behandla plåt på bästa sätt utan o måla.

Skriv svar
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

behandla plåt på bästa sätt utan o måla.

Inlägg av dalldall »

undrar om nån har nåt bra förslag på hur man kan behandla rostig plåt utan o måla? finns det nåt typ underredsmassa/eller tunnare som fäster bra direkt, det gäller hängrännor bla, vill inte lägga ner massa pengar och ork på dyr färg då det inte syns och kanske skall bytas i framtiden, men vill ändå få dom svarta.
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: behandla plåt på bästa sätt utan o måla.

Inlägg av micke_932 »

Är det kort tid kan du måla med nån billig skitfärg, det är ändå meningslöst att gömma rosten under något eftersom det bara fortsätter rosta.

Om du vill ha dom svarta och det inte syns på för kort avstånd så köp en flaska med roststopp på biltema eller nått liknande och pensla på rosten, då slutar det i alla fall rosta och det brukar bli rätt svart när den kemiska processen är färdig, kostar inte så många spänn om det inte är väldigt mycket som ska målas.

Underredsmassa är dyrare än nån billig rostskyddsfärg så det är knappast lönt, och jag förstår inte tanken bakom det hela, att måla eller lägga på underredsmassa, varför är det så jobbigt att måla men inte jobbigt att lägga på underedsmassa ?

Men visst, tunnflytande underredsmassa fäster på det mesta (ett tag) så visst kan du använda det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: behandla plåt på bästa sätt utan o måla.

Inlägg av dalldall »

poängen lite e att slippa grundfärg o sen 1 eller 2 lager färg ovanpå det, läste om linolja vilket många hade provat med gott resultat, så det skall provas.
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: behandla plåt på bästa sätt utan o måla.

Inlägg av micke_932 »

Så länge du inte tar bort rosten som är där så är det ju i stort sett meningslöst men om du bara vill gömma rosten ett tag tills den tittar fram igen så kan du slänga på nästan vilken skit som helst inklusive linolja, linolja har ungefär samma effekt som underredsmassa eller spillolja, det hindrar fukt att komma åt plåten men rosten som är där kommer ju att fortsätta att rosta.

Roststopp är den enklaste lösningen om du vill komma undan snabbt och lätt, stoppar rostande och blir relativt mörkt i färgen, tar 5 minuter att pensla på.

Men om du envisas med linolja så se till att det är snustorrt på plåten och torrt i luften innan du blaskar på det så kan det funka hjälpligt, helst ska man göra det på vintern när det är låg luftfuktighet
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: behandla plåt på bästa sätt utan o måla.

Inlägg av dalldall »

jag har 4 hängrännor, eller rättare sagt insidan på 4 som jag tror jag provar lite olika lösningar på, sen återkommer jag med resultatet.
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
Skriv svar