hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av gwyrlim »

Se där den texten missade jag, tack! Får undersök hur mycket det dammar för det var vid första påfyllning jag såg det.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av skalman65 »

brushuvud skrev:Det ena blåser in pelletsen i ett bulkförråd med platt botten. Jag använder en låda, avloppsrör, 7 cm och en lövblås till detta.
vart och kikat på dina Youtube filmer ett antal ggr, klart inspererande :lol: ,
jag en längre tid har funderat på något liknande för att ta in pelletsen på ett enklare sätt.

Funderar lite hur din lösning för inblåsning fungerar idag, har du kanske gjort några förändringar?
julas lövblås som du använde hur har den orkat?
Hur många meter blåser du pelletsen?

Är inne på att själv köpa storsäck och då använda en
storsäckstömmare
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Tack! Kul att detta ämne engagerar :)

Den storsäckstömmaren ser intressant ut. Går det att koppla på till blås eller måste det sugas?
Min Jula-blåsare håller lika bra som svärmors Bosch som jag provade. Dock fick jag sätta den på utblås istället för sugfunktion. Jag blåser cirka fyra-fem meter.

Nu senast har jag förbättrat själva tätningen på skarvarna på rören mellan så att det inte smiter ut luft. Har också byggt en ny låda som är lite högre och har lutande sidor.

Har också fixat med röret som går ut från blåsens mynningsrör och satt in en "insats" med en förminskare 75-50 mm och en liten bit 50 rör med en utskuren öppning uppåt. Detta för att det största problemet är att det blir en virvel när pelletsen går ner och det spiller upp luft genom pelletsen och ryker damm i ansiktet. Har pillat med detta rör olika långt fram framför blåsen för att hitta läget med minst luft uppåt. Har hittat ett schysst läge och det går också snabbare att fylla pelletsen då luften går mer åt rätt håll.

Har också jordat avloppsröret även för påfyllning i bulken och inte bara för vakuumsystemet.

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har också laborerat med olika utförande vad gäller en inblåsningsanordning. Fått till en snabb anordning som egentligen bara har en svaghet som borde byggas bort. Då inblåsningsröret fyllts med pellets så uppstår ett mottryck i systemet som läcker ut via påfyllningen och ger en "bakåtandning" som tar med sig mjölet ut vilket är lite obehagligt då man står och fyller på nya säckar. Lösningen är en slussmatare. Någon som sett en lämplig slussmatare i rätt storlek. Hittat stora på nätet men är för tunga och just stora. Sett att vissa brännare har slussmatare men ger de tillräckligt stort pelletsflöde? Jag driver min med två fläktar på 6000 W totalt som ger knappt 30 kubikmeter luft i minuten och matar in ca 30 kg i minuten. Alla synpunkter vore trevligt och gärna mycket runt slussmatare.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Roli »

Är det inte lättast att förse förrådet med en separat avluftning. Då slipper du eventuellt mottryck.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det är inte det mottrycket! Förrådet har ju sin avluftning som är rikligt tilltagen då ju luftflödet är stort. För att förklara det bra så tänk såhär. Då en sats pellets ramlat ner i inblåsningssystemet så blir det som en kolv som skall tryckas in genom transportröret och då stiger trycket bakom "kolven". Och då systemet är öppet där ny pellets skall ramla ner så stiger trycket även där och luften går bakvägen då inget håller emot. En slussmatare stänger av detta hål då en ny sats har ramlat ner i transportröret och håller på så sätt emot trycket som bara verkar framåt mot pelletskolven. Har man ett hål i ett tryck-/flödessystem så läcker luft ut den vägen och tar med sig pelletsmjöl vilket inte är trevligt. Speciellt inte då det är lätt att bli allergisk mot trädamm vilket jag själv drabbats av. Lungorna mår heller inte bra av trädamm.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Becker »

Någon länk till sugdosorna?? Verkar ju vara smart :D Klarar dom en kvadratmeter?

Skulle det funka att ha en dammsugare som blåser in luft till sugdosan vid förrådet, och en annan som suger pellets till en hink vid mellanförrådet?

Jag funderar på att ha ett förråd ute, typ friggebod. Och då vore det ju trevligt om det räckte med ett rör mellan friggebod och mellanförråd.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

hej, läs trådens första sida så finns det länkar och mer utförligt förklarat...

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Becker »

Brus,
Tackar för dina inlägg, bilder och filmklipp, och jag har läst alla inlägg, men länken till den tyska firman på första sidan fungerar inte...
Och så var jag lite nyfiken på hur det har fungerat för dig. Hur stor yta klarar varje sugdosa? Tror du på iden med två dammsugare?

Jag har hittat en sugdosa på tyska eBay, antar att det är samma som dina.
http://www.ebay.de/itm/Pelletaustragung ... XQh5JRnF-1
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Halloj!

det är den sonden jag har.
De uppgifter jag fick var är att de klarar cirka en kvadrat per sond. Detta stämmer väl.

Systemet har funkat bra för mig. Om jag skulle ändra något skulle det kanske vara att bygga en skiljevägg i mitten. Det blir ju rasvinkel och förrådet töms aldrig helt av sig själv med platt botten. Vet dock inte om det skulle hjälpa med en skiljevägg för detta, bara en tanke. Om jag vill tömma förrådet helt, vilket inte är nödvändigt, får jag kratta några gånger på slutet eller koppla loss sugslangen och dammsuga sista högen. Detta har jag gjort när jag vill ha koll på om det samlats mycket spån i botten eller bara ha koll på att allt ser bra ut inuti.

Om två dammsugare; Man måste ju ha både blås och sug. Jag började med en begad centraldammsugare som har ett utblåsrör. Alltså både sög och blåste den. Detta blev lite klent, Version två kopplade jag till min grovdammsugare på sug så att det blev en på blås och två på sug. Detta blev lite för våldsamt. Jag köpte en centraldammsugare till på Blocket och testade att koppla på både sug och blås och detta blev också väl häftig effekt. Sista blev då att ha en sug och två blås och för mig är det precis lagom effekt för en bra påfyllning.
Nu vet du vad jag testat men det är ju inte ett riktigt svar på din fråga egentligen. Om det funkar att ha de på olika ställen som du beskriver vet jag inte, problemet blir väl att få en sluten cirkel för att få upp vakuumtryck? Har jag förstått det rätt då?

Vänligen/Brus

Hoppas att detta inte blev för rörigt :)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av Becker »

Brus,
Tackar!! :D

Tycker inte att det blev så rörigt :wink:
Jag får ta och köpa hem en eller tre sonder och testa lite. Om detta funkar känns det ju som en betydligt enklare lösning än att ha en skruv i bulkförrådet som matar ut till en vaccumtransport.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av higgis »

Jag tänkte testa detta provade att göra ett snabbt försök med egen sug dosa men det blev inte bra :x. Det jag märkt är att frånluften från damsugaren är varm är detta något du har haft ont av/märkt av? Den blir det även om jag inte kör via dosan.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Nej, inte haft problem med detta. Har ju märkt det men det har inte påverkat hos mig vad jag kan räkna ut.
På vilket sätt blir det d¨åligt för dig?
Vänligen/brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av higgis »

Tror att jag experimenterat i för liten skala blev bättre när jag fixade en större test låda. Blev lite orolig när man kände att från luften blev varm tänkte teoretiskt är det ju samma luft som går runt runt.
Jag byggde en sug av två plasthinkar som jag satte ihop och en vipplucka. nu börja jag grubbla på om det finns risk för att få upp dam i motorn på dammsugaren hur har in löst det?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: hembyggt blås- och vacuumsystem, platt botten

Inlägg av brushuvud »

Jag har två centraldammsugare som båda har dammfilterbehållare, min vakuumhink är byggd som en cyklon så damm och spån åker dit och det är minimalt som åker in i dammsugaren. Har tömt en gång på två år och det var en handfull spån i behållarna.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar