Pelletsförrådet Titti

Skriv svar
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Pelletsförrådet Titti

Inlägg av LasseL »

Har någon erfarenhet av pelletsförrådet Titti från PELLETSenergi AB http://www.pelletsenergi.se ?
Bild
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
rotmat
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 27 nov, 2016 17:12

Re: Pelletsförrådet Titti

Inlägg av rotmat »

Intressant! Gjorde en liten undersökning på andra förråd igår kväll. Alla utom Mafa verkar ha lagt ner sin verksamhet, som fanns på den här listan: http://www.novator.se/bioenergy/BE0503/60-61.pdf
Så alternativ är intressant.
ETA PU-15. 750 liters acktank. 120 + 60kvm dragigt hus i Halland byggt 1931
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Pelletsförrådet Titti

Inlägg av LasseL »

Inga fler reaktioner på "Titti"? Synpunkter eller erfarenheter?
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletsförrådet Titti

Inlägg av FRS05 »

Hur har du tänkt transportera pelletsen från "Titti" in till pannrummet? Det känns väl som det inte går att göra så mycket fel med ett sådant här förråd. Även om jag nu inte sett bygget :) . Hur mycket förbrukar du per år förresten? Jag som förbrukar 8-9 ton om året hade fått fylla det 3 gånger om året så för mig hade det varit för litet. Ofta får man ju bättre pris ju mer man beställer. Sedan verkar det som en hel del på forumet har problem med pelletskvaliten när de köper bulk.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Pelletsförrådet Titti

Inlägg av LasseL »

Transport får då bli med sugteknik. Hur stor förbrukning är lite osäkert det här handlar om ett om- och tillbyggt hus (klart i sommar) som vi ska flytta till och dela med vänner sex personer totalt i tre lägenheter ett slags privat pensionärsboende. Men jag gissar på en elva ton. Fyra fyllningar per år gör inget. Mängdrabatt per fyllning är inte så stor egentligen. Viktigare är enkel hantering för oss så bulkleverans är enda alternativet.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Pelletsförrådet Titti

Inlägg av brushuvud »

det står inget pris, vet du vad det kostar?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
LasseL
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 12:31

Re: Pelletsförrådet Titti

Inlägg av LasseL »

Fick följande svar på min mejlfråga om vad det kostar inkl. moms: "Hej det kostar 17 000: fritt By kyrkby".
Jag tycker det verkar rätt billigt. By kyrkby ligger utanför Avesta i södra Dalarna.
Ariterm Biomatic+ 20i samt 500 l acktank med elpatron, foderrör i rökgaskanalen. Allt nytt nov 2018. Bulkförråd på ca 4 ton. Skruvmatning.
I förra huset: Janfire Minor till vedpanna. Bulkförråd. Vakuummatning från Pellvac .
Åmål.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsförrådet Titti

Inlägg av rod02 »

Här borde det finnas plats för hembygge.
Förstärkt beg lekstuga...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar