Egen tillverkad brännare och matarskruv

Skriv svar
workshop17
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 jun, 2021 15:26

Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av workshop17 »

Hej till alla !!
Jag har tillverkat en egen pelletsbrännare , (mest för tidsfördriv ) , skruvat fast den i en gammal vedpanna av okänt fabrikat och resurs och den funkar hyfsat bra .
Har dock en del frågor till nån som pysslat eller skruvat med matarskruvar , min matarskruv består av ett plaströr , (75mm i omkrets och 150cm längd).På insidan har jag spiral utan kärna för att mata fram pellets , den är på 53mm ytterdiameter och 33mm innerdiameter, (centerhål) , motorn är på 55watt och med 11 varv per minut !! , (kanske jag borde inskaffa en motor med mindre varvtal per minut ???? ).
Problemet är att jag inte kan få den att mata jämnt , matarskruven kontrolleras av en pellet burner controller...den funkar klockrent...inga problem där alltså !!.
Nån gång matar den fram några enstaka pellets för att i nästa mata fram dubbel dos... som jag ser det är spiralen på tok för stor , 53mm är alltså för mycket för ett rör med 72mm i innerdiameter , och så skapar den enormt mycket spån/damm.
De flesta matarskruvar jag sett på marknaden har en spiral på 34-40mm i ytterdiameter i ett 75mm rör.
Jag har testat med diverse lutningar med , från 30 grader till 45 grader men med samma resultat...
Har ni några ideer om det hela , vad har ni för mått på era matarskruvar ???.....
Sänder några foto bara för att jämföra storlek på plaströr och spiral på insidan.
Alla delar till brännare och matarskruv är nya....de fungerar som de ska ,, färsk pellets i tunnan...inga spån eller damm
Bilagor
IMG_20211105_154936_1.jpg
IMG_20211105_154936_1.jpg (43.43 KiB) Visad 1765 gånger
IMG_20211105_154915_1.jpg
IMG_20211105_154915_1.jpg (63.57 KiB) Visad 1765 gånger
IMG_20211105_154757.jpg
IMG_20211105_154757.jpg (70.12 KiB) Visad 1765 gånger
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av Snapphane »

Kul projekt. Vilken ”pellet burner controller” använder du?
Brännare med fallschakt är känsliga för matningen.
I ditt ställe hade jag låtit nuvarande externskruv vara oförändrad.
Fundera på en doserskruv som t ex Ulma har. Det finns folk som har byggt liknande med standarddelar. Kapacitiv givare.
Jag har liknande behov då jag i ena fastigheten går över till framåtbrinnande Viking Bio istf Ecotec.
Skriv gärna mer om styrning, säkerhetslösning, effekt, mätvärden osv.
Lycka till!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
workshop17
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 jun, 2021 15:26

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av workshop17 »

detta är i förstadiet...hålet för glödstiftet är inte gjort än
detta är i förstadiet...hålet för glödstiftet är inte gjort än
IMG_20210912_181505.jpg (74.06 KiB) Visad 1692 gånger
Att tillverka själva brännaren var egentligen inte så svårt...mitt största problem var att hitta nån som var duktig på att svetsa med TIG svets...annars håller inte svetsfogarna i värmen . Ett annat problem för mig var att hitta ett RIKTIGT värmebeständigt rostfritt rör....jag fick nöja mig med rostfritt i 304...som enligt många inte duger till detta...men jag vet att de flesta har gjort sina brännare i detta och det har funkat utan problem i flera år.
(Jag bor sedan några år tillbaka i Grekland....och har lite språkproblem som kan ställa till det när jag ska beställa delar..)
Alla delar jag använt är av generic/universal typ och finns att köpa på nätet.
Jag gjorde mitt brännarrör i rostfritt 304 , 180mm långt , 4mm tjocklek , 140mm diameter. .
sänder med lite foto......
Ett 350 watt motstånd/glödstift att tända pelletsen med .
En flamvakt/sensor från brahma.
En avgastemp mätare .
En temp brytare / sensor som ska sitta på fallröret för att bryta om temperaturen skulle överskrida 85 grader...finns upp till 105 grader .
2 meter matarspiral , 53mm diameter,, vilket tyvärr blev helt fel...har beställt en ny spiral på 43mm...kan inte hitta 38mm som jag egentligen skulle vilja ha.
2 meter plaströr till spiralen 75mm med 72mm innerdiameter
En drivmotor till matarskruven på 55 w/11 rpm , kanske även denna är fel.. ??...är fortfarande i provstadiet.
Och slutligen en fantastisk biomass controller som hör och häpna är grekisktillverkad...
Det enda som är tillverkat i rostfritt är själva inre brännarröret..allt annat är i vanligt svartstål....
Brännaren funkar klockrent.....mitt enda problem är att jag har svårt att få en jämn matning på pelletsen till själva brännaren....(med nuvarande mätningar har jag mätt 30kg i timmen vid kontinuerligt körning av matarskruven)...lite för mycket för att det ska gå att reglera bra....
Bilagor
detta är i förstadiet...hålet för glödstiftet är inte gjort än
detta är i förstadiet...hålet för glödstiftet är inte gjort än
IMG_20210912_181455.jpg (62.32 KiB) Visad 1692 gånger
detta är i förstadiet...hålet för glödstiftet är inte gjort än
detta är i förstadiet...hålet för glödstiftet är inte gjort än
IMG_20210912_181444.jpg (64.49 KiB) Visad 1692 gånger
workshop17
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 jun, 2021 15:26

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av workshop17 »

en del andra delar till brännaren
Bilagor
26154820_1_b.jpg
26154820_1_b.jpg (41.03 KiB) Visad 1692 gånger
18881459_0_b.jpg
18881459_0_b.jpg (71.12 KiB) Visad 1692 gånger
12125220_1_b.jpg
12125220_1_b.jpg (15.15 KiB) Visad 1692 gånger
workshop17
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 jun, 2021 15:26

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av workshop17 »

fler delar
Bilagor
IMG_20210603_113449_1.jpg
IMG_20210603_113449_1.jpg (76.61 KiB) Visad 1692 gånger
BIOMASS CONTROLLER PWC-2500.jpg
BIOMASS CONTROLLER PWC-2500.jpg (23.64 KiB) Visad 1692 gånger
workshop17
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 jun, 2021 15:26

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av workshop17 »

Glödstiftet på 350w
Bilagor
antistasi-pouraki-an-p951501.jpg
antistasi-pouraki-an-p951501.jpg (16.45 KiB) Visad 1692 gånger
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av Snapphane »

Som sagt - intressant att se din brännare. Tack för att du delar med dig bilder mm.
Det krävs uthållighet att få ihop det…
Har du dragbegränsare på pannan?
Hört talas om Janfires brandsläckare/flaska som tömmer vatten ner i fallröret om det blir varmt så att en vaxpropp smälter?
Du kan säkert snickra ihop en externskruv som funkar hyggligt. Motorns varvtal kan regleras elektroniskt.
Dock tror jag inte att du med 2 m skruv kan uppnå den jämna matning som brännaren kräver för att prestera på topp.
Jag har ingen synpunkt på hur skruvdiameter mm kan förbättra matningen - har ej laborerat med det pga att Ecotec har internförråd och äkta doserskruv/internskruv av kärntyp. Min ”drömbrännare” ”PellasX har internskruv utan internförråd. Det bör medföra att skruvens funktion ffa är att förhindra stora klumpdoser som kan ge förbränningsproblem. Däremot tillåter den nog dippar i doseringen vilket förbränningsmässigt bör vara ett mindre problem än överdoser. Detta är bara mina egna teorier - jag har aldrig sett en PellasX i verkligheten.
Ecotec och Ariterm (gamla Termia Bequem) har horisontella internskruvar som undermatar.
Min Ecotec A3 från 2001 (kört den kontinuerligt i fritidshuset från febr 2001) är en projektbrännare som Sahlins gjorde i ca 30 ex. Dyrbar industri-PLC, keramisk eltändning och kapacitiv givare i internförrådet. Det gick att via modem logga in på manöverpanelen Beijer E150. Vb kan man idag göra det mha Teamviewer.
Jag skissar på en minibrännare som skall ge 1-3 kW och kunna köras kontinuerligt på ca 1kW i en liten stuga för underhållsvärme. Den skall sättas i vedkamin som lätt skall kunna återställas för vedeldning upp till ca 6-7 kW. Effekten 1 kW har jag tänkt sänka genom att intermittent kortvarigt stoppa matningen och fläkt (programmeras så att gengasproblem inte uppkommer), dvs den tänder igen på glöderna. I ett andra skede kan eltändning, termostat osv läggas till.
Således pelletsmatning ca 200g/h. Den noggrannheten kräver en doserskruv. Pelletskaminer och bl. a. minst en österrikisk panna har internskruv som matar uppåt varpå pelletsen faller ner i brännkoppen. Den tekniken avser jag att anamma bl. a.av bakbrandsskäl.
Med detta vill jag säga att du kanske ska överväga att mata din i övrigt välfungerande brännare via en kort uppåtlutande doserande kärnskruv från litet (5-7 dl?) internförråd (kapacitiv givare styr externskruven) sidan om brännaren eller en liggande skruv (modell PellasX) ovan matarröret. Inmatad vikt pellets kan översättas till avgiven effekt.

Din styrning tittar jag gärna närmare på. Har du manual på engelska? WiFi möjlig?
Till mitt projekt har jag nyligen köpt en universal styrning (inkl wifi) från utlandet. I Sverige finns inget att köpa. Har även Crouzet mill 2/3 men klarar inte programmeringen. Jag är lekman på allt, så tänk på det när du värderar mina synpunkter…. ;-)).

Trevligt om du fortsätter delge ditt projekt!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av Honda »

Intressant projekt! Då jag för länge sedan matade brännaren med en lutande skruv från veckoförråd så kom jag till att ett rör instoppat inuti spiralen gör underverk för jämnheten. Jag hade genomskinligt ytterrör så så jag kunde följa med vad som hände. Problemet var att spiralen höll sig i överkant av ytterröret (typ som om den 'flöt' ovanpå pelleten) ganska länge, men till sist så arbetade den sig ner och då for den snabbt ett varv ner via bottnen (undersidan av ytterröret alltså) varvid matningen ökade temporärt till det dubbla innan den dök upp igen på andra sidan och då gick matningen ner til hälften innan det sedan stabliliserade sig. Den här cykeln upprepades sedan igen efter ett tag. Med ett rakt 15mm kopparrör inuti spiralalen (vad jag råkade ha hemma så försvann det här fenomenet helt och hållet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
workshop17
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 jun, 2021 15:26

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av workshop17 »

Tack för ditt svar HONDA !!!
Tänkte faktiskt inte alls på att skruven , (spiralen) , kan lägga sig ovanpå pelletsen i röret för att sedan gräva sig ner igen när den ska mata...mycket intressant !!!
Jag är i teststadiet just nu vad gäller matning av pellets till brännaren...mitt första prov går inte så bra...beställde en mindre i diameter spiral som jag antagligen får idag., (hittade inte måttet jag ville ha som var 38-40mm i diameter på spiralen och har fått nöja mig med 43mm) , (den andra har 53mm i ytterdiameter).., tanken är att att nya spiralen ska sättas in i samma rör som tidigare,(som har en inre diameter på 71mm)..den ändrar jag alltså inte,, däremot ska olika lutningar testas...!!
En annan faktor är ju självklart drivmotorn ,, den är på 55w med 11 varv/minut....kanske för mycket för att det ska gå att reglera tillfredsställande.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av rod02 »

För den som vill göra nåt liknande. Finns det tid och pengar att spara, genom att börja med en billig halvtrasig beg tex Pellx?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Egil
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 feb, 2016 23:59

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av Egil »

Hej.

Kul projekt :-)

Ang. matar skruv så tycker jag att du istället för att minska diametern på skruven ska minska diametern på röret. Anpassa så att skruven "fyller ut " röret så pass mycket att inte pelletsen kan smita mellan röret och skruven /spiralen.
Jag har testat med lite längre matar-rör bl.a till en 350 kW PellasX installation i Norge och där blev totala längden ca. 5 meter. Det gick inte alls trots att lutningen inte var mer än ca. 20 grader. Skruven klev ovanpå pelletsen och det gick jättetungt, spiralen sträckte sig och med jämna mellanrum så sprätte/slog spiralen tillbaka med trasig pellets som följd.
För lääänge sedan "grejjade" jag med en Biona, en brännare med kvarn som mal sönder pelletsen innan den ramlar ner i brännaren. Där bestod matar-röret av en svart plastslang typ vattenlednings-slang (polyeten ?) och där spiralen passade ganska precis i slangen. Slangen var ca 5-6 meter och gick i en vid båge genom pannrummet till pelletsbehållaren i hörnet av pannrummet.

Hör gärna av dig med resultat om du testar. Jag håller på med en PellasX M26 där jag tänkte bygga externskruven med slang och skruv.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av Snapphane »

Svart vattenslang och skruv utan kärna använde jag för 15 år sedan till egentillverkad skruv och den har fungerat problemfritt utom att det inte går att undvika inslag av stötvis dosering.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Egil
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 17 feb, 2016 23:59

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av Egil »

Kul.. :-)
Jo, det är nog nåt liknande antal år sedan sedan jag höll på med Biona. Minns att jag testade med rörflen..

Hur såg "intaget" ut på den du byggde?
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Egen tillverkad brännare och matarskruv

Inlägg av Snapphane »

Standardintag som på Ecotecs skruv. Ca 3-3,2 m med avslutande böj som ger ett par dm vågrät skruv före fallslangen. Elmotor från transportband. 2 st seriekopplade snäckväxlar. Renoverade elmotor och snäckväxlar. Mellan utgående axel och skruvaxel sitter en armerad slangstump som brister om skruven låser sig. Dvs ett överbelastningsskydd som ”utlöst” en gång. Busbilligt jmf m köp av färdig skräddarsydd skruv. Ecotec brännare, internskruv.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar