulig hård kaka som skruven fastnar i vid det andra eller tredje hålet.

Det finns egentligen två problem som måste lösas:

1 Att skruven inte ska mata in mer i förrådet än vad som tar sig upp genom stigningen. Detta tror jag löses genom pemslangen i mitten av skruven som fyller ut den obefintliga kärnan.

2. Att förrådet töms på minst 3 ställen med samma skruv utan att mala sönder pelletsen eller trycka ihop den så att skruven fastnar.

När jag har flera tömningsställen i förrådet töms alltid det i änden av skruven först, när det är tomt nästa osv.

Har ingen erfarenhet från dylika problem utom mitt egna så det kan mycket väl vara något grundläggande jag missat eller missuppfattat, hur brukar man göra? Tacksam för tips!

/Torbörn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Skruven fastnar i avlångt förråd, hur tömmer jag hela?

Inlägg av Icecap »

Att dra fram pelletsen med en vågrät flexkruv för att sedan låta samma skruv stiga är helt fel!!!

Orsaken är att en flexskruv med 45° stigning transporterar ung. 50% av samma skruv i vågrät läge.

Så konstruktionen är gjort på ett sätt som inte kan fungera. Det finns MÅNGA inlägg om detta problem så det är ingen nyhet.

Lösningen är att separera skruvarna så att en drar fram till en låda som nästa skruv drar upp ifrån. Såklart ska det vara någon nivå-sensor för att styra den vågräta skruven.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rusticola
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 sep, 2017 18:26

Re: Skruven fastnar i avlångt förråd, hur tömmer jag hela?

Inlägg av Rusticola »

Tack för svar!
Är inne på att ha två skruvar men hoppas få till det med hjälp av PEM-slangen, någon som vet hur många procent det reduceras av att man fyller ut kärnan på en flexskruv?

Och sen problem nr två, som kommer kvarstå även med två skruvar: Hur tömmer man ett avlångt förråd? (Eller är det också bara att konstatera att det gjorts fel från början?

/Torbjörn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Skruven fastnar i avlångt förråd, hur tömmer jag hela?

Inlägg av Icecap »

Enl. vad jag har läst på forumet är det normalt att ha möjlighet att öppna en öppning åt gången. På det vis kan man tömma en del åt gången utan att det blockerar och malar pelletsen till smulor.

En kärna i skruven ger såklart mindre fyllning men hur mycket beror såklart på kärnans diameter kontra skruvens materialhöjd. Jag har ingen aning om förhållandet mellan röret, spiralen och fyllningsgraden men vad jag kan tänka mig är att man måste fästa kärnrörets ena ända "längst bort" så att det inte kryper upp i böjen och har sönder allt.

Kärnröret behöver ju "bara" att gå lite förbi sista öppningen.

Om man sedan kan ha en enda lång öppning istället för ett antal mindre kan jag inte svara på men det finns helt säkert en del information att hitta i forumet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skruven fastnar i avlångt förråd, hur tömmer jag hela?

Inlägg av Stegatorparn »

Det är nödvändigt att separera horisontell och sedan vertikal transport som konstaterats.

Transportskruven i förrådet ska avlastas från pelletstyngden så mycket som möjligt. Ju större tyngd som belastar skruven, ju större motor behövs och risken att dra av skruven ökar.
Vad gör man med ett fyllt förråd där skruven gått av 1 meter in. :shock:

Ett rör i hela förrådets längd med 2 - 3 st 10 cm hål och utan inre styrningar eller lager för spiralen fungerar, men då blir det några högar kvar mellan hålen.

Bäst töms ett förråd med en helt avlastad skruv med sidoinlopp i skruvens hela längd. Sidoinloppet måste vara lite mindre än spiralen så att den inte kan klättra ut i förrådet.

Volvoslav gjorde en version av konceptet. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 8&start=60

KMP Depo är en färdig variant där en liten 25 watts motor klarar driften. http://195.67.82.150/ariterm/Depo_MAN_140402_SE.pdf

Finns säkert fler varianter som fungerar. Vet inte om någon har provat att fästa en kraftig planka på lagom höjd över skruven så två motstående inlopp skapas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar