Gasol tråden

ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Gasol tråden

Inlägg av ragge2 »

danei skrev: Alla produkter som et hänvisats till är denaturerad etanol. Vad är det för fel på dessa?
De produkter jag hänvisat till är inte DENATURERAD ETANOL utan denaturerad etanol uppblandat med 2- propanol och ibland ockå annat. Läs innantill! Men jag ska titta på CO om jag kommer dit någon gång. I så fall köper jag upp ett lager. Hoppas de har 5litersdunkar.

rod2: om du får för dåligt tryck ur gasoltuben kan den vara fylld med butangas i stället för propan.
Vanligt på kontinenten men i kallt klimat ger butan inte bra tryck.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Gasol tråden

Inlägg av danei »

2-propanol är väl en del av denatureringen gissar jag. Vad ska du använda den till om det inte funkar med den spriten?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Fick hem en gasol kamin. En sådan som sväljer en P11. Typen med vit "keramikplatta". Men det känns som den ger för mycket gas. Det blir flammor upp över kanten, typ 30mm över det vita. Kan man justera ner på nått sätt? Provade på P11 kranen, men sista millimetern ger bara av och på. 3 kPa regulator. Är det (för) mycket?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Testar gasol som odörätare. Verkar funka. Kan den förbränna luftburet damm?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Provade gasolkaminen i badrummet. På bara några minuter blir det några grader högre. Och inget frysande vid dusch etc. ingen golvvärme behövs. Kanske blir det lite bättre fart på självcirkulationen med. När det behövs i sammband med dusch.
Har problen med en snabbfäste regulator till P11 tub. Orkade inte bära tub i källartrappen, så jag tog bara upp brännarmunstycke och slang. Startade gräsklipparn med en annan tub, som inehåller mer gas. När jag sen provade tuben i källarn, så var det bättre ös. Gissar att den fullare tuben motitionerat regulatorn. Gasol är fantastiskt jag har ännu inte fyllt nån tub, det varar länge.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Vad händer om man kopplar ihop en p11 och tex en p2000, med slang och slangklämmor? Och sedan öppnar kranarna. Jag tror man skall frysa från tuben.
Hur funkar tankning? Först stabilisera trycken, och sedan "hälla" över den flytande gasen?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Byter packning och o-ring på en sån här.
Bild
Det sitter ett munstycke mot flaskan. Skall det sitta nått innanför? Typ nålventil eller backventil.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

Testade att fylla en liten tub med ovan. Slang direkt på pipen ingen regulator. P11 till 2000. Fegade lite och fick inte i så mycket. Men det funkade en liten stund. Vad jag förstått så är det EXTREMT VIKTIGT att inte överfylla. En noggran våg är ett krav. Gasen i vätskeform ändrar volym med tempen, och kan spränga flaskan. Jag gjorde inget speciellt, bara stora flaskan upp och ner. Lilla flaskan nästan horisontellt. Inte optimalt. När jag provade lillflaskan, så blev det skillnad om jag höll den upp och ner. Finns det rör i nån flaska som hämtar i botten? Typ färg på sprayburk.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gasol tråden

Inlägg av rod02 »

https://www.youtube.com/watch?v=wwf4zFe5j7M
Kan man göra ovan baklänges? Från stora flaskan till lilla. Borde funka. Jag gissar att trycket utjämnas, och tyngdlagen låter vätskan rinna nedåt. Frånflaskan värms något, och tillflaskan kyles.

De som kör il med lustgas värmer gasflaskan efter alla konstens regler.
Jag provade gasolkök i bilen när det var kallt. Flaskan frös och stryptes. Värmde först händerna över lågan, sedan värmde jag flaskan med händerna.... Mycket fukt blev det inne i bilen. Mycket imma på rutorna :-( . Inget vidare alt till att skrapa rutor.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar