Hur montera skruv i Mafa Mini?

widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

stegatorparn:
Jo, det har jag gjort, men den går ju bara i sidleds, hjälper tyvärr inte mig i det här fallet..
Vad ska jag göra med gummipackningen som sitter på röret? Den går verkligen inte i metallröret..
Men skulle tippa på att den går in i det blå hålet eftersom den har en större diameter..

Därför jag undrar lite vad metallröret fyller för funktion? (mer än att möjligen kunna skjutas in och stoppa pelletsmatningen, vid behov..)

Monterade utan metallröret nu och det passar ju som handen i handsken så att säga.. Måste bara få till så röret från brännaren matchar bättre med skruvens "utkast"..
Vad tror ni om denna montering?: Vad är metallrörets uppgift och hur kan det påverka om jag inte använder det?

Bild

Tog och justerade röret på brännaren nu också, insåg först inte att man kunde göra det.. ;)
Men iaf, funkar ovanstående montering, d.v.s. utan metallröret??
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Roli »

Det har skrivits flera gånger vad metallröret har för funktion. Har du inte läst det....

Utan metallröret så måste du tömma hela förrådet för att kunna demontera, rensa skruven och åter montera. Med metallröret på plats så skjuter du "bara" ned det i den blå vinkeln så är det sedan lätt att plocka ur skruven för rensning. Och efter rensning av metallröret så kan du återmontera skruven igen utan att tömma förrådet helt på pellets.

Det lär fungera som det är nu också men du tappar möjligheten till skruvrensning med pellets i förrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Stegatorparn »

Man lossar lite både på den övre och undre klamman, vrider böjen åt vänster samtidigt som den blå plastdelen vrides åt höger. Då kan man variera skruvens vinkel inom ett brett område.

Praktiskt att skjuta ner plåtröret om man behöver rensa utloppet från spån utan att tömma förrådet.
Tycker du det fungerar lika bra utan rör, så fortsätt med det.

Packningen är ett dammskydd och centrerar skruven i röret.

http://www.mafa.se/pdf/Manual_Mini_SE_rev2.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av widde »

Tackar för alla svar! :)
Nu är pelletspannan igång igen med veckoförrådet. :)

Roli:
Jodå, jag har läst att metallröret har den funktionen, och det har jag skrivit också, men undrade om det fanns någon ytterligare funktion för det. Blir väl att försöka montera metallröret sen ändå, men kör på nu ett tag med nuvarande lösning. Verkar fungera kanon, pelletspannan verkar må bra och får gott om pellets. :)

Nu ska jag bara försöka hitta någon form av mellanmaskigt nät så jag kan filtrera bort allt spån från mitt andra förråd.. Vill ju inte kasta bort all pellets i det utan föra över det, utan spån, till veckoförrådet.. :P

Någon som har förslag på vettigt nät där pelletsen stannar kvar, men spånet åker igenom?
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av lennart wiklund »

Jag använde en sån där rund bärränsare för många år sedan,ett jävla jobb. Men det fungerade bra.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Bomi
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 12:53
Ort: Halmstad

Re: Hur montera skruv i Mafa Mini?

Inlägg av Bomi »

Gammal tråd men...
Var hittar man en sån där fin gummipackning mellan skruv och förråd??
Min skruv har nån äcklig halvt trasig skumplasttätning.. :|
Skriv svar