Kylskåpskompressor

Skriv svar
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Kylskåpskompressor

Inlägg av henkek »

Hej hallå, jag håller på med ett projekt med 2st kylskåpskompressorer och får dom inte att starta varje gång jag försöker, då slog det mig att de bör/ska väl säkert ha en kondensator som andra 230v motorer?
Om jag river mer i kylskåpet finner jag dom nog men hur skall de kopplas in egentligen?
Någon som kan förklara?
/mvh
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Kylskåpskompressor

Inlägg av Quilding »

Kylskåpskompressorer (åtminstone gamla) brukar ha ett "startrelä" som egentligen inte är ett relä utan något PTC-motstånd som ser till att kompressormotorns startlindning kopplas in vid uppstart. Men denna mojäng brukar sitta direkt på kompressorn så den borde följa med av sig själv när man river ut kompressorn.

Edit: Hittade en diskussion på Bygga Hus. Det verkar vara relä och PTC. https://www.byggahus.se/forum/threads/h ... kt.277819/
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: Kylskåpskompressor

Inlägg av henkek »

Tack, mina 2 har oxå har en "dosa" direkt på kompressorn. Nu verkar det dock som dom startar igen, jag är så less på att ha en vrålande kompressor vid mindre arbete så jag kopplade ihop 2 sånna här till en trycktank ist. Perfekt att ha i pannrummet, o speciellt till er som har luftsotning.
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Skriv svar