Idag åkte oljetanken ut

skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av skalman65 »

Funderar lite på ditt microförråd stegatorparn.

Är på väg att se till och försöka få mitt att fungera själv, men kämpar med "inredningen"

ser att du "byggde om inredningen" i ditt microförråd.

http://www.forumbilder.com/images/BZlP9.jpg


till

http://www.forumbilder.com/images/thumbs/rSu6k.jpg

Fick du pelletsen att bättre att "ramla över/tryckas över" från förråds skruven mot brännarskruven i den senare varianten?
(hoppas du förstår vad jag menar).
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Aluminiumplåten i andra bilden tog jag bort. Den var bara i vägen när spånet skulle rensas bort.
Det fungerar lika bra utan plåt.

Jag tillverkade en tratt eller mikroförråd av lite skivspill att sätta ovanpå utmatningslådan för att kunna köra säckar medan jag väntar på en bulkleverans. Förrådet rymmer 3 säckar som är tillräckligt ett dygn även när det är som kallast.

Bild Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av skalman65 »

Kör du då helt utan inredning, och lyckas få pelletarna att snällt rulla över.
Har prövat lite fram och tillbaka med olika varianter, med det gemensamt att pelletsen har "problem" att rulla över mot brännarskruv, det trycks till slut över men då har pelletarna börjat smulas sönder.


Din förhöjning till microförrådet var en smart sak, den iden själ jag nog :wink:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Hmmm... märkligt att det inte fungerar för dig.
Mina spiraler ligger c/c 10 cm ifrån varandra och det är inga problem. Pelletsen rasar ner så snällt på spiralen.
Givaren håller nivån c:a 15 cm från botten.
Hur har du utformat skruvinloppet? Foto?

Jag satte en skiva i 45° i lådan för att minska volymen och tror knappast det har betydelse.

Bild

Prova att höja givaren så det blir mer pellets i lådan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Haseld »

Stegatorparn:
Kopierad ur tråden:
Inläggav Stegatorparn » sön 11 nov, 2012 21:05 (sidan 2 i tråden)
Monterade också separat styrning på utmatningsmotorn med kapacitiv givare.

http://www.forumbilder.com/images/2wuNc.jpg

Vad är det för givare, hur mäter den, hur kopplas den in och vart köper man den ??
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

En kapacitiv givare känner av pellets inom 10 - 15 mm och styr via ett relä skruvmotorn.
Jag köpte av Elnu.se som hade ett parti billiga givare http://elnu.se/index.php?grupp=382024&l ... materiel=1.
Dom flesta verkar slutsålda i dagsläget.
Finns andra leverantörer t.ex. Elfa, Conrad, Ebay m.fl.
För pellets skall det vara typ NC (normal closed).
Hur inkopplingen skall göras beror på om den är avsedd för 24 VDC eller 230 VAC.
Sedan brukar man lägga in ett tidrelä som stoppar skruven efter t.ex. 30 minuter ifall pelletsen tar slut i förrådet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Haseld »

Stegatorparn:
Tack för snabbt svar, men det är till kommande projekt framöver.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Nu var det ett tag sedan det hände något med förrådet. Allt har rullat på utan några större problem.
En och annan leverans har varit lite rikare på spån men det har löst sig till slut.

Man blir ju bara äldre och latare och tankarna på ett självtömmande förråd har började snurra i skallen.
I mellandagarna satte jag igång med det praktiska. Efter lite beräkningar kom jag fram till att nuvarande förråd rymmer c:a 3,6 ton.
Sluttande golv mot skruven i drygt 20° skulle stjäla utrymme för c:a 260 kg. Gjorde bedömningen att marginalen var tillräcklig och satte igång och reglade upp med vad jag hittade i virkesförrådet.

Bild

Därefter på med formplyfa från Byggmax.

Bild

Gick inte att ha mer än 20°lutning på dörrsidan medan andra sidan fick 22°lutning. Vi får se om det gör någon skillnad.
Hällde sedan i 20 säckar och allt verkar fungera som tänkt.
Pellarna rasar ner så snällt i rännan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av Stegatorparn »

Nu är det bara ett hundratal kg pellets kvar i förrådet efter leveransen i början på januari. Det har fungerat förvånansvärt bra trots den låga lutningen på 20° i botten och mycket spån i pelletsen. Rullar på utan problem.
Ansamlingen av pellets i bortre delen av förrådet på första bilden beror på skruvstyrningen som sitter i rännan och hindrar pelletsen att falla ner.
Funderar på att ta bort den.

Klickbara bilder
Bild

Sedan var det ju det där med den omdiskuterade rasvinkeln för pellets.

Bild

En lagom blandning med spån och pellets ger c:a 85°!!!!! :shock:
Senast redigerad av Stegatorparn den sön 22 sep, 2019 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
EXZ
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 11 jan, 2019 01:06

Re: Idag åkte oljetanken ut

Inlägg av EXZ »

Ser riktigt bra ut.
Själv får man tyvärr bara plats med ett veckoförråd i pannrummet, då det är så pass litet.
Hus: 1 plans villa från 60-talet på 90kvm + 45kvm Garage/Förråd med mexitegel fasad.
Panna: Värmebaronens Comet med Viking Bio 20.
Förråd: Veckoförråd som rymmer 8 säckar pellets.
Pellets: Norrland Pellets.
Givare: Utegivare.
Draglucka: Tigex.
Skriv svar