Lite funderingar kring dragbegränsare

Skriv svar
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av BizzyD »

Hej, jag kör en KMP uno med en PX21 brännare, har läst lite att en dragbegränsare kan vara bra att ha, just nu sitter det ingen. Kan säga att jag är helt nybörjare när det gäller pannor & skorstenar så lite dumma frågar kan komma :roll:

Jag har något spjäll som sitter längst ner i skorstenen, vet inte vad det är eller hur mycket den ska vara öppen, står alltid i samma läge när jag är nere i pannrummet och kikar som syns på bilden nedan.

Bild

Vi köpte nyligen kåken, när vi flyttade hit var det en kombi panna med el,olja & ved. Köpte pannan begagnad och fick med div tillbehör, såsom en Tigex 25. Hur ska man montera dragbegränsaren? Är det på rökröret eller ska man byta ut spjället längst ner i pannan?

Rökröret är ett rektangulärt med en inspektionslucka, borde väl finnas nån adapter att montera på?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av Stegatorparn »

Spjället på bilden är en dragbegränsare ursprungligen avsedd för oljebrännare men fungerar hyfsat om den smörjs så luckan vippar lätt och skruven bakom inställningsvredet får lite olja så omställning går smidigt. Lämplig inställning är 1 vilket ger c:a 10 Pa undertryck.
Jag har själv en sådan i min skorsten som räcker för min anläggning.
Har du en Tigex 25 kan den placeras i en sotlucka i pannans rökrör som ett komplement till skorstenens dragbegränsare. Det finns adaptrar för detta om det inte följde med pannan. Borde det ha gjort om den varit monterad.
Har du en skorsten högre än 6 meter, ska du absolut montera Tigexen för en säker tändning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av BizzyD »

Okej då får jag pröva att smörja upp den, den rör sig inte nånting när pannan går, dock så går den att vippa på. Vilken olja rekommenderar du för att smörja upp den med? Inte riktigt koll på hur hög skorstenen är men den är över 6 meter iallafall.

Adaptern som följde med var rund och mitt rökrök är rektangulärt.

Använd inte citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses, Citering borttagen. /Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av Stegatorparn »

Jag brukar använda Sonax MOS2-spray som är en krypande rostlösande olja som snabbt mjukar upp gammal rost och smuts.
Har du ett hus med källare och två våningsplan, är skorstenen upp mot 9 - 10 meter.
Pannans rökrör har väl en sotlucka i 45°. Tigex 25 är den enda dragbegränsare som går att montera i 45°.
Antingen sågar du upp ett lagom stort hål i sotluckan med en sticksåg eller låter tillverka en ersättningsplåt med sotluckans mått att montera dragbegränsarens på.
https://pellets.info/viewtopic.php?t=16875#p157651

Här finns en manual hur den ställs in. http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf

Du behöver inte citera inlägg, det blir bara svårläst.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av BizzyD »

Förlåt, gammal vana :) Får köpa hem en flaska och smörja upp den. Får tillverka en monteringsplatta på jobbet, vanlig plåt borde funka?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av Icecap »

Kom ihåg att Tigex 25 oftast är för liten till lite längre skorstenar.

Men grejen med dragbegränsare är att luftflödet genom brännaren är ganska stabilt under mycket stor del av året - och kör du inte pellets under sommaren är det stabilt under hela eldningssäsongen.

Skillnad i drag om det är 0°C ute kontra -15°C ute är ganska signifikant - och UTAN dragregulator blir det såklart olika mängder luft genom brännaren under drift vilket gör att man rent faktisk ska ställa brännaren in varje timme eller så. Inget kul alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av BizzyD »

Hade inte tänkt använda pellets under sommaren, ska kolla lite på adaptrar om jag gör en egen eller beställer en.
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av BizzyD »

Köpte hem en fästplåt till Tigex 25, behövs det ingen packning mellan Tigex och fästplåten?

Jag fick nämligen med en packning mellan fästplåt och rökrör men inte mellan tigex och fästplåt
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av rod02 »

Testa feltemas röda högtempsillikon.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av Stegatorparn »

Det duger nog med plåt mot plåt. Dragbegränsaren är ju ett enda stort läckage. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av BizzyD »

Haha jo det har du rätt i, får pröva det :)
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av BizzyD »

Nu har jag monterat dragbegränsaren, rätt tror jag. Men ser aldrig att det öppnar sig, har tittat på den nu i ett par dagar och den har inte rört sig ett dugg.

Tror att balansaxeln är rätt, eller ska den ändras på?

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av Stegatorparn »

Är avståndet mellan centrum motvikt och inre stopp 20 mm enl. instruktionsboken, så ser det rätt ut.
Vippar luckan lätt och glider tillbaka vid beröring borde den fungera.
Går även luckan i skorstenen lätt, kan du sätta dess vred på 2, så borde Tigex öppna först.
Dragbegränsare brukar stå stängda när brännaren inte går förutom när det blåser kraftigt ute.
Antar att du rakade rent i rökröret innan du monterade Tigex`en. Där samlar sig snabbt flygaska.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
BizzyD
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 18 dec, 2018 17:18

Re: Lite funderingar kring dragbegränsare

Inlägg av BizzyD »

Satte vikten på 30 mm, trodde det skulle vara 15 Pa undertryck? Men nu när jag tittar närmare på manualen så mätte jag vikten från längst ner så den kan vara felinställd..

Den rör sig utan problem när man vippar på den själv. Japp jag askade ut röret innan jag monterade tigexen.
Skriv svar