Biotech TopLight, inbyggd vakuum transport.

Skriv svar
Gotland
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 28 mar, 2017 13:25
Ort: Själsö

Biotech TopLight, inbyggd vakuum transport.

Inlägg av Gotland »

Hej!
Är helt ny på forumet men har varit inne och läst en hel del utan att ha hittat någon annan med en Biotech panna, finns det någon mer där ute?
Jag har precis fått helt system, tio år gammalt men i gott skick :D! Systemet består av pannan med vakuumsug och ett ca 30L pelletsförråd, 500L ack-tank, cirka-pumpar och shuntar samt pelletsförråd med skruv som matar till någon slags enhet för vakuum med returluft.
Eftersom jag inte installerat den ännu tänkte jag fråga innan för en gångs skull :wink:
Tanken är att systemet ska stå i ett uthus och kopplas ihop med solceller vilka ska värma upp uthuset, via kulvertslang ett garage ca 40m därifrån och precis bredvid även en pool.

Jag har förstått att några på forumet transporterat pellets med hjälp av vakuum upp till 45m! Om det skulle funka för mig kan jag gräva ned vakuumslangar samtidigt som kullvertslangen.
Sugenheten i min panna är på 1600 watt men jag vet inte hur långt den kan transportera pelletsen. Om den inte klarar hela sträckan, tror ni då att man även skulle kunna koppla in en centraldammsugare till systemet? Jag har läst att någon av er där ute gjort det.

Tack på förhand
Gotland
Begagnad Biotech TopLight, sägs att den är helautomatisk?
Snart även byggare av ett pelletsvärmesystem, då vet jag!
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Biotech TopLight, inbyggd vakuum transport.

Inlägg av Doc »

Ja jag matar 45 m "underjordisk" men så är mitt system också specat för denna längd. Jag lät först gräva ner en 100 mm kabelrör som jag sedan drog sugslangen igenom.
Ännu bättre om man använder markavloppsrör med endast lätta böj 5 grad? som max.
När jag köpte var det två olika varianter av sugar att välja beroende på matningslängd. Båda hade samma elektriska effekt men tydligen olika turbiner. Jag kollade upp dessa när jag köpte och de är gjorda för centraldammsugaranläggningar på hotell. Helt andra doningar alltså än hobbygrovdammsugare. Troligen den dyrbaraste delen av hela suganläggningen.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
BioBosse
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 06 maj, 2021 20:11
Ort: Mölndal

Re: Biotech TopLight, inbyggd vakuum transport.

Inlägg av BioBosse »

Hej! Jag bor i Mölndal och har använt en Biotech TopLight sen 2006 och tycker själv att jag kan ganska mycket om pannan. Rent krasst har jag varit tvungen att lära mig eftersom servicenätet för denna panna har varit mycket bristfälligt. Är det någon mer därute som vill diskutera möjligheter och problem med denna panna så ställer jag gärna upp. Efter ominstallation med annan mindre ackumulatortank för några år sen samt införande av en grundlig rengöringsrutin av brännkammaren en gång per år så har det gått felfritt. De stopp som inträffat beror på att jag glömt fylla på pellets i mitt ganska lilla förråd i garaget, varifrån pannan suger pellets till pannrummet som ligger centralt i huset.
Skriv svar