Fundering kring uppvärmning och effekt

thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Hejsan

I vårat 100+ år gamla hus i stående timmer, oisolerat så klart ;), men isolerat på vinden och i snedtaken i alla fall, så har vi sedan ca 10 år en Bequem 20D pelletsbrännare i en gammal CTC panna. Brännaren är på 15kW.
Huset är i två plan på ca 250 kvm, drygt 3m i takhöjd.

Jag har nu köpt en begagnad Windhager Biowin och det var sagt att den var på 15kW. Men nu visade det sig att den är på 9kW. Den är inte installerad ännu.

Det jag funderade på var om den kommer att mäkta med, eller om det är för lite med 9kW.

Ingen enkel fråga att svara på så här på rak arm, men vad har ni för uppfattning rent allmänt? Låter det heltokigt eller tror ni inte det kommer vara några problem?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Jag ser nu att vi förra vintern tycks ha förbrukat 5 ton på 4 månader, eller 129 dagar.

5 ton pellets motsvarar 24000kWh, med en effekt på pannan på 9 kW, blir det 24000/9 = 2667 h.

129 dagar är 3096h. Det motsvarar en "duty cycle" på 2667/3096 = 86%, i snitt.

Slutsatsen måste bli att det inte kommer funka med 9kW vid köldknäppar t.ex.

Vi har i dagarna precis förbrukat den senaste påfyllningen av 5 ton, som vi fyllde i april.
Senast redigerad av thomasx den sön 05 feb, 2017 12:12, redigerad totalt 1 gånger.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av FRS05 »

Känns spontant som en för liten effekt för ditt hus vid kall väderlek. Så du har nog redan svarat själv. Men varför fundera på att byta ut en bra brännare, mot ja, en konstig?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Tja, vad som är en bra brännare kan diskuteras, och det handlar ju inte bara om brännaren, utan om pannan också.

En Windhager är verkligen inte en konstig panna, utan tvärtom en riktig och genomtänkt brännare och panna i ett.

Får ta och kolla upp hur den kan uppgraderas.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

Jag tror inte att den kommer att räcker till,
om det inte är som du skriver, att det ev. går att uppgradera den.

Har också förbrukat 4928 kg från mitten på april t.o.m. januari.

Värmer 149 m² en plan utan källare, byggd 1972/73, 2-glas fönster.

I början på -80 talet, när oljepriset hade gått förbi elpriset, värmde jag med elpatroner i pannan.
En 6 kW och en kopplat på 2 faser, blir 9 – 10 kW.
Hade täckt över och isolerat stålskorstenen, värmde panna bara till ca 60⁰ C.
Det var på gränsen att det räckte till, varmvattentillgången var betydligt sämre än med olja
och nu med pellets.
Men det var bekvämt, ingen sotning och inget pellets-slit.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Det är väl så. Och även om den skulle klara det med nöd och näppe, skulle det ju resultera i att den går i princip 100% kalla dagar. Jag vet inte om de kanske är byggda för det och att det inte är ett problem, men det känns inte helt ok i alla fall.

Jag har nu i alla fall lyckats ta reda på att det går att uppgradera, men jag vet inte vad det innebär, vad som behöver bytas osv. Får reda vidare i detta.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av lange02 »

Varför ska du kosta på och uppgradera en gammal konstruktion, Windhager testades av Äfab eller konsumentverket någon gång 2003 och den blev aldrig någon bästsäljare fastän den fick bra reklam. Har det sålts 7-8 stycken i Sverige?
Du har ju redan en genomtänkt brännare så köp en genomtänkt panna för 8000-10000 till våren och sälj Windhager till någon som gillar tyska grejor.
Att över huvud taget marknadsföra en tokdyr panna som klarar max. 9 kW i Sverige får väl en del varningslampor att blinka.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Tja, nu har ju inte Äfab gjort någon bäst-sämst lista, utan testat pannorna och presenterat resultaten samt sin kommentarer om respektive panna.

Om Windhager säger de följande.

Fördelar: Windhagers BioWin (och Viessmann) är troligen en av de mest utvecklade- och
mest installerade av de moderna integrerade pelletspannorna på marknaden. Pannan har
vidareutvecklats under nästan 10 års tid och säljer i dagsläget ungefär 6 000 enheter per år.

Observera: "mest utvecklade och mest installerade". Så hur du kan påstå att den inte blivit en storsäljare tycker jag är lite konstigt.

Nackdelar: Vi har inte kunnat finna några nackdelar vare sig i konstruktionen, styrningen
eller i förbränningsprestandat.
Möjligen kan konvektionsytorna uppfattas som lite besvärliga
att komma åt i fall man skulle behöva göra en manuell rengöring (vilket enligt tillverkaren inte
behövs).

Man lossar fyra vingmuttrar och lyftor bort locket med rökgasfläkten på, sedan har man access till konvektionsytorna. Så visst "lite" besvär får man göra sig, man måste ju öppna luckan... Men som tillverkaren hävdar, det behövs inte eftersom den automatiska sotningen hanterar det.

Man kan notera att Windhager är den panna som ger lägst uppvärmningskostnad i Äfabs test.

Min uppfattning, givet Äfabs test och de saker jag själv kollat upp vad gäller kostruktion, mekanik, hållbarhet, service och reparationsbehov etc, är att Windhager är en av de allra bästa pannorna och vida överlägsen en panna med en Bequem-brännare. Därtill deras sugsystem för pelletstransport från bulklager som lär fungera utmärkt, enligt de jag talat med som har dessa system.


Men jag tycker det vore intressant om du kunde utveckla varför du anser att Windhager inte är en bra panna. Vad är problemen? Vilka är nackdelarna? Vilka pannor menar du är bättre, och varför?
Jag har sökt men inte kunnat finna någon som haft något särskilt negativt att säga om pannan, så det vore intressant att för höra om de problem du haft/känner till.

Peka gärna också på en bra genomtänkt panna för 8-10000:-, för jag har då aldrig sett tillstymmelse till en sådan till det priset.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

Det är väl lite som ”GoForit Pellets” skriver om Viking bio i Fabrikat-kategorin:
GoForit Pellets skrev: Den är inte alls så bedrövlig, som de som inte använder den, ibland vill påskina.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Mmmm, jag misstänker att det ligger något i det ;)

Omvänt kan man säga att jag har kört Bequem 20D i 10+ år, och kan väl säga att den inte alls är så himla bra som många vill göra gällande. Jag tvivlar dock inte på att den är en av de bästa "svenska" brännarna, men det betyder ju inte att den är så himla bra ;)

Med mina erfarenheter av den, så är min slutsats att Windhagers Biowin löser så gott som allt det som brukar strula med en Bequem. Inga slussar, inga kedjehjul, inga tandhjul, inga optiska givare, inga leksaksfläktar etc.

Jag ser fram emot att få installera systemet :)

Windhager är för övrigt inte tyskt, utan från Österrike. ;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Haseld, hur kommer det sig att du kört med 6mm pellets, och varför har du nu bytt till 8mm?

Nyfiken :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

Jag började med 6 mm pellets för att det rekommenderades mej med Katla-brännaren
och det fungerade ganska bra. Tycker inte Katlan var lika kinkig för ojämn matning.

Kände inte till detta forum föränn ca 2014/2015, så jag eldade på för mej själv.

När elektroniken i Katlan havererade, kunde/ville inte e-kontroll reparera den, eftersom den var över 10 år. Katlan var nerlagd, dom skyllde på att den var för kompliserad och dyr att tillverka, vilket jag betvivlar,
när man ser hur invecklad t.ex. Bequem och Ecotec är, och det går att sälja dom.

Det var i början på vintern, så lite i panik, blev det en beg. Iwabo Villa S1.

Då fick man lära sig, hur viktigt det är med jämn matning på en överfallsmatad brännare.
Provade lite olika saker, har också skrivit mycket om det här på forumet.
En av dom första trådarna i den här: viewtopic.php?f=8&t=16713&start=15

Första tiden med 8 mm var bedrövligt, hade jag inte fått till en fungerande tryckluftsuraskning,
hade 8 mm-tiden blivit kort. Nu fungerar det ju, men jag är inte riktigt nöjd med jämnheten i
matningen än.
Kunde väl ha köpt mej en brännare med internskruv, men jag envisas med: ”kan själv” och
så har jag också tid att meka.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Ok, haha :D

Brännare med internskruvar kräver också "kan själv" och tid att meka, kan jag meddela. Ju fler rörliga delar ju mer meck, tror jag. ;)

Ett av undantagen är dock Biowin, enligt de som har en :)
Jag får väl återkomma om det när jag installerat min och kört den några år :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av thomasx »

Har kollat upp lite om pannan och hittat ett par mycket intressanta saker.

Dels så är pannan på 9,9 kW, inte 9, som jag skrev först, den kallas för 10kW.
K
Men framförallt så tittade jag i reservdelslistan, och det visar sig att det är exakt samma brännarkopp i 10kW och 15kW varianten. De två modellerna har också exakt samma vikt. Så jag utgår därmed ifrån att det inte skiljer någonting rent fysiskt mellan pannorna.

Enligt uppgift från Windhager så krävs ändringar av en servicetekniker för att uppgradera pannan från 10 till 15kW.

Och när man lusläser information om servicemenyn, som enbart servicetekniker får accessa, så finns där en inställning för hur mycket pellets som ska matas fram, och det är ju i praktiken samma sak som inställning av effekten.

Till saken hör att pannan såldes som en 15kW variant, men den är märkt med 9,9kW, därav trådstarten.

Nu inser jag att det alltså mycket väl kan vara så att pannan faktiskt är inställd på 15kW redan :) Det får framtiden utvisa. Men med lite tur så :D
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Fundering kring uppvärmning och effekt

Inlägg av Haseld »

Håller tummarna för dej, lycka till. :)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar