pelletskalkylen.se - STÄNGD

Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

pelletskalkylen.se - STÄNGD

Inlägg av Krister »

Som en tidig julklapp är nu pelletskalkylen.se öppen för alla.

Klicka på länken för att komma till den: http://www.pelletskalkylen.se/

Jag rekommenderar starkt att man kikar på dokumentationen här innan man börjar använda systemet. Där finns bl.a. bra tips om hur man kommer igång även om man börjat med pellets mitt under ett år.

Dokumentationen, som använder MediaWiki, har sidor som är redigeringsbara för alla där man kan rapportera fel, förslag på förbättringar m.m.

För de som inte vet så är pelletskalkylen.se ett system som jag knackat ihop där man kan hålla koll på sin pellets- och/eller elförbrukning. Tanken är att det skall vara enkelt att använda och att man registerar förbrukning så ofta eller sällan man vill och framför allt, när man vill. Man behöver inte göra det varje söndag, eller vid slutet av varje månad utan helt enkelt när det passar. Resten sköter systemet åt dig.

Det är inte färdigutvecklat men de huvudsakliga funktionerna finns där. Det som framför allt återstår är att finslipa rapportverktyget där målet är att man skall kunna skräddarsy sina rapporter. Planer finns också att man även skall kunna få ut rapporterna i kommaseparerade textfiler för enkelt import till OpenOffice eller Excel.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

Tack Krister,
skall kolla om detta är lika bra som Firemans excel-ark.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Än så länge är jag väldigt nöjd med programmet.
Skulle tom kunna köpa en kopia för att kunna ha den på datorn.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Byggsmén skrev:Än så länge är jag väldigt nöjd med programmet.
Skulle tom kunna köpa en kopia för att kunna ha den på datorn.
håller med :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Grimreaper skrev:
Byggsmén skrev:Än så länge är jag väldigt nöjd med programmet.
Skulle tom kunna köpa en kopia för att kunna ha den på datorn.
håller med :)
Tack, det var ett gott betyg... :)
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Förmodligen har fler än jag tröttnat på att schasa bort spelande ungar från datorn när man vill rapportera sin förbrukning, och när man väl får tid att göra det så har man glömt av, framförallt, vad elmätaren stog på.

Nu finns det bot för detta. Har man en mobiltelefon som man kan surfa (har bara testat med min SonyEricsson, men det borde funka med de flesta moderna telefoner) in på http://pelletskalkylen.se/mobile.php.

Detta är det rekommenderade sättet:

1. Surfa till http://pelletskalkylen.se/mobile.php med din mobiltelefon.
2. Logga in med email och lösenord.
3. Nu kommer du till inmatningsbilden. OBS! Gör ett bokmärke på den här sidan så slipper du logga in nästa gång. (funkar så länge du inte byter lösenord i systemet.)
4. Knappa in mätvärdena. Pellets är i antal säckar eller kg beroende på vad du ställt in som enhetsstorlek.
5. När du registrerat får du aktuell månads summerade förbrukning som svar.

OBS! Du kan inte ställa in datum. Det blir automatiskt registrerat på dagens datum. Den ställer heller inga frågor så registrerar du två gånger samma dag så är det den sista registreringen som gäller.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Lite uppdaterigar på pelletskalkylen.se de senaste dagarna:

1. Fixade en bug som gjorde att negativ elförbrukning registrerades vid t.ex. byte av elmätare eller om man följde mina tips för hur man börjar registrera under pågående år. :oops:
2. Rapportgeneratorn börjar bli användbar.
3. Under inställningar kan man ange uppvärmd yta och sedan få ut kg per kvadratmeter i rapportgeneratorn.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Inlägg av Ozcar »

Verkar vara en kanongrej det här tycker jag!

Det skulle inte gå att importera temperatur från http://www.temperatur.nu/ automatiskt? Då kan man ju börja kolla om ändringar i pelletsort eller inställningsändringar ger nån effekt.
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Ozcar skrev:Verkar vara en kanongrej det här tycker jag!
Det skulle inte gå att importera temperatur från http://www.temperatur.nu/ automatiskt? Då kan man ju börja kolla om ändringar i pelletsort eller inställningsändringar ger nån effekt.
Jomenvisst går det! Pratade med Erik som driver temperatur.nu för en tid sedan och han är öppen för att leverera temperaturdata / graddagar i samarbete med den lite mer avancerade tjänst som jag beskrev här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5643
doktormartin
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 22:53
Ort: Malmö

Inlägg av doktormartin »

Verkar mycket spännande! Har dock inte riktigt fått kläm på hur man börjar mitt på året utan att elmätarställningen blir registrerad som förbrukning.

/Martin
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

doktormartin skrev:Verkar mycket spännande! Har dock inte riktigt fått kläm på hur man börjar mitt på året utan att elmätarställningen blir registrerad som förbrukning.

/Martin
Börja med att registrera en mätarställning som är högre än den du har just nu på aktivt år (klicka på Redigera 2006). Det är nämligen så att när du registrerar en mätarställning som är lägre än föregående registrering så räknas ingen förbrukning.

Det står även beskrivet här.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Gott Nytt År och en god pelletsfortsättning.
Jag har problem med att skapa 2007 i min pelletskalkyl. Har bara 2006 som jag kan fylla i data i. Har klickat på skapa 2007 men inget händer.
Tacksam för hjälp.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Ber om ursäkt för postningen. Felet ligger som en bugg i pelletskalkylens wiki.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Byggsmén skrev:Gott Nytt År och en god pelletsfortsättning.
Jag har problem med att skapa 2007 i min pelletskalkyl. Har bara 2006 som jag kan fylla i data i. Har klickat på skapa 2007 men inget händer.
Tacksam för hjälp.
Detta är nu fixat. Det visade sig att Internet Explorer inte följer HTML standarden fullt ut. Själv kör jag Mozilla Firefox men har visserligen testat systemet i Internet Explorer också men jag hade tydligen missat detta. Jag har nu gjort om knapparna till rena länkar så nu fungerar det i både Firefox och Internet Explorer.

För de som är nyfikna på exakt vilken html kod det handlar om så står det här: http://www.htmlcodetutorial.com/forms/_ ... VALUE.html
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

OBS! Vad jag förstått kan man inte registrera konton om man kör Internet Explorer 7.0. Jag ska undersöka det så fort jag får tummen ur och installerat IE7 men tills dess så installera Mozilla Firefox eller låna en dator som inte kör Internet Explorer 7.0 när du registrerar konto.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Skriv svar