Värmeväxlare i pannrummet

Skriv svar
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Värmeväxlare i pannrummet

Inlägg av jolun »

Funderar på hur man enkelt skulle kunna bygga en värmeväxlare där man tar in friskluft utifrån och värmer med pannrummsluften för att sedan leda in den uppvärmda friskluften i bostaden.

Någon som har bra ideer för att billigt och enkelt bygga en sådan värmeväxlare?
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Värmeväxlare i pannrummet

Inlägg av Dave »

Har också funderat i dessa banor...sist jag kollade upp det var kostsamt.

Mvh// David
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Värmeväxlare i pannrummet

Inlägg av rod02 »

Jag har funderat på att bygga in pannan. Minimal pannskrubb i pannrummet. Pannan står i ett hörn. Så även isolering mot väggar, ca en dM. Det borde bli en enkel start. Men tyvärr värmer den nog mest uppåt och frammåt...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Värmeväxlare i pannrummet

Inlägg av jolun »

Jag har två olika idéer som ej borde vara allt för kostsamma. Dock är jag vädigt osäker på hur effektiva de skulle vara verkningsgradsmässigt. Men den ena är att lägga plåtar i skikt med luftspalt emellan. varann rad tätas med lämplig tätmassa i ändarna. Sedan på sidan av det hela tätas varannan rad där oxå fast en rads förskjutning till den andra sidan. Ordnar anslutningsstoser för ventilationsrör och med hjälp av en långsamtgående fläkt driver jag in ute-friskluften på ena sidan. Tvärsidan får en alstningsstos för en snabbare fläkt som driver den varma pannrumsluften igenom och värmer friskluften. Där den uppvärmda friskluften kommer ut genom anslutningsstos för ventilationrör även där, leder jag till avsett utrymme.

Huu.. Krångligt att beskriva utan en bra illustration... :bom:

Den andra iden är kortfattat att leda friskluften i ett flertal kopparrör inkapslat och driva pannrummsluften över dessa för att värma luften som leds i rören.

Ojoj.. Hade nog vart bättre med några skisser på detta ändå. :D

Men tror att dessa lösningar skulle gå att förverkliga till en ganska låg kostnad. Men frågan är om det är tillräckligt bra för att vara någorlunda effektivt.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Värmeväxlare i pannrummet

Inlägg av micke_932 »

Om det finns så mycket överskottsvärme i pannrummet, borde det inte vara enklare och bättre att försöka isolera pannan/rören bättre istället för att få ner tempen i pannrummet och på det viset spara pengarna där.

Att försöka göra en värmeväxlare för att flytta luft med några graders temperaturskillnad lär nog vara ett rent förlustprojekt hur man än vänder på det såvida du inte har 45 grader varmt i pannrummet eller så.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Värmeväxlare i pannrummet

Inlägg av jolun »

Syftet är inte att försöka höja verkningsgraden från pannan. Utan mitt pannrum är frånskilt från resten av huset och det blir väldigt varmt i pannrummet vid eldning, Ca 34 grader ungefär. Rör och panna är välisolerade. Mitt syfte är att försöka nyttja pannrumsluften till att värma inkommade luft i huset, lämpligtvis med hjälp av en värmeväxlare istället för att låta den värmen gå mer eller mindre till spillo.
På så vis bidra med bättre ventilation i huset. :D

Självklart kan man fundera på om detta är lönsamt.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Värmeväxlare i pannrummet

Inlägg av micke_932 »

Aha, antar att det ligger vägg i vägg i alla fall ?

Du bör ju redan ha vettig ventilation i huset så jag tror inte du behöver ta friskluft utifrån, det borde räcka att leda in husluften i pannrummet genom någon form av värmeväxlare och tillbaka in i huset igen, rätt konstruerat så borde inte ens behövas en fläkt, borde gå att få till självdrag i röret.

Sen kanske det behövs någon form av fläkt för att få fart på luften genom värmeväxlaren i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Värmeväxlare i pannrummet

Inlägg av jolun »

Ja precis det är vägg i vägg. Ja det är nog mycket möjligt det du säger. Det skulle ju dessutom bli effektivare att värma inneluft istället för uteluft :D
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Värmeväxlare i pannrummet

Inlägg av Andreas Hansson »

Öppna pannrumsdörren :idea:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar