Gasol tråden

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Här vill jag läsa om gasol. i alla dess former. Jag börjar. Hur funkar avgaset på ett husvagns kylskåp? Har ett jag vill driva löst. Ett batteri räcker inte många timmar :( . Kylskåpet har nog inte anv med gas på många år och det fattas säkert nått.
Såg en husvagn med gasol pannan i boxen med tuberna. Verkar gassäkert med bara vatten in i vagnen. Nått för "friggeboden/garaget/m.m" kanske.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Gasol tråden

Inlägg av johano »

I vår vagn (och förmodligen på de flesta) går avgaserna från kylskåpet ut genom en ventil på väggen direkt bakom skåpet.

Sköter man bara om sina rör/slangar/anslutningar är gasol inte så farligt.

Hittade denna lilla trevliga skrift: http://www.energigas.se/Publikationer/~ ... ndSen.ashx

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Kollade priser på att fylla en P11 från 160Kr till närmare 300Kr FÖR SAMMA MÄNGD!!!!????
Inte långt från det dubbla. Jmf bensin för 25Kr/liter eller pellets 4000/ton. Hur är det möjligt?
http://www.ahusgas.se/ 160Kr finns det fler med liknande pris?

På husvagnar har jag sett en ventil på sidan. Men vägen till skåpet har jag inte sett ännu. Får bild googla.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Gasol tråden

Inlägg av GoForIt Pellets »

Du har inte tillgång till 230V el där du ska använda skåpet alltså?
För annars är väl många kylskåp i ex. husvagnar (ex. vårt i en KABE från 1986) klara för såväl el 230V som 12V.

Priserna för att fylla gasol skiljer sig något hutlöst. Det finns de som vill ha över 500 kr för en P11 också.

I en husvagn så sitter ju tuberna normalt framme i vagnen, åtkomliga från utsidan, i ett utrymme separerat från bodelen. På vår vagn går det sedan först en bit anslutningsslang vidare till kopparrör dragna under vagnen med uppstick till kylskåp, spis och värmepanna.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Ett kylskåp går ca 5 timmar på ett bilbatteri :( . Jag har en box som bara tillåter 12V vid körning.
Tycker det verkar smidigt med pannan "ute". Då kan man stänga av gasen in, när man sover. Har spritkök(t-gul) idag, men det luktar lite. Och den skall förvärmas med t-röd. På min saknas skålen under, mysko. http://www.youtube.com/watch?v=mshkFgfTkqA Min har 2 brännare och påminner om gasolspis.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Hittade en bättre ytubbe http://www.youtube.com/watch?v=haSxG_zNiZA så ser min ut. Vid första starten visste jag inget om förvärmning. På med bränsle, men det ville inte tända. Det sölade ner under i byttan. Trodde att bränslet blivit för gammalt. Ned med papperstussar. Nu tog det sig, och sotade kopiöst. Efter ett tag blev den varm nog och startade. Mycket fin blå låga typ gasol. Inte som i slutet på filmen, utan mer som gasol. Det sotar nog mindre om man förvärmer rätt med t-röd. Men som sagt, det luktar lite t-gul.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Gasol tråden

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag är lite osäker på vad du söker, eller vill med tråden..

Ett företag som har mycket för gasol (och annat som bygger på icke-eldrift) är http://www.exergon.se/

Pannan i vår husvagn är från svenska Alde, www.alde.se som jag skulle påstå är den vanligaste.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Alt inom gasol. Tex hemsnickrad VP med gasol som medium(heter det så?). Verkar funka i bilars AC.
Vet fortfarande inte hur avgaset skall kopplas. Skåpet har gått på el länge. Syns inga rör på baksidan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Gasol tråden

Inlägg av danei »

rod02: Det där är ett fotogenkök. Inte spritkök. Det körs bäst på fotogen, tändvätska funkar men kan ge problem.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Gasol tråden

Inlägg av Roli »

Rod02:
En bild skulle kanske ge lite mera tips.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Min fotogenspis skall ha t-gul. Kollade denna http://www.youtube.com/watch?v=5oEkIrtp11o det kanske förklarar avsaknaden av förvärmar kopp. Den kanske kan startas med "turbon/RAPIDTENNEREN". Jag har nått liknande på min.
Nån som har en bild/länk på baksidan av ett gammalt husvagnskylskåp? Jag skall bildgoogla lite....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Såg en bild på husbilsforumet och trodde lösningen fanns uppe på skåpet. Men inte :(. Ingen gnista, men vänta nu det går kabel(gnistan) och rör (gas) till bakre nedre hörnet. sitter en plåt i vägen, bort med den. Yes där är den gasollågan och gnistan. Ovan lågan in i ett rör omgärdat av isolering och inplåtat. Även på ovandelen satt en plåt ivägen. Bort med den och där är "avgaset". Drog upp en mysko ring, och där en turbulator :). Något mindre än 1dm.
Dometic Manual RM 122.pdf Verkar vara efterföljaren till elektrolux gamla kylskåp. Där syns att avgaset skall dras ut till den så vanliga sidoventilen. Men varför är mitt avgas täckt med en plåt(burk)? Är skåpet pluggat för att köras bara på el? Jag har också för mig att lågan skall synas med skåpet installerat. Men på mitt hittar jag inte fri väg till fronten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Man kollar lågan inne i skåpet, kollade bara med stängd dörr först. Aj vad tiden går när man har ett tankespår....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Gasol tråden

Inlägg av danei »

Har du den typen av tändning på ditt kök så funkar T-gul dåligt. Enligt min erfarenhet så funkar det om det inte är för kallt och man hittar rätt tryck. Men om man kör med fotogen så är allt mycket lättare, risken för stopp i munstycket minska också. Biltema har fotogen till bra pris.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

danei: Menar du turbotändningen(eller vad den kallas)? Ett ca 10mm rör som jag tror ger förgasad blandning direkt tändbar. Har inte provat ännu. Kräver nog mycket tryck på mätaren. Som jag trodde var trasig tankmätare...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar