Brännbar vägg

Skriv svar
Fuskbyggaren
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 09:19

Brännbar vägg

Inlägg av Fuskbyggaren »

Dags att slå upp en vägg så pannan inte står "utomhus". Jag har kunnat läsa mig till att pannan får står 50 mm från en brännbar vägg om den är antändningsskyddad. Alltså inte en trävägg. Den skyddade väggen ska dras ut 100 cm från luckan så man inte fjuttar fyr på väggen om det skulle börja spruta gnistor eller rulla ut lite glöder. Så en vägg med gips+minerit skulle väl funka?

Hur långt från pannan bakåt behövs fritt? Har sett siffror på lika långt som pannan är djup men minst 1 meter. Verkar rimligt.

För EL60 behövs dubbelgips + 95 mm isolering + dubbelgips. Jag har dubbelgips+45+panelvägg+95+plyfa+gips. Tycker jag klarar kravet även här. Orkar inte slita bort det som en gång var yttervägg på garaget när det byggdes till förråd. Det som inte syns finns inte.

Jag kallar utrymmet för förråd med panna och inte pannrum eftersom pannrum ska byggas enligt krav som är samma för villapannor och stora industripannor. Vill inte lägga extrema pengar på att brandsäkra även om det i praktiken blir lika bra eller bättre än kraven men små detaljer kan jag missa på utan att riskera att jag måste bygga om allt. En stackare satte in en 80 kW panna i ett rum och han hade byggt helt enligt reglerna men sotaren tog inte honom på ordet att det var korrekt byggt så han fick riva hela rummet och bygga upp det på nytt.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Brännbar vägg

Inlägg av xdigger »

Tror man brukar prata om en meter när det gäller förråd, så det låter rimligt. Annars prata med den lokala fejarmästarn eller brandchefen/ingenjör för tips.

Jag gillar att du kallar rummet förråd med panna, helt andra regler då! ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar