Drivor med spån/damm i min Ulma

Skriv svar
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av hajof70 »

På annan plats i forumet kan ni se att jag har haft problem med en propp i vacuumslangen som går från mitt MAFA-förråd till Ulma'n som står i pannrummet.

I min jakt på orsak öppnade jag vacuumsugen på Ulma'n och hittade dessa drivor med damm. Dammet, liksom motorn var varmt. Antar att jag kunde ha haft otur och fått brand i det hela.

Har haft utrustningen sedan 2013. Om dessa drivor är konsekvensen av tilltäppt utblås har jag inte hunnit kolla än. I övrigt såg allt felfritt ut men det är ju knappast tätt mellan de olika avdelningarna i sugen.... Oavsett detta kommer jag från och med nu göra rent Ulman's 1ggr/år.

Och om detta var orsaken till proppen återstår att se.
P1160184.jpg
P1160184.jpg (234.82 KiB) Visad 7711 gånger
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av FRS05 »

Står där inget om skötsel/underhåll i manualen till din sug?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av hajof70 »

Slog ett öga i manualen nu och kom på att jag faktiskt har öppnat den en gång tidigare. Kom på att det var jag som borrade ur nitarna (!) som håller locket. Sedan den första - och tills igår enda - rengöringen är locket således monterat med skruvar.

Och jo, manualen anger att den ska öppnas "vid behov och endast av auktoriserad personal"...

Som sagt, se detta inlägg som en påminnelse om att Ulma'n måste göras ren med jämna mellanrum (i mitt fall blir det hädanefter 1ggr/år) . Tror att "vid behov" är lite för sällan.

Kan också notera att utblåset var helt öppet (förutom ett normalt ytterväggsgaller med 5 slitsar, utan insektsnät) och rent ända ut i friska luften.
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av Roli »

Orsaken till ditt pelletsstopp i slangen beror nog till största delen på att din sugare har tappat sugkraft pga av mycket "skit/damm" i själva maskinen. Har den inget filter före motorn? Verkar konstigt att det fina dammet skall lägga sig kring/passera motorn..... Har själv kört en hel del ton pellets genom mitt vakuumsystem och vet att största problemet är det fina damm som hamnar i sugaren eller sugarens filter. Där är det systemets svagaste service/underhållspunkt. Missar man rengöring så tappar sugaren "orken" och systemet får stopp oftast i slangen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av hajof70 »

Sisom såhär ser det ut.

Inget filter men tanken är väl att tätningarna inne i burken ska se till att det inte kommer upp till motorn och att det som kommer upp dit ska ventileras ut via gallret i det skilda utrymmet (och spridas i pannrummet). Funkar så där på lång sikt uppenbarligen.
20171115_084241-liten.jpg
20171115_084241-liten.jpg (132 KiB) Visad 7645 gånger
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av hajof70 »

Och så hittade jag orsaken till problemet.

Fick en propp idag igen. Bytte några ord med min leverantör av Ulma'n och efter mycket idebollande började vi fundera på om det hela hade något med givarna att göra. Det är en givare i Ulma'ns förråd som säger till när det blir tomt och drar igång sugcykeln. Sedan sitter det en givare i ett mellanlager, under huset med motorn, dvs den som jag plockade isär och visar ovan i tråden. Den givaren säger till när det har sugits tillräckligt, dvs den som stoppar sugcykeln.

Mellan motorhuset och mellanlagret sitter det en tratt som "fokuserar" sugeffekten. Den hade inte jag tagit bort då jag inte såg någon orsak till det och allt såg ren och fint ut. Nu tog jag bort den tratten för att komma åt givaren i mellanlagret.
20171116_123116-liten.jpg
20171116_123116-liten.jpg (198.29 KiB) Visad 7622 gånger
Kort sagt fullt med spån och pellets. Och nej, givaren fungerade inte. Eftersom sugcykeln inte avbröts av givaren har mellanlagret fyllts upp till taket (troligen till tratten) , sugförmågan minskat drastiskt samtidigt som skruven i uteförrådet har fortsatt mata pellets. => stopp. Man kan väl ana att sugen sedan stått och sugit rent på damm i mellanlagret men varför det har tagit sig upp i motorutrymmet kan man ju fråga sig. Jag har också svårt att tro att 2 proppar (!) har kunnat generera så mycket damm som jag hade kring motorn. Jag har nu tejpat locket som är tänkt att täta mellan cyklonen och motorn.

Vi var lite konfunderade över varför givaren skulle ha gått sönder och inget felmeddelande syntes i displayen. Well, jag skruvade av kontakten i givaren och satte tillbaks den. Voila! Glappkontakt.

Hoppas att strulet med Ulma'n är löst nu så att jag kan fokusera på problemet kring varför MAFA-förrådet inte tar från den bakre konan - och i princip aldrig har gjort (annan tråd).
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av hajof70 »

Historien fortsätter. Givaren har givit upp totalt och jag har fått styra sugen manuellt i väntan på en ny givare. Och då passade motorn på att få en kortslutning... Suck... Har fått tag på en komplett, ny sug, dvs burken med motorn, får se om den håller bättre. Och framför allt om den är spåntät. Se fotot nedan som visar det "avtätade" motorutrymmet efter endast ett 10-tal körningar och det med tejpad täckplåt. Uppenbarligen suger den upp spån genom motorn på något sätt.
20171123_173711.jpg
20171123_173711.jpg (55.34 KiB) Visad 7525 gånger
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av FRS05 »

Ja, det där ser inget vidare ut! Roligt att läsa tråden dock :D
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av hajof70 »

Det finns vissa saker man kan skratta åt efteråt, men investeringen i kombon MAFA-förråd och Ulma Airmover är garanterat inte det. Sköt sönder ekonomin i att elda med pellets totalt (medvetet för att få lite 08-bekvämlighet och slippa skita sig ner alltför mycket och släppa säck etc). Tyvärr har det varit ett kontinuerligt strul från start, framför allt med MAFA-förrådet där jag fick första leveransen av en ny konstruktion. Och det är tyvärr inte löst än... Denna kombination för pelletstransport har inte direkt gjort mig till en ambassadör för pellets.

Och FRS05, ta inte detta som att jag tog illa upp för "Roligt att läsa tråden dock"!! Kände bara att jag behövde lufta mig lite....
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av Roli »

Tråkigt med en konstruktion som inte fungerar. Så mycket pelletsdamm in bland elektronik, elkontakter och motor kan ju inte vara en bra/rätt konstruktion. Något måste vara fel där.... Det saknas inte någon tätning/plåt mellan utrymmena? Något som kanske kommer att upptäckas när du får din andra sug?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av rod02 »

Finns det nått lämpligt ställe för spånavskiljare?
Ett system med stor automation borde innehålla ett sådant.
Om vi bara fick pellets så skulle det vara ett icke problem...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av hajof70 »

ViUtrymmena är skiljda av en plåt som dels tätar mot en fals på motorn och dels mot den 1-2cm tjocka ljuddämpning utmed ytterväggarna. Utöver det hade jag ju tejpat plåtens ytor mot motorhuset och ytterväggarna (se skiss ovan). In wain... Det enda jag kan komma på är att det skulle finnas kanaler i själva motorn mellan de två utrymmena. Det vore ju helt vansinnigt i så fall. Ids inte plocka loss motorn nu.

Ingen spånavskiljare men å andra sidan har ju utrymmet där själva sugen sitter ett utblås som mynnar ut på utsidan av huset (se skiss ovan igen). Det är ju den vägen allt spån borde ta. Och den vägen är fri, ej blockerad.

Ja, får se hur den nya sugen fungerar.... Och Ja, det vore kul att få åtminstone en bulktransport som till stor del bestod av just pellets.... Men å andra sidan borde ju en sådan här anläggning vara konstruerad för att hantera just detta.
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Alfredo55
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 okt, 2014 12:10

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av Alfredo55 »

Det här handrar inte om spån/damm i Ulma, men väl om spån och damm i vanlig skruvtransportör. https://www.youtube.com/watch?v=D2rVFtEpZeg
Förråd: Janfire Pellistore, brännare: Viking Bio.
Lever ett helt annat liv numera!
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Drivor med spån/damm i min Ulma

Inlägg av hajof70 »

Verkar vara en bra idee, om än inte för mig som du säger. Dammsugare för att hålla rent dammsugaren skulle nog vara lite overkill... :) Är numera också klart skeptiskt till en massa automatiska prylar i transportkedjan.
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Skriv svar