Hur montera skruv i Mafa Mini?

widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Tänkte flytta över min skruv från mitt janfire-bulkförråd till ett veckoförråd som ska vara ett Mafa Mini..
Har läst instruktionen för Mafa Mini och Janfire-skruv, men blir ändå lite osäker på hur det ska vara..
Skulle någon kunna assistera mig och säga hur det ska plockas ihop? :P
Förrådet är just nu inte tomt, behöver det tömmas innan man monterar skruven? Något man bör tänka på i övrigt? Hur ska röret som finns med i bilderna anslutas? Ska det anslutas som den nedre bilden? Hur långt ska det i så fall tryckas in ? Det får ju inte täcka hålet där pelletsen åker ner..
Värt att notera är att tidigare ägare ska ha haft detta förråd i drift, så det borde gå att ansluta utan för mycket trassel, men vet ej som sagt hur då..
Bilder;
Bild

Bild
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Roli »

Vad är det som du är osäker på? Förrådet skall helst vara tömt när du monterar, det underlättar. Det går dock att göra även med pellets i.
Metallröret skall, enl. Mafas anvisningar stickas i 7 cm i de blå plasthalvorna. Där efter sticker du ner skruven med dess rör ända ner mot botten. Här kommer nu pelletsen att vara i vägen eftersom förrådet inte är tomt. Då kan du släppa lite på skruvarna som håller ihop de blå plasthalvorna. Därefter kan du "skjuta" in det tunna plåtröret i botten men gör en tuschmarkering på röret först så du vet var det skall vara för att sticka in 7 cm i de blå rörhalvorna. När du har "skjutit" in plåtröret så fungerar det som ett stopp för pelletsen och du kan rensa ur den pellets som finns i röret med handen (om du har små händer) eller med en dammsugare. Nu är det tomt och skruven går att montera med sitt ytterrör. Se till så att änden är anpassad för detta förråd. När skruvröret är intrimmat och upphängt kan du dra ut plåtröret igen till tuschmarkeringen och spänna skruvarna som håller de blå rörhalvorna. När röret är utdraget så ramlar pelletsen ner mot skruven och det är "bara" att köra. Skulle du sedan få problem med spån eller att skruven behöver demonteras så är det "bara" att skjuta in plåtröret, efter att skruvarna har släppts lite så är "pelletsstoppet" aktiverat och skruven går att demontera eller spånet rensas ut.

Några ytterligare funderingar?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Okej, då förstår jag nog lite bättre. Tyckte inte manualen var så beskrivande som du beskrev det. Nu förstår jag bättre.
Ska märka upp röret vid 7 cm. :)
Bra att kunna stoppa inflödet av pellets vid (rengörings)behov. :)

Tack för hjälpen!
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Roli »

Jag har ingen manual eller så till förrådet, fick det på köpet monterat och klart när jag köpte min Bioline begagnad. Så jag vet inte om avsikten med röret är att kunna stoppa flödet. Men så använder jag mitt rör i alla fall.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Jo det kan mycket väl vara så.. Röret är väl till för att förlänga förrådet också eftersom jag gissar att skruven annars tar i botten?

*puh* nu ikväll har jag sugit ur massa spån ur mitt bulkförråd. Fasen vad mycket det är!
Har även tömt veckoförrådet som var till ca 75% fullt.. Nu har jag preppat för att gå över
till veckoförråd istället och hämta säckar istället. Ska se hur det är jämfört med bulkförråd..
Vill ha mer koll på förbrukningen samt slippa allt jävla spån som kommer med när bulkbilen skjuter in pelletsen..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Roli »

Ja med säckad pellets blir det mycket mindre spån, egen erfarenhet. Men vill nog ändå gå över till bulk. Även om det blir jobbigare med spån och filterrengöring för att konka säckar är inget kul.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Det är tyvärr lika överjävligt tråkigt att suga ur spån ur bulkförrådet eller skruven när brännaren börjar bråka och få misslyckade starter var och varannan gång p.g.a. att skruven inte kan mata upp pellets ordentligt.

Jag byggde ett "filter" till dammsugaren av lite nät så jag kan suga upp spån utan att suga upp massa pellets.. Funkar skapligt. Fastnar en del pellets i insuget så man får rengöra efter en liten stund, men den suger upp en hel del spån ändå.. Undrar hur mycket pengar man betalar för allt spån man får..
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av JensS »

Ungefär lika mycket som för de prima pelletarna... Väg dammsugarpåsen och multiplicera med ditt bulkpris så får du en ganska exakt siffra på hur bitter du ska vara..
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Bjuder på en liten bild hur det ser ut i mitt bulkförråd.. Kolla där skruven syns i mitten.. Där är det hur mycket spån som helst.. Och det märks på brännaren också.. Hopplöst instabil p.g.a. mycket spån.. Hör hur lite pellets som kommer upp i matarskruven p.g.a. detta jävla spån..

Tryck på bilden för en större bild..
Bild
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av stereotypen »

När man ser sådana här bilder är man glad man kör säckar.....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av mrxswe »

Inte roligt när det är så mycket spån, själv så kör jag med säckad pellets med. Jag var lite inne på att bygga ett bulkförråd men ändrade mig så det blev ett förråd som jag får i en pall i. Till det så har jag skruvar ifrån http://matene.com.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av d_anders »

Oh fy tusan. Känns som att det inte ens skulle räcka med 100 ton säckad pellets för att få ihop sådär mycket spån.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Nej, jag vet, det suger verkligen. Ni förstår att jag har lite driftsproblem va? :P

Jag var väl sist ut att få mina pellets från bulkbilen senast eller nåt.. Kommer inte köpa därifrån igen...
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Fråga igen..
Behöver man gallret som sitter inuti mafa mini? Tycker bara det är i vägen om man ska rensa upp pellets eller nåt.. Påverkar det hållfastheten i veckoförrådet något (så att det spelar roll alltså)?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Då jag såg bilden med pelletsförrådet med spån så var jag tillbaka till tiden då man bodde i pannrummet för att åtgärda dålig pellets. Så tragiskt man skall behöva överge bulken för säckat. Av många skäl bla miljöskäl. Jag har sett hur kvaliteten på tillverkad pellets bara rasa under de 11 år man hållit på att elda pellets. Bulktransporten i sig är bara en liten del av problemet. Den tillverkade pelletsen är för dåligt pressad för att tåla bulktransport. Kan tänka mig att produktionshastigheten drivits upp med dålig kvalitet som följd.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar