Bulkförråd

Skriv svar
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Bulkförråd

Inlägg av Stego385 »

Tänkte bygga ett större bulkförråd. Frågan är, kan man suga pellets direkt från bulkförrådet till veckoförrådet utan utmatningsskruv i botten på bulkförrådet?
Tanken är att ta upp ett hål i från pannrummet till förrådsrummet, men skulle man behöva skruv i botten så sticker den ut för mycket i pannrummet.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Ersmarkarn
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 aug, 2019 09:48

Re: Bulkförråd

Inlägg av Ersmarkarn »

Det finns sugsonder för plant silogolv. Tyskarna verkar gilla sånna system. Sök på "saugsonde pellets" på google så hittar du hur många olika som helst. Någonstans på forumet finns det en tråd av brushuvud där han beskriver sitt system. Jag köpte hem en sugsond från amazon.de för att testa och det fungerade rätt okej. Man behöver en rejäl sugmotor, 1 sugsond per kvadratmeter och en hel del slang. I slutänden blev det billigare för mig att köpa en kort utmatningsskruv och bygga en kopia på pellvacs system. I pannrumet har jag ett vägghängt förråd som är byggt av 225mm markavloppsrör. Styrning med en enkel PLC och 3 kapacitiva givare från e-bay.
Senast redigerad av Ersmarkarn den fre 19 mar, 2021 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Bulkförråd

Inlägg av Snapphane »

Hej
Vad är det för PLC och data/beteckning på givarna?
Jag står inför pannbyte och misstänker att jag behöver ett mellanförråd.
vh
Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Bulkförråd

Inlägg av brushuvud »

Hej!

Det går att suga med sonder. Kolla mina klipp på Youtube och det jag skrivit härinne...
Jag monterade dock ner mitt hemmabyggda bulkförråd med plats för två pallar pga ändrade leveransförhållanden av pellets. När Loarp i närheten la ner småsäck så att jag inte kunde få två pall per gång billigt så blev det för dyrt.

Jag kan även sälja de två sonderna om du behöver.

https://youtu.be/lJCFwnwL3tY

https://youtu.be/0NWrTStK5_U

https://youtu.be/9Y-9VtrRMik

https://youtu.be/T9nCJG-maG4

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Ersmarkarn
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 aug, 2019 09:48

Re: Bulkförråd

Inlägg av Ersmarkarn »


[quote=Snapphane post_id=171816 time=1615384368 user_id=1683]
Hej

Vad är det för PLC och data/beteckning på givarna?

Jag står inför pannbyte och misstänker att jag behöver ett mellanförråd.

vh

Snapphane
[/quote]


Givarna är kapacitiva givare med drivspänning 6-36 V likspänning, 300mA PLCn är en Rievtech ELC-12DC-DA-R-N. Gick på en dyrare PLC då jag ville ha åtkomst via nätverk. Om man inte känner att det är nödvändigt kan man komma undan med en betydligt enklare modell.



Programmet är hemmagjort (windowsprogram "klicka och dra") där basen är funktionsbeskrivningen i pellvacs program som man kan googla sig fram till, installationsmanualen innehåller info om hur programmet fungerar, kan skicka den till dig om du inte hittar den. Kan också lägga upp bilder här på bygget om det är intressant



Jag har 3 kapacitiva givare, en i sughinken, och två i mellanförrådet i pannrummet. Mellanförrådet rymmer ca 6kg pellets

När sensorn i botten av mellanförrådet signalerar startar damsugaren, efter 10 sekunder kollar PLCn att differentialtryckgivaren inte signalerar för lågt vaccum, om det är för lågt vaccum stannar dammsugaren och står 20 sekunder därefter görs ett nytt startförsök, efter 4 starförsök går systemet i stopp (och brännaren slocknar så småningom pga bränslebrist)

Om det är tillräckligt med vaccum startar pelletsskruven i bulkförrådet och när sensorn i sughinken signalerar "fullt" stannar skruven, dammsugaren fortsätter 20 sekunder för att suga rent slangen och stannar sedan och pelletsen töms i mellanförrådet

Om den övre sensorn inte signalerar "fullt mellanförråd" startar cykeln igen tills mellanförrådet är fullt



Centraldamsugaren är ett blocketfynd, i efterhand kan jag konstatera att det var dumsnålt. Den billiga damsugaren blev inte så billig då den sög så pass dåligt att jag fick upprepade stopp i sugslangen. Avhjälpt med att byta motor i damsugaren....jag hade sparat både pengar och blodtryck på att köpa en fräschare redan från början. Det finns trådar i forumet där man kan läsa om lämpligt minsta vaccum, minns inte värdet men jag köpte en 3-stegs motor på 1600W och det räcker gott och väl.

För att slippa stopp i slangen installerade jag i samband med att jag bytte damsugarmotor en differentialtryckgivare, pellvac säljer den rätt dyrt och kallar den pellsafe, jag köpte den med bredast intervall som gick att hitta på nätet via vanlig ventilationsfirma - sök på Tryckvakt DTV 200 hittar du nog något. Bra när damsugarpåsen börjar bli igensatt eller att det blivit en smulglipa i sughinken.



Sughinken är pellvac orginal då jag ville ha något som var plug and play och slippa testa ut något eget. Mellanförrådet är ett vägghängt markavloppsrör från Bauhaus och slangen är 2" pvc-slang från antingen Biltema eller Jula, kommer inte ihåg.



Efter lite inkörningsproblem har systemet gått helt prickfritt i flera år. Nackdelen mot småsäckar i veckoförråd är att man lätt glömmer att man behöver raka ur pannan, det var ju annars något som föll sig naturligt att göra när man fyllde pellets

Grevinnan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 26 feb, 2018 10:56

Pellets bulk säck 3,5 ton

Inlägg av Grevinnan »

Fel inlägg. :?: :idea:
Bilagor
pelletssack3ton.jpg
pelletssack3ton.jpg (65.5 KiB) Visad 1711 gånger
Bioline 50 kW- 2010,
Skriv svar