Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av jimmy28 »

Det är väl inte rätt forum egentligen. Men eftersom jag fått så mycket hjälp här när det gäller uppvärmningen så chansar jag på att någon här kanske vet något om detta också.

Vi har problem med råttor som tar sig in någonstans i huset. De håller till i bjälklaget mellan källare och mellanvåning så vi har inte sett dem som tur är.
Anticimex har varit här flera gånger men de är övertygade om att de kommer upp från avloppsrören och om vi sågar upp ett hål i golvet så kan de lägga ner råttgift men som de sa så kommer det inte göra någon nytta eftersom det kommer att komma nya så länge vi inte hittar vart de tar sig in. Har kollat runt huset, specillet nu när det var snö men kan inte finna några spår eller hål runt huset, så antagligen kommer dom väl från avloppet. Att det är något hål i något avloppsrör någonstans som de tar sig ut och in i huset.
Så tanken är att byta ut avloppet i sommar.
Vi är ganska nyblivna husägare och har inte så jättestor kunskap. VVS:aren monterade in en råttspärr på huvudstammen i källaren precis innan den går ner i golvet men det har inte hjälpt så då borde hålet vara innan dess och därifrån är det gamla cementrör. Men huset är byggt med "naturstensgrund". Alltså vanliga gråstenar som är staplade om vart annat i varierande storlek och källarväggarna är ca 1m tjocka så det verkar inte helt lätt att ta sig genom där.

Så det jag undrar egentligen är om någon här någon erfarenhet om hur omfattande arbete det är att byta de gamla cementrören från källargolvet under väggen och ut ur huset?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av danei »

Varför i hela friden skulle du byta dem? Rottorn lär inte komma ur i ditt bjälklag genom att gnaga hål på ett betongrör i marken. De lär inte kunna gnaga hål på det heller. Kommer de via avloppet så är det sannolikt längre ner i systemet de kommer in. Det du måste komma fram till är var de kommer ut.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ju ett rätt stort och kostsamt jobb att byta avloppsrör.
Råder dig till att låta filma avloppet för att konstatera eventuella brister och åtgärda felen.
Skulle gissa att kostnaden kan bli c:a 5 -10 000 kr.
Ett alternativ till byte är relining, då man lägger en glasfiberstrumpa och plast på insida rör.
Då slipper du gräva upp hela källaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av jimmy28 »

danei: Jadu jag vet inte egentligen. Innan trodde jag efter Anticimex besök att det var rosthål i gjutjärnsröret som som är ingjutet i väggen som går upp till handfatet i badrummet. Men då borde det hjälpt med råttspärren som vi monterade.
Anticimex sa även att det var vanligt att det gick hål i gamla rör i marken och sedan grävde de gångar där ifrån.
Så min tanke var att det kan ha gått hål i cementrören som som jag gissar är minst 50år gamla. Och att hålet är i närheten av huset på utsidan eller i under väggen. Det är ju ihåligheter i grunden mellan stenarna. Så min tanke var att de tog sig upp där och sen in i bjälklaget.

Kan tillägga att grunden som man ser ovan mark plus ca 10-15cm under markytan är på gjuten och putsad i efterhand så den är slät utan ihåligheter så de måste komma in under marknivå, och jag hittat inga hål runt huset och har rensat bort allt runt huset som växter etc.

Stegatorparn: Jag var rädd för att det skulle vara rätt kostsamt:( . Har du eller någon annan någon aning om vad det kan kosta att låta någon filma i rören?

Tacksam för alla tips och råd som kan lösa problemet utan att behöva såga sönder hela huset.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av danei »

Det finns ju billiga USB kameror med rätt lång sladd.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av Becker »

Hör med någon firma som jobbar med att filma rör. Jag har kollat när en spolfirma var på jobbet och spolade avloppsrören och filmade. Jag lovar det krävs erfarenhet för att förstå vad det är du ser. Och kunna bedöma vad som skulle kunna vara ev. problem. En sån firma måste ju kunna ge dig ett pris på vad det kostar att filma.

Kolla med en vvs-firma för att få pris på att byta ut rören. Det är inte billigt.....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av rod02 »

Finns det nått som kallas "lining"? Invändig behandling med nått matereal.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag är verksam i denna branch. Jag rekommenderar dig att välja ett företag här:

http://stvf.se/

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har ni gjort något för att försöka få stopp på tillväxten utomhus, såsom boxar med råttgift?
Kan det finnas mer lättåtkomliga platser i byggnadens inre konstruktion där det också går att sätta boxar?

Har du talat med kommunens VA-avdelning om de kan göra något i någon närliggande brunn?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av jimmy28 »

Jag nämnde det bara för VVS:aren lite snabbt när jag stötte på honom förra veckan. Men vi pratade inte om nåt pris eller så. På honom lät det väl ungefär som att det jobbigaste var att gräva fram rören. Men det kan jag ju göra själv, jag är mest bekymrad över röret som går under under väggen.
Men sedan brukar ju allt man ska göra dra iväg rätt snabbt i pris så jag är rädd för att det blir rätt dyrt. Och om det inte är där felet ligger så känns det ju som ganska bortkastade pengar just nu.

Har läst lite om relining men det verkar vara vanligast när det gäller gjutjärns rör, men det kanske går att göra med cementrör också.

Har satt ut giftboxar i källaren och ute och även fällor i källaren. Men jag är nästan helt säker på att de inte är källaren. Enligt Anticimex och enligt det jag har läst när jag googlat så kan det tydligen vara svårt att få råttorna till att ta giftet, de är tydligen väldigt misstänksamma av sig. Har även lagt ut olika "beten" vid misstänkta platser utomhus för att se om "betet" försvinner men det gör de inte.

Har även pratat med kommunen och de har tydligen lagt ut råttgift i brunnarna ute i vägen, de färgmärker tydligen de brunnar de lägger gift i. Och här på denna vägen är alla brunnar märkta.

Men det vettigaste just nu verkar väl vara att kontakta en spolfirma och se vad de vill ha för att filma rören.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av Honda »

Då vi anslöt till kommunalt avlopp så grävde de bara fram till några meter från källarväggen, jag bilade upp ett hål i källargolvet och grävde fram det gamla röret och knackade sönder en bit. Sedan gick det alldeles utmärkt att skjuta in ett vanligt 110mm rör inuti det gamla keramikröret (keramikrör under källarkolvet, betongrör utanför huset). Skarven mot det gamla röret gjordes med gummipackning i en krympkoppling.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av jimmy28 »

okej, om det går att föra in ett nytt rör i det gamla så skulle det nog underlätta tror jag.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av Jonas O »

Om dom tar sig in via avloppet och därifrån vidare ut i bjälklagret så måste det ju vara hål på röret i bjälklagret, och då måste det ju stinka avlopp i huset?? Luktar det inte?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av jimmy28 »

Jo det var första tanken här också, därför monterade vi en råttspärr i röret som kommer upp från källargolvet. Så om det skulle vara hål i något rör som går genom bjälklaget så kommer de inte upp i de rören p.g.a. av råttspärren. Så därför är jag nu inne på att det är hål i röret som går under grunden/källarväggen. Grunden är av natursten så det är fullt av håligheter i den.
Jag vet inte hur man byggde såna grunder men när vi borrade genom den när vi ska dra in en ny servis kabel för elen så verkar det som att ytterst mot utsidan och in mot källaren så är det ganska stora stenar som är staplade mot varandra men inne i mellan dem så är det mindre stenar. Så min tanke är att de tar sig genom dessa hålrum upp genom grunden till bjälklaget.
Men som sagt jag har ingen vidare koll på detta område, men har frågat olika vvs:are, kommunen m.fl. men de kan inte ge några svar utan hänvisar vidare. De enda som vill ge något så när svar är Anticimex och de säger att de kommer från avloppet men kan inte göra något så länge jag inte hittar vart de tar sig in.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Avloppsystem i gammalt hus från 30 talet

Inlägg av rod02 »

Läge för videoövervakning. Finns progg till datorn som tar bild när något rör sig. Med typ webkamera.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar