Hur montera skruv i Mafa Mini?

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av GoForIt Pellets »

widde skrev:Fråga igen..
Behöver man gallret som sitter inuti mafa mini? Tycker bara det är i vägen om man ska rensa upp pellets eller nåt.. Påverkar det hållfastheten i veckoförrådet något (så att det spelar roll alltså)?
Ja, förutom för hållfastheten så fungerar den ju som ett skydd för att något större "olämpligt" ska hamna i skruven. Även om "barns lek" är långsökt så är det säkert så som tillverkaren har tänkt.

Du rensar genom att ta ur bottenpluggen och sedan skaka lite i själva skruven. (Dra ur sladden före!)
Ovanifrån så använder jag en pinne. alternativt sticker ner röret till grovdammsugaren.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Ok, då monterar jag tillbaka gallret innan jag fyller förrådet sen igen.. Plockade bort det när jag skulle tömma veckoförrådet som var 75% fullt ungefär.. Försöker köra slut på det sista i bulkförrådet nu.. Lättare sagt än gjort.. Ganska många stopp i maskineriet..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Hjälp! Jag behöver ganska akut snabb hjälp..
Tog stopp i skruven imorse så idag har pelletspannan stått still..
Har rensat skruven nu och tänkte nu koppla över till mitt veckoförråd..
Kan inte hålla på och försöka köra slut på spånskiten längre.

Nåväl, försökte montera skruven i mafa-förrådet, men får inte riktigt till det.
Har monterat röret och skjutit in det 7 cm (och markerat upp). När jag sedan
för ner skruven så skjuter ju skruven ut locket på baksidan av den blå delen..
Hur ska jag göra här? Hur har ni löst detta??

Skulle behöva få igång detta ikväll, så alla tips är välkomna! I manualen verkar
det ju som det ska finnas något adapterrör till som fästs på det andra metallröret
(det som fördes in 7 cm..)

Se bilder hur det ser ut just nu..
Bild

Bild

Roli skrev:Där efter sticker du ner skruven med dess rör ända ner mot botten. Här kommer nu pelletsen att vara i vägen eftersom förrådet inte är tomt. ..... Se till så att änden är anpassad för detta förråd.
Några ytterligare funderingar?
Vad menar du med att änden ska vara anpassad? Jag vet att skruven har suttit i detta förråd förut, så det borde vara "anpassat", men hur exakt ska det se ut? Det är ett ganska stort hål i röret som blottar skruven så att det kan ramla ner pellets rakt på skruven.. Är det det som är anpassningen?
Det är inga problem att skjuta in skruven ända in mot plåtkoppen i botten? För tillfället så skjuter ju skruven ut bakdelen, vilket ju är ett problem..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Stegatorparn »

Tryck tillbaka ändlocket och fäst det med en eller två plåtskruv genom det blå plaststycket så sitter det på plats. Sedan kan skruven bottna mot ändlocket.
Skulle inte vinkeln på det korta plåtröret stämma med skruven, vrider man böjen och den blå delen lite.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Tack för grymt snabbt svar! Mycket uppskattat! :)
Ska ta en bild på skruven också så får du se om du upplever att det ser ok ut.. Återkommer om några minuter..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Här kommer bild på nederdelen av min skruv..

Bild
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Stegatorparn »

Ser ut som Värmebaronens standardskruv. :)
Justera rörets längd så spiralen har 3-4 cm kvar till plaströrets ände.
Du justerar plaströrets längd genom att dra ur det lite ur utmatningsdelen.
Spiralen töjer sig lite när den jobbar med pellets och det är onödigt att den gnager på ändlocket.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Tack så jättemycket för snabba och bra svar!!

Motorn sitter ju fast i någon form av metallrör som sedan övergår till ett plaströr.. Det sitter en insexskruv där det övergår till plaströr.. Det är väl skruven som håller fast plaströret gissar jag?
Ska jag släppa på skruven där och dra ner plaströret en bit till alltså? Om jag fattat rätt, eller är det på något annat sätt?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Stegatorparn »

Du har precis beskrivit arbetsgången. Håll bara koll så pelletsintag och skruvutlopp livar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av JensS »

Tycker inte spiralen skall ta i plåtlocket. Har sett exempel på når spiralen nött sig igenom locket för att sedan skruva ut och tvinna ihop sig.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Roli »

widde skrev:
Roli skrev:Se till så att änden är anpassad för detta förråd.
Vad menar du med att änden ska vara anpassad?
Det var kanske inte den bästa beskrivningen, men jag tänkte på en skruv där spiralen sticker ut ur röret i botten när jag skrev. Min din skruv har ju ingen sådan lösning så det borde inte vara några problem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Hej alla igen!

Var lite stressad häromdagen då vi skulle åka bort igår och ville gärna få igång pelletseldningen igen.
Det gick tyvärr inte vägen så pannan har fått gå på el i helgen nu. Ser inte roligt ut på elförbrukningen, den sköt rejält i höjden såg jag.. :P

Aja, nu har jag åter igen börjat förflyttningen till veckoförrådet och jag har lite problem..
Sms:ade förra ägaren för en stund sen och enligt honom så användes inte "skarvröret" när han körde veckoförrådet utan skruven (som jag tror är värmebaronens egna standardskruv enligt informerade källor här på forumet. :) ;) ) kördes ner direkt i det blå hålet så att säga..
Behöver jag inte skarvröret? Eller vad gör det egentligen? Om ni ser på bilden så har jag ju nån gummigrej runt röret som absolut inte går ner i skarvröret.. Tror det går smidigare att trycka ner den direkt mellan röret och det blå hålet.. Hänger ni med?

Bild:
Bild
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av mrxswe »

Skruven sitter som den ska på bilden, så kör på. När du ska göra rent så lossar du skruvarna på den blå delen och trycker ned stålröret så att det inte rinner ut någon pellets ifrån förrådet. Gör ett sträck på stålröret så att du ser hur långt du ska dra ut det när du är klar.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

... Fast problemet är att vinkeln blir lite knasig mot röret till brännaren..
Ska se hur det blir utan metallröret mellan skruv och den blå delen..
Varför finns det röret egentligen, alltså vad är det till för? (metallröret)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Stegatorparn »

Vill inte vara tjatig, men....
Stegatorparn skrev: Skulle inte vinkeln på det korta plåtröret stämma med skruven, vrider man böjen och den blå delen lite.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar