Nivåvakt med optisk varning?

mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av mt4base »

Är det nån på detta eminenta forum som har nån bra lösning på en Nivåvakt i pelletsförråd? I mellandagarna körde jag slut på pellets, första gången på MYCKET länge. Jobbigt dels för att jag tänkte duscha och fick om än inte kallt vatten, dåligt varmvatten och att brännaren verkligen inte trivs att "gå tom". Det tog bra stund att ladda om brännaren och sen få den att starta.

En god vän, som inte eldar pellets, föreslog att jag skulle fixa en vakt som tände en lampa el liknande i tex köket eller nånstans där men kan uppmärksamma det hela. Är det någon här som testat och byggt något liknande?? Finns det nån färdig lösning eller nått som är enkelt att bygga för en som inte är ingenjör?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av rod02 »

Veckotimer med lämpligt intervall. Påminner att fylla på antingen det behövs eller ej. Enkelt.
Lägger själv in möte på mobilen, när det är dax för en tur till pannrummet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vad för slags förråd har du?

Jag har ett "optiskt" larm upp till sovrummet när pelletsbrännaren larmar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av kiho »

Kapacitiv givare och en lampa. Din brännare har en förbered funktion för det. Kolla i manualen på kopplingsschemat så ser du :D
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av mt4base »

Har ett Mafa förråd. Visst kunde jag sätta upp en påminnelse i Outlook eller telefonen men haken var liksom att nu när det inte "går på fullt" så är det lite svårare att förutspå förbrukningen. Då var min tanke att man kunde ha nått i förrådet, 20 cm upp från botten kanske, som när pelletsen inte tryckte kontakten, löste ut och gav signal om att det behöver fyllas på.

Goforitpellets: tror du har den lösning jag lutar mot, hur har du gjort?

Det där med att gå in och koppla in sig på brännaren, nej tack. Känns som det är ömtåligt och att jag inte har kunskap eller mod för att göra en sån lösning... ;)
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av Taxen »

Jag har sen 4 år,haft en trådlös termometer instucken i rökröret,där jag sen kan läsa av rökgaserna uppe på skrivbordet.Borrade bara ett 4mm hål och stack in spetsen.Sändaren står på pannan.Den här går upp till 300 grader,så det är ingen fara med pelletseldning.När jag ser att temperaturen är under ca 35 grader,då vet jag att brännaren stannat och det är dags att gå ner och kika.Stämmer varje gång att brännaren har stannat av någon anledning.

http://www.clasohlson.com/se/view/conte ... wTabs=true

Det är denna för 229kr.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag får alltså indikering när brännaren larmar.
Viking Bio har en inbyggd funktion för detta.
Jag skrev upplägget för några dagar sedan i denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 84#p141810

Vill du ha det i silon så kanske det kan vara ett förslag med en boll hängande i ett snöre anslutet till ex. en vippströmbrytare. Gör du lösningen i svagström så kan du ju använda bilanpassade brytare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av msh16 »

CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av CPMS »

Kapacitiv beröringsfri givare i burken, billigast från Elnu.se alt Blocket.
10-30 volts givare, väggvårta och lämplig lampa så slipper du tjafsa med 230 volt.

Har själv 2st i dagförrådet för autopåfyllnad och en i bulkförrådet för larm när det börjar ta slut.

Bara 1 givare monterad på denna bild.
Bild


Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av André »

CPMS har nog lösningen åt TS, För jag förstod de som att det skulle larma innan brännaren stannat..
Vill man bara ha larm då den stannat kan man ha trådlöstermometer med larm som man stoppar i rökröret/under isoleringen i pannan men då är det ju liksom lite sent om man får larm då man ska in i duchen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av rod02 »

Min trådlösa stektermometer är kopplad till "varmste röret", visar för lite. Men jag får en indikation om de är lönt att försöka duscha.
Senast redigerad av rod02 den tis 07 jan, 2014 01:31, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av mt4base »

Tack för alla svar. Ja, det var ju min tanke att jag skulle få en notifikation innan brännaren går tom. Får se om jag kan hitta nån lösning som passar. Dock inser jag att jag kanske inte är så "händig" som krävs. Helst ville jag haft tag i en nivåmätare man kunde skruva fast i förrådet och sen kopplat in en lampa. Återigen tack. :)
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av rod02 »

I min oljetank sitter en liten boll i snöre till mätaren. Det kan funka till pellets med. Lite större boll(eller annan form) och en dragströmbrytare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av CPMS »

Ta några bilder på behållaren/förrådet du vill övervaka och släng in i tråden så blir det lättare att föreslå lösningar.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Nivåvakt med optisk varning?

Inlägg av Stugsittaren »

rod02 skrev:I min oljetank sitter en liten boll i snöre till mätaren. Det kan funka till pellets med. Lite större boll(eller annan form) och en dragströmbrytare.
Detta är den enklaste lösningen som också faktiskt fungerar i en pelletstank. Den behöver dock återställas manuellt vid varje fyllning så en kapacitiv givare är bättre och mycket mer bekväm. Kräver dock lite kopplingsarbete.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar