Idag åkte oljetanken ut

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Så nu är det dax att planera ett bulkförråd. Utrymmet som står till buds är 2,2 x 1,5 x 2,0 (l x b x h) och då är inte förrådsväggar fråndragna.
Har funderingar på en hybrid av Volvoslavs förråd med avlastad skruv fast med plan botten på ena sidan för max volym. Visst man får in och skotta lite men det kan det vara värt om det går att pressa in 3 ton.
Räknar med en effektiv volym på strax under 5,0 kbm.
Eftersom det bara är 2,0 m i takhöjd använder jag 70 x 45 reglar i väggarna.

För att utmana ödet ytterligare tänkte jag sänka lutningen till c:a 20 grader.
Gjorde ett prov på en masoniteskiva och det kan funka.

Sedan är frågan hur lågt jag vågar förlägga utmatningsskruven. Tänkte lägga 2 st 95 x 45 reglar i vinkel och lägga plyfaskivan i 20 grader ovanpå golvregeln.
I det 70 gradiga V som bildas tänkte jag låta spiralen ligga.
Det innebär att bottenskruv och matningsskruv kommer att hamna i samma nivå i utmatningslådan.
Kommer detta att fungera?
Kommer säkert att samlas spån i lådan men den är ju lätt att dammsuga ur.

Sedan har jag en vild idè om att sätta en kon på inblåsningsröret för att dämpa farten och i denna kon fästa en skarpt vikt plåt för att styra pelletsen mot förrådets bortre hörn.
Tanken är att få en jämnare och effektivare fyllning.
Någon som har provat?

Vore tacksam för synpunkter och erfarenheter så jag slipper bygga om.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Förrådsbygget har gått i stå en tid men nu är jag igång igen.
Det första jag gjorde när väl oljetanken var ute var att ta hem hålborrarn för påfyllnings och avluftsrören.

Sedan var det dags att regla upp mot ytterväggen. Bilderna är klickbara.

Bild

Eftersom utrymmet är begränsat provade jag att lägga utmatningsrännan på golvet.
Det gick inte så bra utan jag blev tvungen att höja rännan 95 mm för att det skulle fungera.

Bild

Bild

Anpassade lådan till det nya läget.

Bild

Bild

Som ni ser blev det ett plant golv för att få in 3 ton i bästa fall.
Monterade i skruvarna och provkörde med pellets och hela kedjan verkar fungera.

Bild

Bild

Det är här jag står idag. Kommer att fortsätta med golv och väggar.
Funderar på hur dörr/lucka skall utformas.
Lutar åt någon 2-delad historia. Vi får se.

Återkommer med uppdateringar.
Senast redigerad av Stegatorparn den sön 18 jan, 2015 00:13, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
buntolith
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 21:31
Ort: Lund

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av buntolith »

Det ser ju bra ut. Det ger mig lite ideer och förståelse hur det ska bli i mitt förråd.

/Johan
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Jakob »

Skådar jag en ULMA doserskruv?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Jodå, det stämmer.
Kompletterade med den för att kunna ställa in brännaren med instrument.
Originalskruven var fullständigt hopplös. Mycket spridda skurar om man säger.

Vid provkörningen var jag tvungen att ställa brännaren på max matning och fick ändå inte ut mer än 12 kW. Nu tror jag att det räcker, men.....

Vilka är dina erfarenheter Jakob?
Senast redigerad av Stegatorparn den mån 30 jul, 2012 09:45, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Jakob »

Kort sagt att den är suveränt tight i doseringen.

Jag brukar kontrollväga 6 min matning då och då och det skiljer bara några gram trots att det gått 2-3 ton genom skruven. Spån verkar inte påverka över tid heller....

På minuskontot är väl att den lever om en del jmf med KMP Feedo som jag har som förrådsskruv. Men jag monterade den på "motorfästen" modell mjuka jag köpte på kuntze för att isolera mot väggen i pannrummet.

Min panna har ju digital styrning så jag kan stega matningen i väldigt små steg - och alltid hitta tillbaks till en gammal inställning.

Kort sagt: dyr? - javisst! - bra? - absolut!

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Det låter ju bra, precis vad jag är ute efter.

Behöver jag mer effekt än 12 kW får jag väl lägga på en frånslagsfördröjning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Jakob »

Ja skruven har ju inget problem att mata mer än 12kW, det måste väl vara begränsning i din styrning antar jag?

Jag kör på 310g / 6 min dvs ca 15kW då min brännare verkar trivas.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Vednisse »

Kan kanske bli lite problem att få ned luftöverskottet på Bio'n vid 12kW.
Ger verkligen originalskruven så mycket mer? Har sett problem att byta ut vissa KMP-skruvar då en del har helknäpp nedväxling från motorn.
VB Bio har fungerat utan problem med de skruvar jag testat.....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Viking Bio originalmotor gör 8,0 r/m medan Ulmamotorn snurrar i 5,8 r/m.
Det betyder att Ulmaskruven ger c:a 27% mindre.
Skruvarna ser likadana ut med samma stigning.

Vi får se hur det går till vintern.
Jag har ju en plan B ifall om att....

KMP har ju två olika motorer, dels en med utväxling 180:1 lik min VB och en med utväxling 90:1 för högre effekter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Vednisse »

Jo, det var Kmp's skruv med Spg-motor och växellåda 90:1 jag tänkte på...
De flesta har ju 180:1 (Iwabo med Spg 200:1), men hur kan du få ut 8rpm på VB skruven? Det är väl en Spg-motor på 1250rpm på den skruven?

Växellåderna går ju att byta för sig själv på Shinmyong och Spg, inte helt enkla att få tag på dock. Janfire har dock Spg växellåda 180:1 som reservdel till internmotorn.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Teoretiskt borde det bli 6,9 r/m men jag klockade den och fick 8,0 r/m.
Ulma´s motor har en annan uppbyggnad och växellåda även om det är en SPG, lik den här http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Jakob »

Man vill ju ha en så stor "upplösning" som möjligt så man får tighta doser.....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Här kommer mer bilder från bygget.
Var inte riktigt nöjd med förrådsskruvens utmatning.
Skruven liksom flöt upp på pelletsen tills den tog i "taket" och drog med sig lite pellets på ytan.
Ingen riktig Go alltså.
Har en 40 mm´s spiral som kanske är för lätt för att ligga lös. Det var bara och tänka om.
Slitsade upp ett 50 mm´s PP-avloppsrör med sticksågen och monterade röret med några skruv.
Klicka på bilden för större.

Bild

Bild

Bild

Ett snabbt test visade att förändringen gjorde stor skillnad. Nu matade skruven fram i samma takt som externskruven till brännaren. Målet var nått.
Nu kunde jag lugnt bygga vidare på förrådet när matningen var klar och fungerade.

Bild

Resten av reglarna är uppe och golvet skall göras klart.

Bild

Golvet och väggarna är färdiga.

Bild

Dämparen och avluftningsböjen är på plats.

Bild

Gummimattan är upphängd och avbalkningen är på plats.

Bild

Kompletterade utmatningslådan med en plåt för bättre styrning av pelletsen till externskruven och att minska "dököttet".

Bild

Förrådet klart med tvådelad dörr, inspektionsfönster och belysning ( 3 Led-puckar från Biltema).

Bild

Ett dokumentstöd i 10 mm´s plexiglas blev ett utmärkt lock till utmatningslådan.
Under provkörningarna styr mellanförrådet i doserskruven både externskruven och förrådsskruven parallellt. Matningen verkar vara exakt densamma, så någon separat styrning av förrådsskruven verkar inte behövas. Skulle behovet uppstå har jag en styrning med kapacitiv givare i beredskap.

Nu är det bara att invänta vintern för skarp drift. Har c:a 150 småsäck som jag skall köra slut på först innan det är dags för första bulkfyllningen.
Skall bli skönt att slippa konka säck. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av danei »

Skulle det inte vara lämpligt att hälla säck pelletsen i bulkförådet. Om du skulle upptäcka problem vill man nog hellre göra det med ett par hundra kilo pellets i vägen än 3ton.
Skriv svar