Tilläggsisolera vinden

Skriv svar
Miki_s
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tis 03 nov, 2015 19:44

Tilläggsisolera vinden

Inlägg av Miki_s »

Hej!

Har lite planer på att tilläggsisolera vinden. Så min fråga är enkel, vad är det billigaste och mest effektiva för pengarna att göra detta på? Ska utföra jobbet själv har jag tänkt för att hålla ner kostnaderna.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tilläggsisolera vinden

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tilläggsisolerade vinden med 15 cm mineralull på rulle för 10 år sedan. Tyvärr underskattade jag luftläckaget underifrån lägenheten, varför jag upptäckte mögel efter några år. Åtgärden blev att först ta ner alla skugglister i rummen och se till att det var lufttätt mellan tak och vägg, samt alla genomföringar och vindslucka. Gick åt en hel del latexfog. Installerade sedan Trygghetsvakten Classic http://www.trygghetsvakten.se/vindsavfu ... savfuktare som håller koll på fuktigheten. Tätade samtidigt alla luftspalter vid takfoten.

På Trygghetsvaktens hemsida finns mycket nyttigt att läsa om fuktproblem på vindar och hur man undviker dom. När man tilläggsisolerar blir vinden kallare och fukt i luften kondenserar mot yttertaket. Det är därför jätteviktigt att lägenheten är tät mot vinden. Har man frånluftsventilation med fläkt, hjälper den till att skapa ett undertryck i bostaden.
Kostnaden för mineralullen gick väl på 5-6 000 kr medan åtgärder för de uppkomna problemen gick lös på c:a 16 000 kr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Tilläggsisolera vinden

Inlägg av mrxswe »

Jag isolerade vinden i somras, och den isolerades med cellulosaisolering. Då jag hade kutterspån på vinden, så det var bara att spruta på ny isolering över den gamla. kostnad för 86 m2 vind blev 17000 efter rot.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Skriv svar