Dina bästa/värsta hjärnsläpp

Skriv svar
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Dina bästa/värsta hjärnsläpp

Inlägg av nyman »

Posta dina bästa hjärnsläpp inom värmeområdet här. Typ tappat ned sotarlinan i skorstenen eller vänt uppochned på dragbegränsaren.
Mitt senaste. Hittade en tryckluftsventil som ser bra ut. Lödde kopparrör och mixtrade för att använda ventilen till tryckluftsuraskning på en Viking B16. Allt monterat så kontrollerade jag ventilens spänning - - 24 Volt :evil:
Utgången från brännaren till tryckluftsventilen är 230V. Onödigt jobb!
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Dina bästa/värsta hjärnsläpp

Inlägg av Cicaro »

Sotade ur tuberna på pannan för någon månad sen, tänkte för lite och snurrar viskan motsols med resultat att jag står med skaftet i handen och viskan längst in i en tub. :oops:

Tog nästan en kvart innan jag lyckats skruva på viskan på skaftet igen så jag kunde ta ut den igen. Memo till mig själv. ALLTID medsols alltid medsols.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dina bästa/värsta hjärnsläpp

Inlägg av CPMS »

Satt med datorn och finputsade i programmet i pelletsbrännare, hade startat om brännaren några gånger utan att rensa bort startdosen.

Helt plötsligt small det så jag trodde pannan skulle spricka och mineralullen jag pluggat luftintaget i vedluckan flög ut och slets sönder, det snöade mineralull i hela pannrummet och det var nära ett kalsongbyte.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dina bästa/värsta hjärnsläpp

Inlägg av xdigger »

Gengasknallar är fräna! Råkade ut för nåt liknande i min gamla vedpanna när jag hade byggt egen keramik i den! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Dina bästa/värsta hjärnsläpp

Inlägg av micke_932 »

Håll alltid koll på startkabalarna, speciellt om man råkar ta två röda, då är det lätt att det blir fel :?
det tog nästan en halvminut innan jag insåg att jag kopplat samma startkabel från plus till minus.... fick skrapa bort startkabeln från golvet.... men batteriet klarade sig av någon konstig anledning
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dina bästa/värsta hjärnsläpp

Inlägg av rod02 »

Ett av mina fordon har röd kabel till batterijord(chassie). Det kollades inte första gången... Det hände inte så mycket vid kabling från anna bil. Nu är den tejpad svart.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar