Håll koll på el o pelletsförbrukning,beräknad förbrukning mm

Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Jomil skrev:Kul program!!

Har testat lite och blivit lite konfunderad.

Man måste tydligen registrera data för varje dag annars stämmer inte
snittförbrukningen. Du delar tydligen summan av antalet kg med antalet registreringar istället för dela med hur många dagar det gått i månaden.

Man kan ju själv fördela förbrukningen på dagarna mellan varje registrering så stämmer det. Dela registrad pellets med antal dagar sen sista registrering och fyll i snittvärdet på de tomma fälten.

Inte lätt i skrift att förklara vad jag menar men hoppas andemeningen går
fram

PS
Med reservation för att jag gjort en tankevurpa

/Micke
Tillägg
Har varit inne å "tjuvkikat" i programmet lite.
Sätt bara 0 i alla tomma kolumner som är mellan sista och näst sista
registreringen så funkar det som tänkt. :lol:

( Det måste finnas en input i cellen för att den skall räknas)


/Micke
Fireman
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 09 maj, 2005 15:27
Ort: Flarken (R-Fors)

Inlägg av Fireman »

Jomil skrev:
Jomil skrev:Kul program!!

Har testat lite och blivit lite konfunderad.

Man måste tydligen registrera data för varje dag annars stämmer inte
snittförbrukningen. Du delar tydligen summan av antalet kg med antalet registreringar istället för dela med hur många dagar det gått i månaden.

Man kan ju själv fördela förbrukningen på dagarna mellan varje registrering så stämmer det. Dela registrad pellets med antal dagar sen sista registrering och fyll i snittvärdet på de tomma fälten.

Inte lätt i skrift att förklara vad jag menar men hoppas andemeningen går
fram

PS
Med reservation för att jag gjort en tankevurpa

/Micke
Tillägg
Har varit inne å "tjuvkikat" i programmet lite.
Sätt bara 0 i alla tomma kolumner som är mellan sista och näst sista
registreringen så funkar det som tänkt. :lol:

( Det måste finnas en input i cellen för att den skall räknas)


/Micke
Exakt!!

Läser man av tex 1ggr/vecka så skriv Tex 0 mån 0 tis 0 ons 0 tors 0 fre 0 lör 140 sön då får man ett snitt på 20kg/dygn.

Det är precis som Micke här säger: (Det måste finnas ett värde i cellen för att den skall räknas)



MVH
Fireman
Janfire Flex a i en Parca Norah 3000 Termostat Tk1A från E kontroll Rökgastemp 160 grader
EVR Shuntstyrning
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Ny version, ver 18, av dokumentet.
http://pellets.buskas.org/Pelletsforbrukning2006.xls

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

En tidig julklapp från Fireman :-)
Version 20 av dokumentet finns nu under länken
http://pellets.buskas.org/Pelletsforbrukning2006.xls

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Ny version, ver 22, av dokumentet.
http://pellets.buskas.org/Pelletsforbrukning2006.xls

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Vill först tacka Fireman (och pitch) för att du delar med dig av din fil och allt arbete som ligger bakom. Funderar dock lite på meningen med diagrammet på pelletsförrådssidan. Det verkar att ha en automatisk skalinställning så det är alltid fullt? Är tanken att man själv ställer in skalan efter förrådsstorlek man vill ha eller finns det någon inställning jag missat? :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Fireman
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 09 maj, 2005 15:27
Ort: Flarken (R-Fors)

Inlägg av Fireman »

Stugsittaren skrev:Vill först tacka Fireman (och pitch) för att du delar med dig av din fil och allt arbete som ligger bakom. Funderar dock lite på meningen med diagrammet på pelletsförrådssidan. Det verkar att ha en automatisk skalinställning så det är alltid fullt? Är tanken att man själv ställer in skalan efter förrådsstorlek man vill ha eller finns det någon inställning jag missat? :)
Var så god!! :)
Tanken är att man ska kunna se hur mycket man har kvar i sitt förråd och även få en varning/upplysning om att beställa pellets.

Prova att tex att "fylla" i 3000kg datum 2005-10-01 och sen går du in
i registrera förbrukning och skriv tex 20kg 2006-01-01 då borde något
hända med ditt "Förråd"

(Du ska även se hur länge pelletsen räcker)

Mvh
Fireman
Janfire Flex a i en Parca Norah 3000 Termostat Tk1A från E kontroll Rökgastemp 160 grader
EVR Shuntstyrning
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Fireman skrev:Tanken är att man ska kunna se hur mycket man har kvar i sitt förråd och även få en varning/upplysning om att beställa pellets.

Prova att tex att "fylla" i 3000kg datum 2005-10-01 och sen går du in
i registrera förbrukning och skriv tex 20kg 2006-01-01 då borde något
hända med ditt "Förråd"
Jo det fungerar nu. Så jag fyller i mängden pellets på förrådssidan efter varje leverans (och bara då)? Då får jag en känsla av hur det ser ut i bulkförrådet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

har fyllt i alla värden jag kunnat i denna excel bok och fått bland annat detta diagram..
Bild
sommar månaderna fick jag räkna ett snitt då jag förbrukade 3 ton från mars till nov.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fireman skrev:
Var så god!! :)
Tanken är att man ska kunna se hur mycket man har kvar i sitt förråd och även få en varning/upplysning om att beställa pellets.

Prova att tex att "fylla" i 3000kg datum 2005-10-01 och sen går du in
i registrera förbrukning och skriv tex 20kg 2006-01-01 då borde något
hända med ditt "Förråd"

(Du ska även se hur länge pelletsen räcker)

Mvh
Fireman
Jag vägde hur mycket jag hade kvar i förrådet den 1/1 o de va ca 665 kg så ja fyllde i 650 kg..
Nu efter 6 dygn så har jag förbrukat ca 125 kg o de står att det är kvar 650 kg fortfarande (har version nr 22) o skalan visar att det är fullt.. Det ända som ändras är snittförbrukning o hur länge de räcker med nuvarande snitt..
Borde inte "idag har du kvar" ändrats till 525 kg nu?? :?

I övrigt är programet mycket bra.. :D

Möjligen att de skulle varit en jämförelse mot olja oxå.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
SnusNisse
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 23:58
Ort: Svedala

Inlägg av SnusNisse »

Jag hade tidigare samma problem som du nu upplever André.
Hade kollat mitt förråd den 31 dec. Problemet verkade bero på att dagens datum alltid hoppade in i rutan: DATUM

Gick in i arket för två dagar sedan och ändrade datumet, 2005-01-04, till 2005-12-31 och vips så såg det rätt ut. Sedan dess har 2005-12-31 stått kvar i rutan DATUM och man ser nu hur det minskar i förrådet.

Riktigt snyggt gjort i Excel! Stort tack Fireman!

/Nisse
ULMA 2000 TCA brännare i ULMA 2000 panna
Medlevererade motdragsluckan
Bionorr 6 mm pellets i ett MAFA veckoförråd
Värmer 210 kvm (2 plan + källare)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

För att kunna ändra så måste man sänka säkerhetsnivån el ha ett sertifikat från utgivaren.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

Tack Fireman för ett snyggt excelark. Jag installerade pellets nu i januari och kollar därför "hela tiden".

Efter att kört knappt en vecka verkar jag dock ha väldigt hög förbrukning. Jag snittar 40 kg/dygn under den tiden jag haft det igång. Jag tycker att det är lite väl mycket. Har 200 m2 att värma och gjorde över med ca 3.5 m3 olja på ett år.

Har i min kalkyl räknat med 8 ton pellets på ett år och 1 ton i januari, det verkar ju inte hålla något av dem. Vad kan vara fel? Eller har jag bara för bråttom, jag kanske skall ge brännaren några dagar till och se om jag kan trimma in den lite bättre? Lite snabbt räknat verkar det som jag får en kg/m2 på 6. De flesta av er verkar ligga på runt 4.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Fireman
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 09 maj, 2005 15:27
Ort: Flarken (R-Fors)

Inlägg av Fireman »

SnusNisse skrev:Jag hade tidigare samma problem som du nu upplever André.
Hade kollat mitt förråd den 31 dec. Problemet verkade bero på att dagens datum alltid hoppade in i rutan: DATUM

Gick in i arket för två dagar sedan och ändrade datumet, 2005-01-04, till 2005-12-31 och vips så såg det rätt ut. Sedan dess har 2005-12-31 stått kvar i rutan DATUM och man ser nu hur det minskar i förrådet.

Riktigt snyggt gjort i Excel! Stort tack Fireman!

/Nisse
Varsågod! :D

Lite info:
Det ligger en formel under DATUM rutan som gör att det alltid står dagens datum. Tanken var att man skulle skriva "över" det med ett eget datum och spara dokumentet då fungerar det.

Ny version klar! (Ver25 tror jag det blev.. :? )
Har gjort om dokumentet och tagit bort "datum för kontroll av pelletsmängd"(Ovanstående, mer strul än nytta :wink: )
Till "säckkörare" :D
Efter önskemål så har jag lagt till så att man kan välja mellan att registrera antal kg eller antal säckar/dag som förbrukning.

Mvh
Fireman
Janfire Flex a i en Parca Norah 3000 Termostat Tk1A från E kontroll Rökgastemp 160 grader
EVR Shuntstyrning
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

1000kg eller 12/5% av årsförbukningen (8000) i Januari låter lite lite.
Grundat på 8000kgs årförbrukning så bör Januaris förbrukning ligga på
runt 1200-1350kg skulle ja gissa.

Vilket gör ca 39-43kg om dagen. Låter som du ligger ganska rätt
tycker jag.

/Micke
Skriv svar