Arduino

Skriv svar
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Arduino

Inlägg av calmeus »

Hej
Har läst igenom en hel del trådar om det mesta på detta forumet. Förhållandevis ofta dyker ett ord upp som jag inte visste vad det var. "Arduino"! Verkar ju vara en kul grej att skaffa för att få lite ordning och reda i pannrummet!
Just nu håller jag på att bygga ett nytt pannrum och i samband med det modernisera och förenkla min pelletshantering. Det blir en ny panna (Arimax 340 Bio), några år gammal men aldrig monterad så den är ny. Jag kommer återanvända min EcoTec Bioline 20. Har även läst mig till och insett, tackvare detta forum, att jag även måste skaffa en större dragbegränsare eller alternativt seriekoppla två Tigex 25 (då jag idag har en...)
Transporten av pellets kommer att bli med hjälp av Pellvac sughink och föravskiljare, centraldammsugar-enhet har jag sedan tidigare.
Det jag ska använda Arduinon till är, om det är möjligt, styra påfyllningen av veckoförrådet inne i pannrummet. Tänkte så här:
En kapacitiv givare i konan på förrådet. Signal till Arduinon som triggar ett relä som startar dammsugaren och strömsätter Pellvacs styrenhet. En timer i Arduinon som får centraldammsugaren att göra ett uträknat antal fyllningscykler.
Detta tillsammans med, om jag kan hitta, en sugdysa i botten på mitt bulkförråd med plan botten. Har frågat Windhager om pris, men ännu ej fått svar.
Finns det någon som har knåpat ihop ett program till sin Arduino för denna typ av uppgift eller kanske kan tipsa mig lite om hur jag ska göra, då jag endast läst lite online om hur man programmerar den?
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Arduino

Inlägg av Icecap »

Först och främst är jag mycket negativ till Arduino då jag anser att det - i min åsikt - är att sälja en Renault 4 som en Formel 1. Detta beror nog på att jag normalt yrkesmässigt använder moderna mikroprocessorer av en helt annan klass.

Nåväl, för att styra dessa saker måste du dels kunde ta in signalerna på ett säkert sätt så att ingångarna inte eldas upp.

Du måste även ha kraftsteg på utgångarna som driver lämplig kraftdon, t.ex. reläer eller vad som behövs.

Dessa skydd och kraftsteg består av andra komponenter/shields. Detta gäller oavsett vilken mikroprocessor man väljer.

Oavsett om du använder Arduino eller "riktiga grejer" ska du skriva ner exakt vad som ska ske vid olika kombinationer av input.

Det kan vara fler saker/funktioner som i grunden inte påverkar varandra - och om de är fria av andra ska de beskrivas för sig.

Sedan ska du knappast seriekoppla dragregulatorerna, du ska parallellkoppla dom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Arduino

Inlägg av rod02 »

Borde inte det mesta gå utan microkontroller? Passivt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Arduino

Inlägg av calmeus »

Du har nog rätt, Icecap! Arduino kanske mest duger till att få dioder och blinka och en och annan robotarm att röra sig...
Vad är alternativet till Arduino då? De s.k "riktiga grejererna"? Jag kollade lite på PLC's.Siemens med fler har ju sådant, men det som avskräcker en ödmjuk pannrumsbyggare, likt mig själv, är priserna. Får ju ganska mycket "Reanult 4" för samma antal surt förvärvade slantar...
Men ska jag tolka det du skriver, Icecap, som att Arduino inte är något att satsa på? Det är för opålitligt och svårjobbat? Eller kan det kanske fungera för en sniken, snål jävel? Om inte vore jag oändligt tacksam om jag kan få tips på vad man ska ha istället (enda kravet är att det ligger inom budget för en sketen arbetare).

Som Rod02 skrev, att göra det passivt... Hur menar du? Kan du utveckla din tanke?
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Arduino

Inlägg av CPMS »

Titta på Xlogic's grejer, busenkelt att lära sig programera. Finns programeringsverktyg att hämta på hemsidan.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Arduino

Inlägg av calmeus »

Xlogic verkar vettigt! Tack för tipset!
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Arduino

Inlägg av rod02 »

En dygnstimer och överfyllningsskydd. Håller veckoförrådet fyllt utan microkontroller.

Vad är så avancerat i ett pannrum, så det krävs mer än Arduino uno?
För mig är den lite dyr. Finns mini/micro kloner... Och man kan använda fler än en.

DigisparkAttiny87 är smidig.
Bild

Det skal finnas en variant på temat som dyker upp som ett USB-minne. Sen lägger man in en textfil med "programmet". Verkar smidigt. Förmodligen lite dyrare, men kan funka till en "one off". Alla behöver inte snåla till massupplaga.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Arduino

Inlägg av Icecap »

calmeus: Arduino fungerar som de ska (om de inte är illa byggda) men mikroprocessorn (µC) är en gammal ATmega på 8 bit som har en del problem med dess arkitektur.

Programmeringsspråket är C++ - fast inte! Det är ett hopplock och följer inte den standard som faktisk finns just till C.

Men den kan fortfarande blinka lampor och kolla knappar för det.

Men till detta projekt är en PLC mer ägnad, just för säkerheten på in- och utgångar. Samtidig har en PLC ingen möjlighet att "hänga sig" vilket ger stabilare funktion, är man inte en van programmör kan det vara svårt att skapa en stabil(!) funktion med en µC OAVSETT vilken µC man använder!

Dessa svårigheter finns inte i PLC.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Arduino

Inlägg av calmeus »

Fick precis nyss svar från Xlogic. Dom rekommenderar en PR-12DC-DA-R http://www.xlogic.se/webshop/product_in ... ucts_id/98
Kanske kan vara vettigare än en Arduino?
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Arduino

Inlägg av CPMS »

Beror ju på vilka funktioner och vilken utrustning den ska styra och om man måste/vill ha display och knappar på PLC:n. Och ev. nätverkskoppling, GSM-larm, styrning via Internet mm. :)

Kolla hur start/stopp av Pellvac:en styrs, det kanske räcker med en ingång för kap.givare och en utgång för att starta Pellvac. Den har ju en egen styrbox.

EDIT/
Skulle nästan hellre kört 230V modellen, slipper hålla på med nätdel.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
calmeus
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 02 jan, 2013 20:39
Ort: Hofors

Re: Arduino

Inlägg av calmeus »

230V modellen är ju smartare...
Pellvac'en har jag inte beställt ännu så den styrboxen har jag ingen aning om hur den ser ut än.
Visst vore det ju lite kul att kunna bygga vidare på finesserna i pannrummet (temperatur, pelletsåtgång i kilo etc.). Men kanske skulle satsa på en med nätverksuttag så man kan övervaka från "ovan"... kan bli dyrt det här... :? :D
240 kvm i två plan + 120 kvm källare, byggår 1936
Pannrumsbygge "in the making"! Kommer innehålla
Arimax 340 Bio + Ecotec Bioline 20 som grund.
Pellvac vacuumtransport från egenbyggt bulkförråd (plan botten) m.m
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Arduino

Inlägg av CPMS »

Verkar som att Pellvac styr sig själv med nivågivare i hinken och veckoförrådet så du kanske ska vänta med att köpa in PLC eller annan styrning tills du fått hem Pellvac:en.
pellvac.jpg
pellvac.jpg (177.93 KiB) Visad 4530 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar